توانایی درک دقیق شخص دیگر به آگاهی احساسی شما بستگی دارد.هرچه نسبت به احساسات خودتان آگاهتر باشید، درک نشانه هایی که بیانگر چگونگی احساس دیگران هستند آسانتر خواهد بود.راجع به آنچه در حین تعارض به دیگران انتقال می دهید و نیز همراستایی سخنانتان با زبان بدنتان بیندیشید.اگر بگوئید"خوبم"اما دندان هایتان را محکم به هم بفشارید و به دور نگاه کنید،پس زبان بدنتان بوضوح سیگنال می دهد که هر چیزی هستید،اما "خوب"نیستید.تن صدای آرام،لمس اطمینان بخش یا تجلی چهره حاکی از علاقه مندی می تواند راه طولانی ریلکس کردن یک معاوضه پر تنش را هموار سازد.
*توصیه های بیشتر برای مدیریت و رفع تعارض
فرآیند مدیریت و رفع تعارض با پیروی از رهنمون های ذیل تا حد امکان مثبت می شود:
۱) برای چیزی که احساس می شود و نیز گفته می شود گوش کنید.
هنگامی که واقعا" گوش می کنیددر این صورت بطور عمیق تری با نیازها و احساسات خودتان و همچنین دیگران مرتبط می شوید.بعلاوه گوش دادن طرف مقابل را تقویت و آگاه ساخته و موقعی که نوبت شما است شرایط را جهت شنیدن سخنانتان آسانتر می سازد.
۲)اولویت بجای برنده شدن یا صاحب حق بودن،رفع تعارص باشد.
حفظ و تقویت رابطه بجای برنده شدن در بحث و مشاجره باید همیشه اولویت اول باشد.به شخص دیگر و نقطه نظرات او احترام بگذارید.
۳)تمرکز بر زمان حال
اگر به لج و کینه های تعارضات گذشته بچسبید،توانائی مشاهده واقعیت موقعیت فعلی صدمه خواهد دید.بجای نگاه کردن به گذشته و نسبت دادن سرزنش،بر آنچه که می توانید در زمان و مکان فعلی برای رفع تعارض انجام دهید تمرکز کنید.
۴)جدال ها و نزاع های خود را برگزینید.
تعارضات می توانند خسته کننده باشند،بنابراین حائز اهمیت است بیندیشید که آیا موضوع تعارض واقعا" ارزش صرف زمان و انرژی را دارد. برای مثال،اگر در خیابان پر ترافیکی به مدت ۱۵دقیقه در حال دور زدن بوده اید شاید نخواهید که یک فضای پارک را واگذار کنید ،اما اگر تعدادی فضای خالی وجود داشته باشد بحث و مشاجره برای یک فضای خاص بی ارزش خواهد بود.
۵)میل به بخشش داشته باشید.
اگر راغب یا قادر به بخشش دیگران نباشید رفع تعارض غیر ممکن است.رفع تعارض در گرو رها کردن اصرار برای تنبیه هست که فقط می تواند موجب تهی کردن و اتلاف زندگی تان گردد.
۶)موقع رها شدن از شر چیزی را بدانید.
اگر نتوانید به یک توافق برسید،بر روی یک اختلاف و عدم موافقت توافق کنید. استمرار یک بحث و مشاجره برای هر دو نفر هزینه بر است.اگر یک تعارض بجایی ختم نمی شود،می توانید عدم توافق و اختلاف را انتخاب و از آن بگذرید.
*استفاده از شوخ طبعی در رفع تعارض
می توانید از طریق برقراری ارتباط با خوشمزگی و شوخ طبعی از خیلی مقابله ها اجتناب کرده و مشاجرات و اختلافات را رفع کنید.شوخ طبعی می تواند کمک کند تا سخنانی را بگوئید که ممکن است بیان آنها بطریق دیگر بدون رنجش شخص دیگر مشکل باشد.بنابراین،مهم است که با شخص دیگر بخندید تا اینکه به او بخندید.هنگامی که شوخی و بازی برای کاهش تنش و خشم،طرح ریزی مجدد مشکلات و سنجش درست موقعیت استفاده شود، درحقیقت تعارض می تواند به فرصتی برای ارتباط و صمیمیت بیشتر مبدل گردد.
مولفین:دکتر جین سیگل،لارنس رابینسون و ملیندا اسمیت کارشناسان ارشد علوم انسانی
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
اگر خلق و خویتان در حال هایجک کردن(ربودن) زندگی تان هست. توصیه ها و تکنیک های ذیل می توانند کمک کنند تا خشم تان را تحت کنترل گرفته و احساسات خویش را به روش های سالم تری ابراز کنید.
*درک خشم
خشم احساسی سالم،نرمال ،نه خوب و نه بد است.شبیه هر احساس دیگری، با گفتن اینکه موقعیتی مضطرب کننده،ناعادلانه یا تهدید کننده است پیامی را انتقال می دهد.لکن،اگر واکنش غیرارادی آنی به خشم برافروختن و از کوره در رفتن باشد،آن پیام هرگز شانسی برای انتقال ندارد.بنابراین،اگرچه موقعی مورد بد رفتاری و رفتار غیر منصفانه قرار می گیرید احساس خشم نرمال است،اما وقتی احساس خشم خود را به روشی ابراز کنید که به خودتان یا دیگران آسیب برساند یک مشکل است.
ممکن است فکر کنید که تخلیه خشم روش سالمی است، افراد پیرامون تان خیلی نفوذ پذیر هستند،یا خشم تان توجیه می شود یا اینکه برای کسب احترام نیاز است که غضب خود را نشان دهید.اما حقیقت آن است که با احتمال بیشتری خشم بر روشی که مردم شما را می بینند اثر منفی دارد،به قضاوت تان زیان می رساند و سد راه موفقیت می گردد.
*اثرات خشم
خشم مزمن که همه اوقات غلیان می کند یا به سمت غیر قابل کنترل کشیده می شود می تواند در ارتباط با موارد ذیل عوارض جدی داشته باشد:
۱)سلامت بدنی،عملکرد پیوسته توام با خشم و استرس زیاد فرد را بیشتر مستعد ابتلای به بیماری قلبی،دیابت، سیستم ایمنی ضعیف،بیخوابی و فشار خون زیاد می کند.
۲)سلامت روحی و روانی،خشم مزمن مقادیر عظیم انرژی روانی را مصرف و بر تفکر سایه می افکتد.تمرکز یا لذت از زندگی را سخت تر می کند.همچنین می تواند به استرس،افسردگی و سایر مشکلات سلامت روانی منجر گردد.
۳)شغلی و حرفه ای،انتقاد سودمند،اختلافات خلاقانه و بحث های پر جوش و غروش می توانند سالم باشند.اما با عصبانیت سخن گفتن و انتقاد توام با خشم فقط همکاران،سرپرستان و مشتریان را بیگانه ساخته و احترام آنها را کاهش می دهد.
۴)روابط،خشم می تواند موجب دوام زخم ها در قلب و روح کسانی شود که بیشتر دوست شان دارید و نیز سد راه روابط کاری و دوستی ها گردد.خشم انفجاری برای دیگران اعتماد،گفتگوی صادقانه یا احساس راحتی را سخت و بطور ویژه به کودکان زیان می رساند.
اگر خلق و خوی تندی دارید،ممکن است احساس کنید که عنان آن در دستانتان نیست و برای رام کردن آن کاری نمی توانید انجام دهید.اما از آنچه فکر می کنید کنترل بیشتری بر خشم خودتان دارید.با کسب بصیرت راجع به دلایل واقعی خشم خود و نیز ابزارهای مدیریت خشم می توانید بیاموزید که احساسات خودتان را بدون از زیان رساندن به دیگران ابراز کنید و از هایجک شدن زندگی خود توسط خشم خویش ممانعت بعمل آورید.
*افسانه ها و حقایق راجع به خشم
افسانه:نباید خشم را نگهداشت،تخلیه و رها سازی آن روش سالمی است.
حقیقت:در حالیکه سد راه خشم گردیدن و نادیده گرفتن آن روش ناسالمی است،اما تخلیه آن بهتر نیست.خشم چیزی نیست که برای اجتناب از منفجر شدن باید بگذارید که پرخاشگرانه رها شود.در حقیقت،غضب ها و سخنان تند و شدیدالحن فقط به آتش سوخت رسانده و مشکل خشم تان را تقویت می کند.
افسانه،خشم،پرخاشگری و ارعاب کمک می کنند تااحترام کسب کرده و به آنچه که می خواهم دست یابم.
حقیقت:احترام از قلدری با دیگران حاصل نمی گردد.مردم ممکن است از شما بترسند،اما اگر نتوانید خودتان را کنترل کنید یا نقطه نظرات متضاد را رفع و رجوع کنید به شما احترام نمی گذارند اگر به روش احترام آمیزی ارتباط برقرار کنید دیگران برای گوش دادن و رفع نیازهایتان راغب ترند.
افسانه:نمی توانم به خودم کمک کنم.خشم چیزی نیست که بتوان کنترل کرد.
حقیقت:همیشه نمی توانید موقعیتی را که در آن قرار می گیرید یا موجب می شود که چگونه احساس کنید کنترل کنید،اما چگونگی ابراز خشم خود را می توانید کنترل کنید.و قادرید بدون از بد رفتاری بدنی یا زبانی،احساسات خود را انتقال دهید.حتی اگر کسی با گفتن سخنی یا انجام کاری قصد خشمگین کردن شما را دارد،همیشه راجع به چگونگی واکنش خود انتخابی دارید.
*مدیریت خشم چگونه می تواند کمک کند
خیلی از مردم فکر می کنند که مدیریت خشم راجع به آموختن چگونگی فرونشاندن خشم است.اما عصبانی و خشمگین شدن هرگز یک هدف سالم نیست.خشم قطع نظر از اینکه چقدر برای خفه کردن آن تلاش می کنید نمایان می شود.هدف واقعی مدیریت خشم فرو نشاندن احساسات خشم نیست،بلکه در مقابل، درک پیام پشت احساس خشم و بیان آن به روشی سالم بدون از دست دادن کنترل است.موقعی خشم را مدیریت می کنید،نه فقط احساس بهتری خواهید داشت،بلکه با احتمال بیشتری نیازهایتان رفع خواهد شد، بطرز بهتری هم قادرید تعارض را در زندگیتان مدیریت و روابط خود را تقویت کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
*چگونه استرس بر رفع تعارض اثر می گذارد
استرس بر توانائی رفع تعارض از طریق محدود کردن توان در موارد ذیل مداخله می کند.
درک صحیح زبان بدن شخص دیگر
شنیدن آنچه شخص دیگر واقعا"می گوید.
آگاهی نسبت به احساسات خویش
در ارتباط بودن با نیازهای ریشه دار خود
انتقال شفاف نیازهای خویش
*آیا استرس برای شما یک مشکل است؟
ممکن است قبلا" بقدری دچار استرس شده باشید که حتی از اینکه استرس دارید آگاه نباشید.اگر با موارد ذیل شناسائی شوید استرس ممکن است در زندگی تان مشکل ایجاد کند:
اغلب در جائی درون بدنتان احساس سفتی و سختی می کنید.
هنگامی که نفس می کشید از حرکت درون قفسه سینه یا شکم آگاه نیستید.
تعارض زمان و توجه تان را سلب می کند.
*بیاموزید که چگونه استرس را بطور آنی مدیریت کنید
یکی از قابل اطمینان ترین روش ها برای کاهش سریع استرس تحریک یک یا تعداد بیشتری از حس های بینایی،شنوایی،چشایی،بویایی و لامسه یا از طریق حرکت است.بدین منظور می توانید یک توپ استرس را بفشارید،یک عطر ریلکس کننده را ببوئید،یک فنجان چای آرامش بخش را مزه کنید،به یک عکس قدیمی نگاه کنید. همه تمایل داریم که به ورودی حسی بطور متفاوت واکنش نشان دهیم،این اغلب بسته به چگونگی واکنش ما به استرس دارد،بنابراین برای یافتن چیزهایی که برای شما تسکین دهنده هستند زمانی صرف کنید.
*مهارت محوری۲؛آگاهی احساسی
آگاهی احساسی برای درک خودتان و دیگران کلیدی است.اگر ندانید که چگونه یا چرا به روش معینی احساس می کنید،قادر نیستید که بطور موثر ارتباط برقرار کنید یا اختلافات را رفع کنید.
اگرچه اطلاع از احساسات خودتان ممکن است بنظر ساده برسد،اما عده کثیری از احساسات قوی مانند خشم،غم و ترس غفلت کرده یا برای تسکین آنها تلاش می کنند.لکن،توانائی رفع و رجوع تعارض به ارتباط با این احساسات بستگی دارد.اگر از احساسات قوی می هراسید یا اصرار به یافتن راه حل هایی دارید که دقیقا" عقلی هستند،توانائی تان برای مواجه شدن و رفع اختلافات محدود خواهد بود.
*چرا آگاهی احساسی برای رفع تعارض فاکتوری کلیدی است.
آگاهی احساسی یعنی هوشیاری نسبت به تجربه احساسی لحظه به لحظه و توانائی برای مدیریت همه احساسات خود بطور مقتضی اساس یک فرآیند ارتباطی است که می تواند تعارض را رفع کند.
آگاهی احساسی کمک می کند تا:
درک کنید که چه چیزی واقعا" افراد دیگر را می آزارد.
خودتان و ازجمله چیزهایی که آزارتان می دهند را درک کنید
تا رفع تعارض با احساس و انگیزه بمانید.
بطور شفاف و موثر ارتباط برقرار کنید.
به دیگران علاقه مند شده و بر آنها نفوذ داشته باشید.
*ارزیابی سطح خودآگاهی احساسی
تست ذیل به ارزیابی سطح خودآگاهی احساسی شما کمک می کند.به سوالات ذیل با تقریبا" هرگز،گاهگاهی،بارها،غالبا"یا تقریبا" همیشه پاسخ دهید.این ها جواب های درست یا غلط نیستند،فقط فرصتی برای آشنایی بهتر با واکنش های احساسی خودتان هستند.
*با احساسات خودتان چه نوع رابطه ای دارید؟
آیا جریان احساسات را تجربه می کنید،همچنانکه از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر را تجربه می کند با احساسی پس از احساس دیگر مواجه می شوید؟
آیا احساساتتان توام با حس های بدنی هستند که در نقاطی شبیه شکم یا قفسه سینه تجربه می کنید؟
آیا احساسات و هیجانات متمایزی مانند خشم،غم،ترس،لذت راکه در حالات چهره ای متفاوت نمایان می شوند تجربه می کنید؟
آیا می توانید احساسات شدیدی را که بقدر کفایت برای جلب توجه خود و دیگران قوی هستند تجربه کنید؟
آیا به احساسات خود توجه می کنید؟آیا فاکتوری در تصمیم سازی شما هستند؟
در صورتیکه با هر یک از این تجارب ناآشنا هستید،احساساتتان ممکن است تنزل کرده یا بی اثر شده باشند.در هر حالت،نیاز است که آگاهی احساسی خود را پرورش دهید.
*ارتباط غیر کلامی و رفع تعارض
هنگامی که افراد در بحبوحه یک تعارض هستند،سخنانی که رد وبدل می شوند بندرت مسائلی را که در قلب مشکل هستند انتقال می دهند.اما با توجه دقیق به سیگنال های غیر کلامی و زبان بدن فرد مقابل مانند حالات چهره،طرز ایستادن یا قرار گرفتن ،ژست ها و تن صدا بهتر می توانید درک کنید که واقعا"چه چیزی می گوید.این شیوه واکنش نشان دادن به روشی را امکان پذیر می سازد که موجب اعتماد و اطمینان می شود و بدین طریق به ریشه مشکل می رسید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
I don't believe in love at first sight because my mother started loving me before seeing
me
Luffina Lourduraj
"من عاشق شدن در نگاه اول را باور ندارم زیرا مادرم عشق ورزیدن به مرا قبل از دیدنم آغاز کرد."
تنها راه جلوگیری از انتقاد,هیچ کاری انجام ندادن,هیچ چیزی نگفتن و هیچ کسی نبودن است."ارسطو"
بهترین آمادگی برای فردا حداکثر تلاش و بهترین عملکرد امروز است.
در هوای ابری دیگران رنگین کمان باشید
زندگی را جدی نگیرید.زیرا از آن زنده بیرون نمی آیید.
25درصد زندگی اتفاقات و 75درصد آن عکس العمل به این اتفاقات است.