این داستانی جالب از دنیای رانندگی ماشین های مسابقه ای است.یکی از مهمترین نکاتی که رانندگان مبتدی ماشین های مسابقه ای می آموزند این است که در صورت از دست دادن کنترل ماشین و دور خود چرخیدن چه کاری باید انجام دهند.در چنین مواقعی عکس العمل طبیعی تمرکز بر روی دیوار ویا دیگر موانعی است که باید از برخورد با آنها اجتناب شود.بخاطر تمرکز آنها بر روی دیوار به آن برخورد می کنند.
بنابراین،بجای تمرکز بر دیوار به آنها آموزش می دهند که بر روی جائی که می خواهند بروند تمرکز کنند.چنین تمرکزی به آنها امکان می دهد که با دیوار برخورد نکنند و بر روی مسیر بمانند تا به مقصد برسند.
با قدرت و توان هدف چه کارهائی قابل انجام است؟
به تجربه دریافته ایم که روش اکثر ما در مواجه با زندگی این است که:” با جلو رفتن زندگی شکل می گیرد.” سپس شگفت زده می شویم که چرا در خاتمه کارها اینقدر مشکل ساز می شوند.مشابه یک سخن قدیمی که می گوید.” اگر ندانید که در حال رفتن به کجا هستید،هر جاده ای شما را به آنجا می رساند.”
حتی موقعی که یک برنامه داریم.فقط یک برنامه جزئی است.سپس موقعی برنامه ما مؤثر نیست،یا،” به دیوار می خورد،”از آنجا نمی دانیم به کجا می رویم و همه چیز را رها می کنیم.
به نظر من ،برای موفق بودن در زندگی باید تصوری شفاف از آنچه که در همه حوزه های زندگی می خواهیم داشته باشیمحتی اگر آرزو،انگیزه و انرژی زیادی داشته باشیم بدون از هدف و جهتی روشن شبیه پیکر بی جانی می مانیم که بهترین لباس ها را پوشیده ولی مقصدی برای رفتن ندارد.
مثلی است که می گوید ،”بدون از رؤیا , مردم پژمرده می شوند.”فکر می کنم که می توانیم این را بسط دهیم و بگوئیم که بدون از رؤیا ازدواج،خانواده و حرفه پژمرده می شوند.
بنابراین برای آنچه که در زندگی می خواهید رؤیائی شفاف داشته باشید.هرچه رؤیایتان شفاف تر باشد مغزتان سریعتر پاسخ خواهد داد.
لذا،شفافیت و رفتن آغاز کنید.
(source: boxingscene.com)
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور
همچنین می توانید استفاده از تصاویر متحرک داستانی را بعنوان شکلی از ارتباط استفاده کنید و اجازه دهید تا دانش آموزان داستانی را به شکل تصاویر با استفاده از قوه تجسم خودشان نقل کنند.
۸-مهیج کردن فضای کلاس
فضای کلاسی که دکوراسیون خوبی داشته باشد،سرگرم کننده و دلکش باشد ذهن دانش آموز را تحریک کرده و کمک می کند که بهتر فکر کند و بیاموزد.
چنین فضای تحریک کننده و خلاقانه ای به دانش آموزان کمک می کند که کاوش کنند و آنها را برای آموختن راجع به موضوع درس تشویق خواهد کرد.
از بچه ها بویژه جوانان نمی توان انتظار داشت که تمام روز را در کلاس بنشینند و بیاموزند.فضایی که بر بچه ها تاثیر مثبت می گذارد برای شما هم سودمند است.یک موسسه فعال در طراحی صحنه سال های نخست مدرسه این حقیقت را تضمین کرده است که محیط آموزشی نقش عمده ای در آموزش و پرورش دارد.
۹-استقبال از ایده های جدید
نگرش روشنفکری می تواند کمک کند تا شیوه های تدریس جدید را ابداع کنید.اگر چه ممکن است ادعا کنید که روشنفکر هستید،اما ماهیت وجودی انسان مقاومت در مقابل تغییر است.
خودتان را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که ایده های جدید را در کلاس درس می آزمایید.
۱۰- به سرگرمی جدید بیندیشید
گاهی اوقات، کار فشرده ممکن است بر تعهدتان به تدریس اثر بگذارد.چنین اتفاقی طبیعی است.
می توانید چند ساعتی استراحت کنید و به برخی فعالیت های دیگر مورد علاقه خود مشغول شوید.
چنین کاری شما را جوان می سازد و می توانید با علاقه و اشتیاق بیشتر بکار برگردید.
۱۱-بصورت تیمی با هم کار کنید.
همچنانکه هر کسی می داند،همیشه نتیجه نهائی کار جمعی بیکران است.
به سپری کردن مدت زمانی با همکارانتان بصورت کیفی بیندیشید.از آنها بپرسید که نقطه نظرات خودشان را در خصوص بهبود شیوه های تدریس به اشتراک بگذارند،خواهید دید که خیلی از آنها استراتژی های جالبی عرضه خواهند کرد.
بنابراین،همکاری کنید و شیوه های تدریس ابتکاری را معرفی کنید.
۱۲-پازل ها و بازی ها
آموختن موقعی که پازل و بازی بخشی از آموزش و پرورش باشد سرگرم کننده می شود.هنگامی که درس ها از طریق بازی ها معرفی شوند ممکن است نیازی به تلاش آگاهانه بچه ها نباشد.
پازل ها وبازی ها به بچه ها کمک می کنند که خلاقانه بیندیشند و با چالش ها مواجه شوند.
۱۳-باشگاهها یا گروههای مدرسه ای را تشکیل دهید
تشکیل یک گروه یا باشگاه پس از مدرسه چطور است؟
بعنوان یک معلم ممکن است وقت کافی برای کار بر روی موضوعات جالبی که به آنها عشق می ورزید نداشته باشید.
هنگامی که باشگاهها و گروهای مدرسه ای دارید می توانید نقطه نظرات خود را به اشتراک بگذارید و از دیگران بیشتر بیاموزید
۱۴-کتاب های نوشته شده در مورد خلاقیت را بخوانید
برای معلمی خلاق بودن نیاز است که مقداری تحقیق در خصوص ایده ها و تکنیک های خلاقیت انجام دهید.کتاب های زیادی در مورد خلاقیت وجود دارد.برخی از بهترین آثار را انتخاب و شروع به آموختن کنید،چنین کاری برای پرورش حرفه ای شما نیز مهم است.
۱۵-عاشق کاری باشید که انجام می دهید.
در صورتی می توانید بهترین بازده را داشته باشید که عاشق کار خود باشید.
موقعی که استرس نداشته باشید،خلاق تر و هوشمندانه تر خواهید بود.
عشق ورزیدن به کارتان شما را ریلکس نگهه می دارد و ظرفیتی برای تجربه ایده های جدید ارزانی می کند.
۱۶-درس ها را مشابه یک داستان شروع کنید
فقط با خود بیندیشید که چرا فیلم ها را با علاقه خیلی زیاد تماشا می کنید؟
به این علت دوست دارید فیلم ها را تماشا کنید زیرا همیشه در آنها داستان جالبی برای سرگرم شدن وجود دارد.
مشابه آن،در صورتیکه جلسات آموختن بصورت داستان آغاز شوند جالب تر می شوند.اگر خلاق باشید،حتی جلسات ریاضی می تواند به داستان های جالب مربوط شود.
با اینکه حتی مرجع توسعه انسان و دانش ( KHDA)اصرار دارد که مدارس تدابیری برای بهبود کیفیت آموختن و تدریس اتخاذ کنند،بی تردید ایده های ابتکاری عنوان شده شیوه های تدریس را اثربحش تر می کنند.
منبع: https://www.edsys.in
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور
بزرگترین چالش هر معلمی جلب توجه هر یک از دانش آموزان و انتقال ایده ها به شکلی موثر برای خلق اثری طولانی مدت است.
بعنوان یک معلم،به منظور گلاویز شدن موثر با این چالش،باید تجربه کلاس را برای دانش آموزان خود از طریق استفاده از ایده های ابتکاری جذاب تر سازید.بنابراین شانزده ایده ابتکاری که به اصلاح شیوه های تدریس و جالب تر کردن کلاس درس معلم کمک می کنند بشرح ذیل هستند.
۱-تدریس خلاقانه
از ابزارها شامل بازی های تفریحی یا اشکالی از تمرینات بصری که ذهن جوانان را تحریک و توجه آنها را جلب می کند برای تشویق خلاقیت بهره بگیرید.
این شیوه ای مطمئن برای شناسائی توانائی های خلاقانه هر دانش آموز نورسته و تشویق مشارکت های خلاقانه است.
جنبه های خلاقیت را به درون همه دروس ریاضی ،علوم یا تاریخ بگنجانید.به روش هایی برای پرورش ایده های خلاقانه آنها بیندیشید.ایده های متفاوت را تشویق کنید،به دانش آموزان آزادی کاوش و تحقیق راجع به موضوعات بدهید.
۲-ابزارهای سمعی و بصری
برای تکمیل متون کتاب ها مواد سمعی و بصری را در جلسات درس بگنجانید.این ها شامل مدل ها،اسلایدها،فیلم ها،عکس ها یا سایر ابزارهای جهت دهنده مغز و ذهن هستند.
چنین ابزارهایی به شکوفایی و رشد قوه تخیل کمک می کنند.
این شیوه ها نه فقط توانائی گوش دادن دانش آموزان را پرورش می دهند بلکه به آنها کمک می کنند که مفاهیم را نیز بهتر درک کنند.
برای مثال،می توانید برخی مفاد تاریخی کلامی را بدست آورید،بحث ها را زنده بصورت آنلاین یا با پخش مجدد سخنرانی های عمومی اجرا کنید.
اگر با تکنولوژی آشنا هستید،تعدادی نرم افزارهای کاربردی هوشمند برای پیش دبستانی ها وجود دارد که می توانید از آنها هم برای ایجاد ارائه ها یا تولید اسلایدهای خیلی خوب استفاده کنید.
۳-یادگیری"دنیای واقعی"
افزودن تجارب دنیای واقعی به درون آموزش ها لحظات تدریس را بدیع و نو می کند و کلاس درس را غنی می سازد.
ارتباط دادن و نشان دادن از طریق موقعیت های دنیای واقعی درک و آموختن مواد درسی را آسانتر می سازد.علاقه دانش آموزان را بر انگیخته و بچه ها را تحریک کرده و آنها را مجذوب درس می سازد.
۴-طوفان فکری
زمانی برای جلسات طوفان فکری در کلاس هایتان منظور کنید.این جلسات روشی خارق العاده برای جریان یافتن عصاره های خلاقیت هستند.
هنگامی که مغزهای چندگانه بر روی یک ایده تمرکز می کنند،اطمینان دارید که ایده های کثیری را بدست می آورید و هر کسی را نیز در بحث دخیل می کنید.
این جلسات ساختار عظیمی برای دانش آموزان جهت بیان تفکرات خود بدون از نگرانی راجع به درست یا غلط بودن آنها هستند.
برخی قوانین زمینه ای را قبل از شروع جلسات تنظیم کنید.می توانید طوفان فکری ساده ،گروهی یا جفتی داشته باشید.
۵-کلاس های خارج از کلاس درس
برخی درس ها هنگامی که بیرون از کلاس آموزش داده شوند بهتر فراگرفته می شوند.سفرهای میدانی مربوط به درس ها را سازماندهی کنید یا بسادگی دانش آموزان را برای قدم زدن به بیرون از کلاس ببرید.
دانش آموزان چنین کاری را روحیه بخش و هیجان انگیز می یابند.آنچه را که به آنها می آموزید نیز بدون از تلاش زیاد آموخته و بخاطر می سپارند.
۶-نقش بازی
تدریس از طریق نقش بازی روشی عظیم برای واداشتن بچه ها جهت خروج از ناحیه آرامش و پرورش مهارت های بین فردی آنها است.
این شیوه بویژه موقع تدریس ادبیات ،تاریخ یا وقایع جاری قابل استفاده است.
روش نقش بازی به دانش آموز کمک می کند تا دریابد که چگونه مواد آکادمیک به کارهای روزانه اش مربوط می شود
نقش بازی موثرترین روش برای دانش آموزان تقریبا" با هر گروه سنی است.فقط نیاز است که آن را با هر گروه سنی تطبیق دهید.
می توانید از این روش حتی برای آموزش پیش دبستانی ها استفاده کنید.فقط مطمئن شوید که آن را بقدر کافی ساده اجرا کنید تا توجه محدود آنها را جلب کند.
۷-تدریس تصاویر متحرک داستانی
یکی از بزرگان بدرستی گفته است که،"اگر تاریخ به شکل داستان ها آموخته می شد،هرگز فراموش نمی شد."
استفاده از تصاویر متحرک داستانی روشی عظیم برای یاد دادن هر موضوعی است که مستلزم بخاطر سپاری گام به گام یاتجسم ایده های خیلی ذهنی است.
معلمان تاریخ می توانند از تصاویر متحرک داستانی برای خلق مجدد یک رویداد مشهور بهره ببرند.چنین فعالیت تحریک کننده بصری تضمین می کند که هر ایده پیچیده ای به دانش آموزان عرضه گردد.
منبع: https://www.edsys.in
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور
I don't believe in love at first sight because my mother started loving me before seeing
me
Luffina Lourduraj
"من عاشق شدن در نگاه اول را باور ندارم زیرا مادرم عشق ورزیدن به مرا قبل از دیدنم آغاز کرد."
تنها راه جلوگیری از انتقاد,هیچ کاری انجام ندادن,هیچ چیزی نگفتن و هیچ کسی نبودن است."ارسطو"
بهترین آمادگی برای فردا حداکثر تلاش و بهترین عملکرد امروز است.
در هوای ابری دیگران رنگین کمان باشید
زندگی را جدی نگیرید.زیرا از آن زنده بیرون نمی آیید.
25درصد زندگی اتفاقات و 75درصد آن عکس العمل به این اتفاقات است.