پاسخ خود را خلاصه و سپس گفتگو را متوقف کنید،حتی اگر در اتاق سکوتی حاکم شود.نباید با ادامه گفتگو سکوت را پر کنید.
*رفع سریع استرس برای ارتباط موثر
موقعی مکالمه ای شروع به گرم شدن می کند،به چیزی سریع و فوری نیاز دارید تا شدت احساسی را کاهش دهد.با آموختن برای کاهش سریع و لحظه ای استرس می توانید به هر احساس قوی که در حال تجربه هستید بطور ایمن بیندیشید،احساسات خود را تنظیم وبطور مقتضی رفتار کنید.
*تشخیص دهید که چه موقع دچار استرس می شوید
بدنتان امکان می دهد تا بدانید که آیا هنگام برقراری ارتباط استرس دارید یا ندارید.آیا ماهیچه ها یا شکم تان سفت می شوند؟آیا دستانتان را محکم نگهه می دارید؟آیا تنفس تان سطحی می شود؟آیا تنفس را فراموش می کنید؟
قبل از تصمیم به ادامه یا تعویق ارتباط،یک لحظه تامل کنید.
*ازحس های خود برای نجات استفاده کنید.بهترین روش برای رهائی سریع و قابل اطمینان از استرس بهره گیری از حس های بینایی،شنیداری ،چشایی ،بویایی یا حرکتی است.
برای مثال،می توانید یک قرص نعناع در دهان خود بگذارید،یک توپ استرس را مچاله کنید،چند نفس عمیق بکشید،ماهیچه های خود را سفت و شل کنید یا بطور ساده تصویری غنی از حس آرامش بخش را به یاد آورید.هر شخصی بطور متفاوت به ورودی حسی پاسخ می دهد،بنابراین نیاز است که مکانیزم غلبه ای را بر گزینید که برای شما تسکین دهنده هستند.
در هر موقعیتی به جستجوی مزاح و شوخی بپردازید.هنگام گفتگو اگر بطور مناسبی از شوخی استفاده شود روشی بزرگ برای رهائی از استرس است.موقعی شما یا کسانی که پیرامون تان هستند شروع به گفتگوی جدی می کنند،از طریق به اشتراک گذاشتن یک جوک یا یک داستان سرگرم کننده راهی برای سبک کردن خلق و خو بیابید.
متمایل به مصالحه باشید.گاهی اوقات اگر بتوانید کمی بذل مساعی کنید،قادر حواهید بود که یک زمینه میانه شاد بیابید که سطوح استرس را برای هر کسی که دخیل باشد کاهش می دهد. اگر دریابید که شخص دیگری راجع به موضوعی بیش از شما نگرانی و دغدغه دارد،مصالحه می تواند برای شما آسانتر باشد ،علاوه بر آن سرمایه خوبی برای آینده رابطه نیز هست.
اگر ضروری است اختلاف نظرات را بپذیرید و زمانی را دور از موقعیت سپری کند تا هر کسی بتواند آرام شود،اگر ممکن است برای پرسه زدنی بیرون بروید یا چند دقیقه ای را صرف مدیتیشن کنید.حرکات بدنی یا یافتن مکانی آرام برای بدست آوردن دوباره کنترل می تواند بسرعت استرس را کاهش دهد.
مهارت ۴ :در بیان نظر خود مصمم و قاطع باشید
جملات قاطع،صریح و صادقانه به ارتباط شفاف منتهی گردیده و می تواند عزت نفس و مهارت های تصمیم سازی را تقویت کند.قاطع بودن به معنای بیان تفکرات،احساسات و نیازها به روشی صادقانه و باز است.در حالیکه از تفکرات، احساسات ونیازهای خود پشتیبانی و حمایت می کنید و به دیگران نیز احترام می گذارید.ارتباط موثر همیشه راجع به درک شخص دیگر و نه برنده شدن در یک بحث یا تحمیل نظرات خود به دیگران است.
برای بهبود قاطعیت و جرات:به خود و گزینش های خودتان ارزش بدهید.آنها به اندازه گزینه های دیگران مهم هستند.از نیازها و خواسته های خودتان آگاه باشید.بیاموزید که آنها را بدون از تجاوز به حقوق دیگران ابراز کنید.تفکرات منفی را به روشی مثبت بیان کنید.عصبانی شدن اشکالی ندارد،اما باید مودب نیز باقی بمانید.بطور مثبت بازخورد بگیرید.تعاریف را با مهربانی بپذیرید،از اشتباهات خود بیاموزید،موقعی که نیاز است تقاضای کمک کنید.بیاموزید که"نه"بگوئید.محدودیت های خود را بدانید و اجازه ندهید دیگران از شما امتیاز بگیرند.گزینه هایی را جستجو کنید که از نتیجه آنها هر کسی احساس خوبی داشته باشد.
*پرورش تکنیک های ارتباطی قاطعانه
قاطعیت همدلانه حساسیت را به شخص دیگر انتقال می دهد.ابتدا،موقعیت یا احساسات شخص مقابل را بشناسید،سپس نیازها یا نظرات خود را بیان کنید."می دانم سر کار خیلی مشغول بوده اید،اما می خواهم برای ما نیز وقت بگذارید."
هنگامی که تلاش های اول موفقیت آمیز نباشد،تشدید قاطعیت می توان بکار رود.با گذر زمان بطور فزاینده ای راسخ می شوید،بطوریکه ممکن است عواقب عدم رفع نیازهای خود را نیز فهرست بندی کنید.برای مثال می گوئید ،"اگر به قرارداد پایبند نمانید،مجبورم از روش قانونی اقدام کنم."
به منظور کمک به شکل گیری اعتماد به نفس خود ، قاطعیت را در موقعیت های با ریسک کمتر تمرین کنید یا از دوستان و خانواده بپرسید که آیا می توانید ابتدا تکنیک های قاطعیت را بر روی آنها تمرین کنید.
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
از طریق زبان بدن نیز می توانید برای تاکید یا تقویت پیام کلامی خود استفاده کنید،برای مثال در حال تعریف از یک دوست بخاطر موفقیت بر پشت او بزنید یا برای تاکید بر پیام مشت هایتان را به هم بزنید.
*چگونگی تعبیر خود از ارتباط غیر کلامی را بهبود دهید
از تفاوت های فردی آگاه باشید.افراد کشورها و فرهنگ های مختلف تمایل به استفاده از ژست های ارتباطی غیر کلامی متفاوتی دارند،بنابراین لحاظ کردن سن،فرهنگ،مذهب ،جنس و حالت احساسی هنگام تعبیر سیگنال های زبان بدن مهم است.برای مثال یک نوجوان آمریکایی،یک بیوه زن محزون و یا یک تاجر آسیایی احتمالا" از سیگنال های غیر کلامی متفاوتی استفاده می کنند.
به سیگنال های ارتباطی غیر کلامی بصورت یک گروه بنگرید.وقت خیلی زیادی صرف تعبیر یک ژست یا اشاره غیر کلامی نکنید.تمام سیگنال های غیر کلامی را که دریافت می کنید از ارتباط چشمی تا تن صدا و زبان بدن را با هم در نظر بگیرید.
برای مثال،هرکسی می تواند گاهی اوقات دچار لغزش شده و ارتباط چشمی او محو شود یا بطور مختصر بازوان خود را بدون از توجه به معنای آن روی هم بگذارد،جهت رسیدن به برداشت بهتری در مورد یک فرد، سیگنال ها را بعنوان یک کل در نظر بگیرید.
*چگونگی ارائه ارتباطات غیر کلامی را بهبود دهید
از سیگنال های غیر کلامی هماهنگ با کلمات خود بجای سیگنال هائی که در تضاد با آنها هستند استفاده کنید.
اگر خودتان یک چیز و زبان بدنتان چیز دیگری بگوید،شنونده گیج می شود و به عدم صداقت شما شک می کند.برای مثال،نشستن با وضعیت گذاشتن بازوان بر روی همدیگر و جنباندن سر با اعلام موافقت با سخنان طرف مقابل تطابقی ندارد.سیگنال های غیر کلامی خود را مطابق با شرایط تنظیم کنید.برای مثال،تن صدا هنگام طرف خطاب قرار دادن یک کودک یا گروهی از بزرگسالان باید متفاوت باشد.بطور مشابه،به حالت احساسی و زمینه فرهنگی شخصی که درحال تعامل با او هستید نیز توجه کنید.
از زبان بدن منفی اجتناب ورزید.در عوض از زبان بدن برای انتقال احساسات مثبت حتی موقعی که واقعا" در حال تجربه آنها هم نیستید استفاده کنید. برای مثال،اگر راجع به موقعیتی مانند یک مصاحبه شغلی،جلسه معرفی مهم یا اولین جلسه نامزدی خود عصبی هستید می توانید از زبان بدن مثبت حتی اگر چنان احساسی ندارید برای علامت اطمینان استفاده کنید.
بجای اینکه مردد و بدون از اطمینان با سری پایین وچشمانی منحرف به اتاقی وارد شده و به درون یک صندلی فرو روید،سعی کنید راست قامت با کشیدن شانه ها به عقب ،تبسم کنان ،حفظ ارتباط چشمی و نیز دست دادن محکم وارد شوید.در اینصورت بیشتر احساس اطمینان کرده و کمک می کنید تا اشخاص دیگر نیز ریلکس شوند.
مهارت ۳:استرس را تحت کنترل نگهدارید.
هنگام عدم توافق با شریک زندگی،فرزندان،رئیس،دوستان یا همکاران خود چند مرتبه دچار استرس شده و چیزی گفته یا کاری انجام داده اید که بعدها بخاطر آن افسوس خورده اید؟اگر بتوانید بسرعت استرس را فرو نشانید و به یک حال آرام برگردید،نه فقط از چنین افسوس هائی اجتناب می ورزید،بلکه در خیلی از موارد هم به آرامش فرد دیگر کمک می کنید.فقط موقعی که آرام و ریلکس هستید قادرید بدانید که آیا موقعیت نیازمند یک واکنش است یا آنکه علائم فرد دیگر نشان دهنده آن است که سکوت مطلوب تر است.
برای مثال در موقعیت هائی مانند شرکت در یک مصاحبه شغلی،جلسه سخنرانی کاری،جلسه پر فشار یا معرفی به خانواده فردی که معشوق شما است مدیریت احساسات مهم است،زیرا باید به ایده های خود بیندنیشید و تصمیم بگیرید و بطور موثر تحت فشار ارتباط برقرار کنید.
*ارتباط موثر از طریق حفظ آرامش تحت فشار
از تکنیک های طفره روی برای زمان دادن به خویش جهت تفکر استفاده کنید.قبل از واکنش متقاضی تکرار سوال یا روشن کردن سخنی باشید.برای جمع کردن تفکرات خود مکث کنید.سکوت ضرورتا" چیز بدی نیست،مکث کردن موجب می شود تا در مقایسه با شتاب در بروز واکنش بیشتر تحت کنترل بنظر برسید
ایده ای ارائه دهید و یک مثال بیاورید یا از اطلاعاتی پشتیبانی کنید.اگر پاسخ شما خیلی طولانی باشد یا در خصوص تعدادی از ایده ها پر حرفی کنید،بر روی از دست دادن علاقه مخاطب ریسک می کنید. یک ایده را با یک مثال تکمیل کنید و سپس واکنش شنونده را برای بیان ایده دوم بسنجید.سخنان خود را بروشنی بیان کنید.در خیلی از موارد،چگونگی بیان موضوعی می تواند به اندازه خود موضوع مهم باشد.بوضوح سخن بگوئید، تن صدا را یکنواخت نگهدارید و ارتباط چشمی برقرار کنید. زبان بدن خود را رها و باز نگهدارید.با خلاصه ای خاتمه داده و سپس توقف کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
اگر هدفتان درک کامل و ارتباط با شخص دیگر است اغلب بطور طبیعی گوش دادن فعال حاصل می گردد.اگر حاصل نشد،سعی کنید توصیه های ذیل را بکار گیرید.هر چه بیشتر آنها را تمرین کنیدتعاملات شما با دیگران مثمرثمرتر و رضایت بخش تر می گردد.
*توصیه هایی برای مبدل شدن به یک شنونده مجذوب و فعال
۱-تمرکز کامل بر گوینده،در صورتیکه بطور مداوم گوشی خود را چک می کنید یا راجع به چیز دیگری فکر می کنید نمی توانید به روش فعالانه گوش کنید.بلکه به منظور گرفتن نکات ظریف و علائم غیر کلامی مهم در گفتگو باید بر تجربه تمرکز کنید.اگر تمرکز بر برخی گوینده ها را سخت می یابید،سعی کنید سخنان آنها را در سر خود تکرار کنید،چنین کاری پیام آنها را تقویت و به متمرکز ماندن کمک می کند.
۲-از گوش راست خود استفاده کنید،اگرچه عجیب بنظر می رسد ولی مراکز پردازش اولیه برای درک کلام و نیز احساسات در سمت چپ مغز هستند.چون طرف چپ مغز به سمت راست بدن متصل می گردد،استفاده از گوش راست می تواند کمک کند تا نکات مهم احساسی سخن طرف گفتگوی خود را دریابید.
۳- از قطع سخن یا تلاش برای تغییر جهت مکالمه به سمت و سوی نگرانی ها و دغدغه های خودتان با گفتن سخنی شبیه اینکه ،"اگر فکر می کنید که آن بد است،اجازه دهید تا چیزی را که برایم اتفاق افتاد به شما بگویم." اجتناب ورزید.
گوش دادن با انتظار برای رسیدن نوبت تان جهت سخن گفتن یکسان نیست. اگر در حال شکل دادن به سخنی باشید که بعد از آن می خواهید بگوئید نمی توانید بر سخنی که فرد در حال گفتن است تمرکز کنید.گوینده اغلب قادر است که حالات چهره شما را بخواند و دریابد که ذهن تان جای دیگری است.
۴-علاقه خود را به سخنی که گفته می شود نشان دهید.سرتان را گاهی اوقات تکان دهید، لبخند بزنید و مطمئن شوید که زبان بدنتان باز و جالب باشد.
با نظرات کلامی کوتاه شبیه"بله"یا"آهان" گوینده را برای ادامه سخن تشویق کنید.
۵-سعی کنید قضاوت را کنار بگذارید.به منظور ارتباط موثر با فردی،نیازی نیست که او را دوست داشته باشید یا با ایده ها،ارزش ها وعقاید او موافق باشید.لکن،باید قضاوت را کنار بگذارید و برای درک کامل او از سرزنش و انتقاد اجتناب ورزید.مشکل ترین ارتباط،موقعی که بطور موفقیت آمیز اجرا شود اغلب می تواند به برقراری ارتباطی غیرمحتمل منتهی شود.
۶-باز خورد(فیدبک)بدهید.اگر قطع ارتباطی بنظر می رسد،با کلام خود سخنی را که گفته شده است منعکس کنید.عباراتی مانند"آنچه می شنوم این است،"یا"بنظر می رسد که می گویید،"بهترین روش ها برای انعکاس مجدد کلام هستند.بسادگی چیزی را که گوینده گفته است کلمه به کلمه بیان نکنید،اگر چه در ظاهر بی استعداد و غیر صمیمی جلوه کنید.در عوض،منظور سخن گوینده به خود را بیان کنید:برای روشن کردن نکات معین سوالاتی بپرسید:از اینکه می گوئید...منظورتان چیست"یا "آیا منظورتان این است؟"
۷-احساس پشت کلمات را بشنوید
بالاترین فرکانس های کلام انسانی از احساس بهره می برند.می توانید با این فرکانس ها بیشتر هماهنگ شوید و از اینرو بهتر قادر باشید تا از طریق تمرین ماهیچه های گوش میانی (کوچکترین ماهیچه بدن)درک کنید که دیگران واقعا" چه چیزی می گویند.چنین تمرینی را می توانید با نغمه خوانی ،نواختن یک آلت موسیقی بادی مثل شیپور،یا گوش دادن به انواع معینی موزیک با فرکانس زیاد(برای مثال یک سیمفونی موتسارت یا موسیقی ویولن بجای موسیقی های فرکانس کم مانند راک،پاپ یا هیپ هاپ)انجام دهید.
مهارت ۲ : توجه به سیگنال های غیر کلامی
روش نگاه،گوش دادن ،حرکت و واکنش نسبت به شخص دیگر بیش از فقط سخنان فرد مقابل به او اطمینان می دهند که چگونه احساس او را درک می کنید.
ارتباطات غیر کلامی،یا زبان بدن شامل حالات چهره،حرکات بدن و اشارات،ارتباط چشمی،وضعیت قرار گرفتن،تن صدا و حتی تنش ماهیچه و تنفس هستند.
پرورش توانائی درک و استفاده از ارتباط غیر کلامی می تواند کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کرده،منظور واقعی خود را بیان ،موقعیت های چالشی را هدایت و در خانه و کار روابط بهتری بسازید.
ارتباط موثر را می توانید از طریق زبان بدن باز مانند نگذاشتن بازوها روی همدیگر،ایستادن با یک حالت باز یا نشستن بر روی لبه صندلی و حفظ ارتباط چشمی با شخصی که در حال گفتگو هستید تقویت کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور
I don't believe in love at first sight because my mother started loving me before seeing
me
Luffina Lourduraj
"من عاشق شدن در نگاه اول را باور ندارم زیرا مادرم عشق ورزیدن به مرا قبل از دیدنم آغاز کرد."
تنها راه جلوگیری از انتقاد,هیچ کاری انجام ندادن,هیچ چیزی نگفتن و هیچ کسی نبودن است."ارسطو"
بهترین آمادگی برای فردا حداکثر تلاش و بهترین عملکرد امروز است.
در هوای ابری دیگران رنگین کمان باشید
زندگی را جدی نگیرید.زیرا از آن زنده بیرون نمی آیید.
25درصد زندگی اتفاقات و 75درصد آن عکس العمل به این اتفاقات است.