پنج روش کمک به مغز جهت یادگیری بهتر

Print


آخرین بازنگری؛ ۱۳ژوئیه ۲۰۲۴
حدود یکسال قبل، سوئد با برداشتن گام بزرگی به عقب زمینه ساز جهش عظیمی به جلو گردید: سیستم تحصیلی آن  با استقبال از روش های مرسومی مانند مطالعه متون فیزیکی و با دست نوشتن بر روی کاغذ هم زمان با کاهش فزاینده اتکا به کامپیوتر ها، بطور رسمی استفاده از استراتژی های سنتی و ابزارهای دیجیتال را دوباره بالانس کرد. موسسه معتبر کارولینسکا دریافت که ابزارهای دیجیتال بیش از آنکه یادگیری دانش آموز را بهبود دهند به آن آسیب می رسانند.
طی دو دهه گذشته، همچنانکه مدارس و کم و بیش هر سازمان دیگری با شوق و ذوق تکنولوژی دیجیتال یعنی چیزی را که وزیر آموزش و پرورش سوئد «یک تجربه»می نامد جهت کمک به یادگیری بر گزیدند، دانشمندان عصب شناس با کاوش در شناخت انسان در حال تکمیل تحقیقی راجع به بهترین روشی بودند که بدان طریق مغز اطلاعات را فرا می گیرد.
نتایج این تحقیق برای هر کسی سازنده هستند.
۱) یادگیری نیازمند همدلی است.
در سال ۱۹۹۶, محققینELIZA  اولین روان درمانگر دیجیتال  دنیا را به عموم معرفی کردند. از آن پس، دانشمندان راجع به ضرورت وجود  ربات چت های جایگزین انسان ها در رابطه درمانی اندیشیده اند.
علی رغم پنج دهه پیشرفت تکنولوژیکی، حرفه ای های سلامت روانی جسمانی به شکوفایی ادامه می دهند. آنها بر اساس تخمین هایی بر علائم و اثرات افسردگی و اضطراب به ترتیب سه برابر و پنج برابر بیش از همتایان دیجیتال خودشان اثر مثبت دارند.
چرا  در این زمینه عملکرد هوش مصنوعی مطابق با انتظارات نبوده است؟ زیرا کلمه اثربخش در رابطه درمانی رابطه است. دهه ها تحقیق پیوسته نشان می دهد که رابطه بین درمانگر و بیمار بزرگترین فاکتور پیشگویی کننده موفقیت پروسه درمانی است، تا آنجا که بر اساس اطلاعاتی رابطه همدلانه قوی عامل ۸۰درصد نتیجه خروجی است.
برای یادگیری نیز چنین وضعیتی صادق است. یادگیری پروسه ای میان فردی است. محرک های ویژه مورد استفاده برای تحریک یادگیری نسبت به شخص عرضه کننده آن محرک ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در حقیقت، پژوهشگر تحصیلی جان هاتی پس از تحلیل اطلاعات هزاران دانش آموز،  گزارش کرده است که رابطه  همدلانه قوی معلم - دانش آموز دو و نیم برابر نسبت به فقط آموزش یک به یک بر یادگیری اثر بخش تر است.
افرادی شبیه سال خان و بیل گیتس ادعا می کنند که شکاف های پیشرفت در پروسه آموزش می تواند و باید از طریق بکار گرفتن چت جی پی تی(ربات از پیش تعلیم داده شده) و سایر مدل های زبان بعنوان مربیان شخصی پر شوند. اما ماشین ها نمی توانند به روشی که یک رابطه همدلانه می تواند محرک و انگیزه بخش باشند.
آنچه که برای بهبود همدلی مورد نیاز است هورمون اکسی توسین، یک علامت بیولوژیکی شکل گیری رابطه و پیوند اجتماعی است. برای مدتی طولانی، تصور می شد که فقط لمس کردن مانند بغل کردن و دست بر شانه زدن می تواند واکنش ترشخ اکسی توسین را تحریک کند. اما اکنون روشن است که ترشح اکسی توسین می تواند از طریق یک وسیله صرفاً روانی نیز تحریک شود. اگرچه جزئیات ویژه هنوز روشن نیست، اما بنظر می رسد که نیازمند حس امنیت و نوعی توجه و نگرانی است. یک فاکتور خیلی ویژه دیگر، طنین صدای طرف مقابل حتی بر روی تلفن است. ارتباط مبتنی بر متن موجب ترشح اکسی توسین  نمی شود.
هنگامی که دو فرد هم زمان اکسی توسین ترشح می کنند، فعالیت مغز آنها شروع به هماهنگی و هم زمانی می کند. این فرآیند«جفت شدگی عصبی»نامیده می شود و نشانگر زیستی عصب شناختی  همدلی است و افراد را به سمتی هدایت می کند تا نه فقط از همدیگر بیاموزند، بلکه بطور واقعی شروع به فکر کردن شبیه همدیگر کنند.
مطالعات تصویر برداری نشان می دهد که «جفت شدگی عصبی» در ارتباط با آموختن است. هر چه بیشتر مغز دانش آموز، مغز معلم را بازتاب دهد، درون سازی و جذب اطلاعات در محیط کلاس بیشتر است. ما می توانیم با هوش مصنوعی بخندیم، با هوش مصنوعی همدردی و همفکری کنیم، ممکن است حتی عشق خامی به هوش مصنوعی در وجودمان شکل بگیرد، اما ماهیت بین فردی همدلی، پیدایش این الگوی شناختی ویژه را مستثنی می کند.
بدون شک این پدیده یکی از دلایلی است که چرا ۸۵ درصد دانش آموزان بدون شهریه و بیش از ۵۰درصد دانش آموزانی که شهریه پرداخت می کنند هرگز برنامه های آموزش آنلاین را تکمیل نمی کنند. بدون از همدلی، افراد گیرنده های منفعل اطلاعات می شوند و انگیزه کمی برای پذیرش کشمکش های اجتناب ناپذیر ی دارند که در امتداد فرآیند آموزش با آنها مواجه می شوند.
۲) خلاقیت نیازمند دانش کدگذاری شده شخصی است.
هر کسی می پذیرد که برخورداری از فرصتی برای تمرین مهارت های شناختی مرتبه بالاتر مانند تفکر انتقادی و خلاقیت حائز اهمیت است. خیلی ها امیدوارند که چت جی پی تی و سایر ماشین های هوش مصنوعی که می توانند طی ثانیه ها به همه اطلاعات دنیا دسترسی پیدا کنند و آنها را سازماندهی کنند می توانند مردم را از حفظ کردن و آموختن اطلاعات بی نیاز کنند بطریقی که در عوض بتوانند بر بهبود قابلیتهای های استدلال و تفکر عمیق تر تمرکز کنند.
اما برای اینکه افراد مهارت های تفکر مرتبه بالاتر را برای مجموعه ای از حقایق بکار ببرند، باید ابتدا آن حقایق بطور درونی داخل حافظه طولانی مدت آنها جاسازی شوند. حافظه طولانی مدت تکیه گاه شناخت و درک انسان است. تا هنگامیکه اطلاعات بطور عمیق درون ساختارهای دانش قبلی فرد کدگذاری و سازماندهی نشوند بدون استفاده هستند. اگر امیدوارید که زمانی اطلاعات تکیه گاه مهارت هایتان باشند، صرف دسترسی به آنها نیاز به آموختن شان را رفع نمی کند.
خلاقیت را ملاحظه کنید. بر این باورم که  از این مهارت مرتبه بالاتر برخوردارم و آن را روزانه درون شغلم موقع تفسیر اطلاعات، ساخت الگو های تجربی یا پدید آوردن فرضیه ها بکار می گیرم. لکن متاسفانه گر از من بپرسید که مهارت های خلاقانه ام را برای تعمیر ماشین بکار گیرم، بی شک هیچ چیزی راجع به آن نمی دانم، لذا احتمال کمی وجود دارد که هیچ بصیرت معناداری در این ارتباط عرضه کنم. وانگهی، اگر اجازه دهید به اطلاعاتی راجع به تعمیر ماشین مثلاً از طریق ویکی پدیا یا ویدیوهای آنلاین دسترسی پیدا کنم. احتمال آنکه بتوانم قابلیتهای خلاقانه ام را بکار بگیرم کم است، بهترین کاری که می توانم انجام دهم کپی/پیست یا تقلید از چیزی است که دیده ام.
خلاقیت امکان پذیر نیست تا زمانیکه اطلاعات درون طرح واره ام  برای دنیا گنجانده شوند که آن هنگام  دست کاری معنا دار، آرایش مجدد و بازی با این اطلاعات را شروع خواهم کرد. بدین علت است که یادگیری اغلب به گام های سطحی، عمیق و قابل تغییر تجزیه می شود: فرآیندهای آخری نیازمند گذر از سطوح قبلی است.
خواه مردم از کتابچه های دستورالعمل یا چت جی پی تی برای دسترسی به اطلاعات مربوط به انگشت گذاری مناسب بر روی ده ها هزار سیم گیتار استفاده کنند، باز نیاز دارند قبل از پرش به آهنگسازی کلاسیک، سیم ها را بیاموزند، سلاست و روانی را بهبود دهند. همین وضعیت برای هر حوزه یادگیری صادق است. تفکر انتقادی و منطقی بدون از دانش زمینه ای امکان پذیر نیست.
۳) یادگیری به توجه کامل نیاز دارد.
شاید بهترین روش برای تصور توجه انسان تشبیه  آن به یک فیلتر باشد. خیلی مشابه با عینک های سه بعدی است که فقط به شکل موج های معین نور  اجازه می دهند تا به شبکیه چشم برسند، توجه اجازه می دهد تا فقط اطلاعات مربوطه از آگاهی هوشیارانه بگذرند و اطلاعات نامربوط مسدود  شوند.
اما چه چیزی تعیین کننده مربوط بودن یک بایت اطلاعات ویژه است؟
شبیه بازی های تخته ای، هر کاری که بعنوان انسان تقبل می کنیم مجموعه ای از  قوانین منحصر بفرد دارد که اقدامات مورد نیاز برای موفقیت را دیکته می کند. بعنوان مثال، برای خواندن موفقیت آمیز این کلمات، «مجموعه قوانین مطالعه» به شما دیکته می کند تا ابتدا چشمانتان را از چپ به راست حرکت دهید، هر کلمه را در حافظه تا انتهای جمله نگهدارید و از انگشتتان برای ورق زدن بین صفحات استفاده کنید.
هر وقت به کاری مشغول می شویم، مجموعه قانون مربوطه به درون ناحیه کوچک مغز بنام قشر پیش پیشانی جانبی(LatPFC) بارگیری می شود. هر مجموعه قانونی که درون این بخش از مغز نگهداشته می شود در نهایت تعیین می کند که چه فیلتر توجهی مربوط یا نامربوط پنداشته می شود.
حائز اهمیت است بدانید که در هر زمانی  LatPFCمی تواند فقط یک مجموعه قانون را درون خودش نگهدارد. بدین علت است که برای انسان ها انجام چند کار هم زمان غیر ممکن است؛ بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم عقب و جلو کردن پرشی سریع بین کارها از طریق مبادله مجموعه قانون درون LatPFCدر هر زمانی است.
لکن پرش بین کارها، سه هزینه چشمگیر بر انسان تحمیل می کند. اول مربوط به زمان است. معاوضه یک قانون برای مغز حدود0.15 ثانیه زمان می گیرد.  در حین این زمان پردازش آگاهانه اطلاعات خارجی متوقف می شود و یادگیری بطور قابل ملاحظه ای کند می شود(این پدیده «چشمک توجهی» نامیده می شود).
دوم مربوط به دقت است. هر وقت بین کارها می پریم، طی دوره زمانی مختصری دو مجموعه قانون با همدیگر ترکیب می شوند و عملکرد کلی آسیب می بیند که به «دوره بی پاسخی روانی» معروف است.
سوم مربوط به خاطره است. خاطرات معمولاً  توسط بخش دم اسب (هیپوکامپ) مغز پردازش می شوند. لکن، اکثر اوقات هنگام چند کاره ای بوسیله جسم مخطط مغز( ناحیه ای از مغز که مرتبط با فرآیندهای واکنشی است) پردازش می شوند، در نهایت این پدیده موجب می شود تا بعنوان خاطرات ناخودآگاه شکل بگیرند که دسترسی و استفاده از آنها در آینده دشوار می شود.
چند کاره ای یکی از بدترین کارهایی است که انسان ها می توانند برای یادگیری و حافظه انجام دهند. ممکن است علت کارکرد ضعیف دانش آموزان در تست های اطلاعات، ترکیب و کاربردهای مهارت تفکر مرتبه بالاتر باشند.
یک ممیزی قبل از کووید۱۹ در خصوص پی بردن به چگونگی استفاده دانش آموزان ۱۰تا۱۸سال ایالات متحده از تکنولوژیهای دیجیتال  نشان می دهد که آنها هر هفته چگونه وقت شان را می گذراندند.
۱۰ساعت و ۴۴دقیقه بازی های کامپیوتری
۱۰ساعت و ۲دقیقه تماشای تلویزیون و کلیپ ها
۸ساعت و ۱۴دقیقه مرور رسانه های مجازی
۷ساعت و ۳۲دقیقه گوش دادن به موزیک
۳ساعت و ۲۵دقیقه انجام تکلیف خانه
۲ساعت و ۵دقیقه انجام تکالیف مدرسه
۱ساعت و ۱۴دقیقه مطالعه برای لذت
۵۲/۵ دقیقه خلق محتوای دیجیتال
۱۴دقیقه نوشتن برای لذت
با احتساب این حقیقت که مدرسه فقط ۳۶هفته در سال دایر است، اطلاعات بیانگر آن است که دانش آموزان تقریباً سالیانه ۲۰۰ساعت از کامپیوترها برای مقاصد آموزشی استفاده می کنند و بیشتر از ۲۰۰۰ساعت دقیقاً با استفاده از همان ابزار در رسانه های مجازی پخش و پلا هستند. کامپیوترها ماشین های چند کاره هستند.
ممکن است بدین علت باشد که  موقع استفاده از یک کامپیوتر برای کار مدرسه، دانش آموزان معمولاً مدتی را صرف دسترسی به رسانه های مجازی، پیام رسانی با دوستان و مشغول شدن به سایر حواس پرتی های دیجیتال می کنند و موقع استفاده از لپ تاپ در کلاس، فراگیران اغلب ۳۸دقیقه هر ساعت را خارج از تکالیف می گذرانند.
چون در عالم واقعیت، کامپیوترها اغلب اوقات برای آموختن استفاده نمی شوند، تلاش برای با زور چپاندن  آنها در مکان های آموزش مانع خیلی بزرگ(و خیلی غیر ضروری) بین فراگیر و نتیجه مطلوب است. به منظور آموزش موثر در حال استفاده از یک کامپیوتر، افراد باید مقدار قابل ملاحظه ای از  تلاش شناختی خودشان را صرف مبارزه با ایمپالس ها(انگیزه های ناگهانی) کنند که سالها خرج قوی شدن آنها کرده اند، مبارزه ای که معمولاً در آن بازنده هستند.
۴) مکان، مکان، مکان
هیپوکامپ گذرگاه اصلی مغز به حافظه است. در اصل همه اطلاعات جدید به منظور تبدیل به خاطره طولانی مدت دسترس پذیر بصورت آگاهانه  باید از میان این ساختار عصبی عبور کنند.
لایه درون هیپوکمپ شامل  میلیون ها یاخته عصبی(نورون)بنام «سلول های مکان» است. این سلول ها بطور مستمر و ناخودآگاه هم آرایش فضایی اشیایی که با آنها ارتباط داریم و هم رابطه فیزیکی ما با آنها  را رمز گذاری می کنند. برای مثال، اگر من شما را درون مارپیچی قرار می دادم، سلول های مکان نه فقط الگوی جهانی مارپیچ ، بلکه همچنانکه از میان مارپیچ قدم می زدید  موقعیت منحصربفرد تان درون آن الگو را  مرتب می کردند.
بنابراین، آرایش فضایی یک جنبه اساسی همه خاطرات جدیداً شکل گرفته است. بدین علت است که در خصوص درک مطلب و بخاطر سپاری، همیشه نسخه چاپی بر دیجیتال برتری دارد.
نسخه چاپی تضمین می کند که اطلاعات در یک موقعیت سه بعدی جاودان و بدون تغییر هستند. امکان دارد توجه کرده باشید که پس از خواندن از روی یک رسانه فیزیکی، معمولاً می توانید به یاد آورید که آن مطلب ویژه مورد علاقه «حدود وسط کتاب در پایین صفحه دست راستی است.»
موقعیت مکانی بدون تغییر درون حافظه ما جاسازی می شود و می تواند جهت کمک به یادآوری محتوای مربوطه در آینده مورد استفاده قرار گیرد. رسانه دیجیتال فاقد یک سازمان فضایی جاودان و بدون تغییر است. موقع مطالعه یک سند PDF، کلمات از پایین صفحه نمایش شروع می شوند، به سمت وسط حرکت می کنند، سپس از بالا ناپدید می شوند.
هنگامی که محتوا هیچ موقعیت فیزیکی ثابتی ندارد،  ما یک عنصر کلیدی حافظه را از دست می دهیم و نمی توانیم سازمان فضایی را بعنوان علامتی به منظور یادآوری مجدد محتوا در آینده بسازیم.
کتاب های الکترونیکی مدرن بجای مرور به کاربران اجازه می دهند تا از میان صفحات بچرخند. اگرچه این گامی در جهت درست است، ولی باز اهمیت بعد سوم عمق یعنی ضلع سوم  مثلث شفاف سازی اطلاعات را از قلم می اندازد.
در صورتیکه هدف اصلی مطالعه بخاطر سپاری نباشد(برای مثال، اگر در جستجوی اصطلاحات کلیدی هستید)، پس  اغلب ثابت می شود که ابزارهای دیجیتال موثرتر از نوع چاپی هستند. بعلاوه، اگر بواسطه یک اختلال روانی یا فیزیکی نیاز به متن تعاملی اجتناب ناپذیر است، در اینصورت  ابزارهای دیجیتال ممکن است ضروری باشند.
به هر حال، اگر هدف یادگیری است و از نعمت انتخاب بین رسانه های مختلف برخوردارید، پس چاپی را برگزینید.
۵) استفاده جدی از فلش کارت ها
سپردن حقایق/دانش به حافظه  شالوده ای است که بر  اساس آن تفکر مرتبه بالاتر می تواند پدیدار گردد. بخاطر سپاری می تواند از طریق نمایش، توصیف، پرسش و آزمون، تصاویر، مطالعه و سایر روش ها رخ دهد. لکن، فلش کارت ها که محتوی سوالی بر روی یک سمت و جواب مربوطه بر روی طرف دیگر هستند هنوز یکی از سریع ترین، آسانترین و قویترین ابزارها برای ساده سازی پروسه بخاطر سپاری هستند.
آنها فراخوانی را تحریک می کنند. خاطره سازنده است:  هر چه  از درون بیشتر به خاطره ای دسترسی و آن را به یاد آوریم، در آینده عمیق تر،  با دوام تر و دسترس پذیرتر خواهد بود. برای مثال، دلیل اینکه من بازی تاج و تخت را خیلی خوب به یاد می آورم بخاطر این نیست که نمایش آن را بطور مکرر دیدم(آن را فقط یک مرتبه دیده ام)؛ بلکه بدین علت است که بطور مکرر راجع به نمایش گفتگو می کنم و هر زمانی که آن را فرا می خوانم، خاطراتم در این خصوص قویتر می شوند.
فلش کارت ها با فرمت سوالی بر روی جلو، افراد را ملزم می سازند تا اطلاعات را بصورت درونی به یاد آورند، بدین طریق نسبت به مطالعه یا مرور مجدد مواد به شکل گیری خاطرات عمیق تری کمک می کنند.
فلش کارت ها  از خاطره در مقابل چکش خواری نیز حفاظت می کنند. هر زمانی که به خاطره دسترسی می یابیم، توانایی پیچاندن، تغییر یا اصلاح آن برای آینده را داریم(مشکلی که مدت طولانی است به اظهارات شاهدان عینی در محافل قانونی آسیب رسانده است). یک روش مبارزه با این اثر بکار گرفتن بازخورد بلاواسطه است. اجازه دسترسی به اطلاعات مربوطه بلافاصله بدنبال یادآوری می تواند دقیق باقی ماندن خاطره را تضمین کند. فلش کارت های دارای فرمت جواب در پشت چنین بازخوردی را تامین می کنند. بنابراین موجب می شوند تا خاطرات خودمان را ناآگاهانه تغییر ندهیم.
بعلاوه، فلش کارت ها  می توانند ارتباط را تقویت کنند.  درون مغز حقایق با شبکه های بزرگ، مرتبط به همدیگر بنام «طرحواره ذهنی»بایکدیگر پیوند می خورند. با وجود چنین ساختارهایی، یادآوری یک خاطره ویژه، دسترسی به همه حقایق مربوطه دیگر درون آن طرحواره را هم امکان پذیر می سازد.
سازماندهی فلش کارت ها درون گروههای موضوعی، مفهومی یا  دارای ویژگی ها مشترک به افراد کمک می کند تا طرحواره ذهنی مربوطه را تشکیل دهند. بدین علت، موقع استفاده گروهی از فلش کارت ها، کارت هایی را که درک می کنید دور نیاندازید؛ بلکه همیشه برای اطمینان از مرتبط ساختن ایده های مربوطه، گروه را با هم نگهدارید.
بدیهی است که هیچ روش میان بر برجسته ای برای یادگیری وجود ندارد. برخی فرآیندهای حیاتی مغز را نمی توان بسادگی دور زد. همچنانکه برای سوئیس انجام شده است، علم عصب شناسی رنجی از تکنیک ها را به ما خاطرنشان می سازد که دارای بنیان مسلم اثر گذاری و سودمندی هستند.
*کشمکش تصویری
مغز برای درک نطق شفاهی به شبکه ورنیکه/بروکا متکی است که یک رشته کوچک از یاخته های عصبی پردازش کننده معنای کلمات شنیداری است. متاسفانه، مغز فقط یکی از این شبکه ها را دارد. ما در هر زمانی می توانیم فقط یک صدا را از میان این شبکه عبور دهیم و  فقط سخن یک گوینده را درک کنیم.
بطور شگفت آوری، موقعی که در سکوت مطالعه می کنیم، شبکه ورنیکه/بروکا به همان اندازه زمان گوش دادن به فرد دیگری که صحبت می کند فعال می شود. مغز صدای مطالعه در سکوت را دقیقاً به همان طریق صدای بلند یک گوینده  پردازش می کند. در نتیجه، درست همانگونه که انسان ها نمی توانند به دو نفر که هم زمان صحبت می کنند گوش بدهند، نمی توانند در حالیکه هم زمان به کسی که صحبت می کند گوش می دهند، مطالعه نیز بکنند.
این اساس«اثر افزونگی» (مواد اضافی بجای تسهیل در یادگیری، در آن اختلال ایجاد می کنند )است که اغلب مورد بحث قرار می گیرد: مطالعات نشان می دهد که موقعی افراد  هم زمان از عناصر نطق و متن برای یادگیری استفاده می کنند، یادگیری و بخاطر سپاری کاهش می یابند. موقعی که در حین یک روایت تصویری زیرنویس ها به افراد عرضه می شوند، آنها نسبت به کسانی که همان تصاویر را بدون از زیر نویس تماشا می کنند کمتر به درک و بخاطر سپاری تمایل دارند.
البته شرایط ویژه ای وجود دارد که داستان سرایی و زیرنویس بصورت ترکیبی با هم تصادم نمی کنند و واقعاً می توانند یادگیری را بهبود دهند. یکی از آن شرایط یادگیری یک زبان جدید است. بطور مشابه، زیر نویس ها می توانند رمزگشایی از روایت را تقویت کنند و موقعی کیفیت شنیداری ضعیف و گوینده دی لهجه ای است که درک آن تلاش زیادی می طلبد به یادگیری کمک کنند. زیرنویس ها بر روی تصویر می توانند به افراد دارای اختلالات پردازش ویژه نیز کمک کنند.
منبع؛ https://www.psychologytoday.com
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور




سخنی پند آموز

راهنمایی برای بیداری روحانی
روزی که یک شخص ستمدیده بر یک ستمگر غلبه می کند سخت تر از روزی است که ستمگر قلدری می کند.
امام علی(ع)
The day an oppressed person prevails over an oppressor is harder than the day an oppressor bullies the oppressed
Imam Ali (AS)
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
نتیجه اهمال و غفلت افسوس است و عاقبت عزم و دوراندیشی سلامتی و تندرستی است.
امام علی(ع)
The result of negligence is regret and the consequence of far-sightedness and determination is soundness
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
انسان می تواند دنیا را با قناعت بخرد  و با سخاوتمندی و خیر خواهی شاد زندگی کند.
امام علی(ع)
One can purchase the world with contentment and live in happiness with benevolence
Imam Ali (AS)
 راهنمایی برای بیداری روحانی
خداوند دوستان معینی دارد که برای خیر رساندن به بندگانش به آنها برکت ارزانی می کند،و تا هنگامیکه بخشنده هستند آن برکت را در دستان آنها حفظ می کند.
امام علی(ع)
God has certain friends to whom He grants blessing in the interest of His servants,and leaves these blessings in their hands as long as they are generous
Imam Ali (AS)
 
راهنمایی برای بیداری روحانی
کلمات تا هنگامی که آنها را بر زبان آورید تحت کنترل شما هستند،اما لحظه ای که آنها را بر زبان می آورید توسط آنها کنترل می شوید.
امام علی(ع)
Words are under your control till you utter them ,but the moment they are uttered you are controlled by them
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
من خدا را در از هم پاشیدن اراده های استوار،باز شدن گره های زمخت وخشن و نقض عهد بلند پروازان محکم شناخته ام.
امام علی(ع)
I have recognized God in the dissolution of steadfast wills ,the unravelling of coarse knots,and the breach of firm ambitions
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
اکثر کسانی که عقل خود را از دست می دهند،بواسطه کور شدن ناشی از حرص و طمع و بستن چشمان خود بر روی حقیقت است.
امام علی(ع)
Most of those who lose their wisdom ,do so because of being dazzled by greed,and shutting their eyes against fact
Imam Ali (AS)
   راهنمایی برای بیداری روحانی
ایمان ترجیح حقیقت حتی اگر به زیان شما باشد بر دروغ است حتی اگر به نفع تان باشد.
امام علی(ع)
Faith is preferring truth,even if it is to your loss ,to falsehood ,even if it is to your interest
Imam Ali (AS)
 
 
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
خداوند هرگز در دعا و برکت را بدون از باز کردن در اجابت نمی گشاید.
امام علی(ع)
God never opens the door of benediction without opening the door of fulfillment
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
بهترین ویژگی ها برای زنان غرور،ترس و حرص است که می توانند بدترین ویژگی های مردان باشند.
امام علی(ع)
The best qualities in women are pride ,fear and greed,which may be considered the worst in men
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
مخالفت تفکر و اندیشه را فرسوده می سازد.
امام علی(ع)
  Opposition wears out thought
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
اوه،پسرم از تنگدستی تو بیم دارم،برای تنگدستی به خدا پناه ببر،برای اینکه تنگدستی دین را ضعیف می کند.
امام علی(ع)
   O,son I fear indigence for you,take refuge unto God,for indigence weakens religion
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
پیغام شما مفسر عقل و حکمت شما است،و نوشته های شمافصیح ترین پیغام شما هستند.
امام علی(ع)
  Your messenger is an interpreter of your wisdom ,and your written words are the moat eloquent message that comes from you
Imam Ali (AS)
 کسی که استیفای حق خود را به تاخیر می اندازدسزاوار سرزنش نیست اما کسی که حقش را ربوده و نام بدی بدست آورده است باید سرزنش شود.
امام علی(ع)
One who delays getting his right is not blameworthy,but he how robs another of his right and wins a bad name is to be blamed
Imam Ali (AS)
 
  راهنمایی برای بیداری روحانی
 موقعی فردی به دیگری می گوید که"چقدر خوش شانس است"،روزگار بلادرنگ او را به روز سیاه می نشاند.
امام علی(ع)
When someone say to another "How lucky you are",time will at once bring him a black day
Imam Ali (AS)
 راهنمایی برای بیداری روحانی
 قابل تحسین ترین عمل یک مرد بزرگ طبع آقا منش بستن چشم بر روی خطاهای دیگران و صحبت نکردن راجع به آنها است.
امام علی(ع)
The most admirable act of a magnanimous man is to shut his eys to others' faults and not speak of them
Imam Ali (AS)
 راهنمایی برای بیداری روحانی
از خشم و تجاوز یک مرد اصیل گرسنه و یک مرد فرومایه سیر خود را برحذر دارید.
امام علی(ع)
Be ware of the wrath and assault of a hungry noble man and a satiated ignoble one
Imam Ali (AS)
 
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
مشکلی که شما را غمناک می کند بهتر از خوشی است که موجب خودپسندی و از دست دادن لطف خدا می گردد؛برای اینکه اولی بدن را شبیه سوهانی می ساید و دومی روح را بتدریج می سوزاند.
امام علی(ع)
A trouble that saddens is better than a blessing that rouses your selfishness and loses  your God's favor;for,the former grinds your body like a rasp,and the latter burns your spirit little by little.
Imam Ali (AS)
  راهنمایی برای بیداری روحانی
یکی از علائم عالم انتقاد از سخنان و اندیشه های خود و آگاهی از نقطه نظرات متفاوت است
امام حسین(ع)
One of the signs of a scholar is criticizing his/her own words and thoughts and being aware of different viewpoints
Imam Hussein (AS)       
راهنمایی برای بیداری روحانی
شان فرد با سکوت تقویت می شود و دوستان او با جوانمردی و انصاف فراوان می شوند‌
                          امام علی(ع)

GUIDE TO SPIRITUAL AWAKENING
One's dignity is enhanced with silence ,and one's friends become plentiful with fairness and chivalry
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که خودش را با رخت نجابت می پوشاندعیوب یا رازهایش را برای مردم آشکار نمی کند.
امام علی(ع)
He who is covered with the garment of decency will not reveal his defect or his secrets to people
Imam Ali (AS)
                    
        راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که عاشق می شود نباید سرزنش شود.
                          امام علی(ع)

GUIDE TO SPIRITUAL AWAKENING
One who falls in love should not be reproached
Imam Ali (AS)
      راهنمایی برای بیداری روحانی
تنگدستی یک مرگ عظیمی است
                          امام علی(ع)

GUIDE TO SPIRITUAL AWAKENING
Indigence is  a great death
Imam Ali (AS)
 
راهنمایی برای بیداری روحانی
اگر صبور نیستید،وانمود کنید که هستید،برای اینکه تعداد کمی از مردم به روش یک گروه عادت نمی کنند.
امام علی(ع)
If you are not patient,appear to be so,for,there are few people who do not get accustomed to the way of a group.
Imam Ali (AS)
 
 
 
راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که خود را در معرض اتهام قرار می دهد نباید فردی را  که به او مظنون است سرزنش کند
امام علی(ع)
He who exposes himself to accusation must not blame the person who suspects him
Imam Ali (AS)
 
 
راهنمایی برای بیداری روحانی
زبان یک جانور وحشی است که اگر به حال خود رها شود آسیب می رساند و خون می ریزد.
امام علی(ع)
The tongue is a wild beast which,Left to itself,Will wound and shed blood
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که راز خود را پنهان می کند،زندگی خود را کنترل می کند.
امام علی(ع)
He who hides his own secret,controls his own life.
Imam Ali (AS) 
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
خودپسندی حسادت در مقابل خردمندی است.
امام علی(ع)
Selfishness is an envious agent against wisdom.
Imam Ali (AS)
 راهنمایی برای بیداری روحانی
بزرگترین خطا، خطایی است که از آن در وجود خود غفلت می کنید،اما آن را در دیگران می بینید‌
امام علی(ع)
The greatest fault is a fault which you ignore in yourself,but see it in others
Imam Ali (AS)
  راهنمایی برای بیداری روحانی
مردم بچه های این دنیای پیر هستند،بنابراین هیچ کس برای تعلق به این مادر نباید سرزنش شود.
امام علی(ع)
The people are the children of this old world,so no one should be blamed for his attachment to his mother
Imam Ali (AS)
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
قلب دفتر چشمان است.
امام علی(ع)
  The heart is the book of the eyes
Imam Ali (AS)
 
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
آنچه را که می توانیدبا آن خرسند باشید،کافی است.
امام علی(ع)
What you can be content with,is enough
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
درخت دارای تنه سبز و تازه شاخه های زیادی دارد و یک مردی که خلق و خوی خوبی دارد هم دوستان زیادی بدست خواهد آورد.
امام علی(ع)
A tree with a green and fresh trunk has many branches ,and a man of good temper gains many friends
Imam Ali (AS)           
راهنمایی برای بیداری روحانی
موقعی که از کاری می ترسید،به انجام آن مشغول شوید،برای اینکه اثر ترس خیلی شدیدتر از خود ترس است   امام علی(ع)
GUIDE TO SPIRITUAL AWAKENING
When you fear an action,engage  in it ,for the  effect of fear is much more intense than fear  itself.
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
هنگامی که خداوند مخلوقی را تحقیر و پست می کند،او را از هنر و دانش محروم می کند.
                          امام علی(ع)
GUIDE TO
SPIRITUAL AWAKENING
 When God abases a creature,He deprives him of art and knowledge 
Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
یک پند وعبرت بدست آمده پس از تلف شدن یک دارایی از خود دارایی با ارزش تر است.
امام علی(ع)
A counsel gained after lost property is much more precious than the property itself
Imam Ali (AS)       راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که می خواهد عزت و احترام خود را نگهدارد ،باید از مخالفت با فرومایه خودداری کند.
امام علی(ع)
He who wishes to keep his honor ,should abstain from opposing the ignoble
Imam Ali (AS)
 راهنمایی برای بیداری روحانی
پیروزی را کسانی در نهایت حتی اگر خیلی طول بکشد به چنگ می آورند که صبور و مصر باشند.
امام علی(ع)
Victory is won eventually by those who are patient and persistent,even if it takes a long time
Imam Ali (AS)
 
 
 راهنمایی برای بیداری روحانی
کسی که می خواهد عزت خود را حفظ کند،باید از مخالفت با فرومایه اجتناب ورزد.
امام علی(ع)
 He who wishes to keep his honor,should abstain from opposing the ignoble
Imam Ali (AS)                
راهنمایی برای بیداری روحانی
کار کمی که ادامه یابد بهتر از کار خیلی زیادی است که موجب خستگی و فرسودگی می شود.
امام علی(ع)
A little work which lasts is better than excessive work which produces fatigue.
Imam Ali (AS)
 
  راهنمایی برای بیداری روحانی
دانش را از هر جایی که ممکن است بدست آورید.
ارزش هر کسی بسته به چیزی است که می داند.
                          امام علی(ع)

GUIDE TO
SPIRITUAL AWAKENING
Obtain knowledge wherever possible ...
The worth of everyone depends on what he knows.
Imam Ali (AS)
 
                   راهنمایی برای بیداری روحانی
موقعی که عقل و خرد کامل می شود،سخن کاهش می یابد
                          امام علی(ع)

GUIDE TO
SPIRITUAL AWAKENING
When wisdom reaches perfection,words diminish
 Imam Ali (AS)
راهنمایی برای بیداری روحانی
از دوستی با احمق دوری کنید او سعی می کنید شما را با رفتارش جذب کرده و مشابه خودش سازد.
امام علی(ع)
Beware of making friends with a fool for he tries to attract you by his behavior and make you like himself
Imam Ali (AS)
 
 
 
 
همانطوریکه خداوند برای جاهل آموختن را اجبار کرده است،آموزش دادن را هم برای دانایان یک وظیفه قرار داده است.
امام علی(ع)
As God has made it binding for the ignorant
to learn, he has made it a duty for the learned
to instruct.
Imam Ali (AS)                
 ایده های بزرگ از ضمیر ناخودآگاه سرچشمه می گیرند.این در هنر،علم و تبلیغات صادق است.اما ضمیر ناخودآگاه باید بصیر و مطلع باشد،و گرنه ایده تان نامربوط خواهد بود.
ذهن خودآگاه خود را با اطلاعات انباشته کنید وسپس فرآیند تفکر منطقی خود را رها کنید
 راهنمایی برای بیداری روحانی
او که خودش را یک رهبر بحساب می آورد باید قبل از اینکه دیگران را آموزش دهد به تربیت و آموزش خود بپردازد، و ابتدا با یک شیوه صحیح افکار و کردارش را تربیت کرده و آنها را با زبانش نوازش دهد.و کسی که معلم خویش است از معلم دیگران بودن بیشتر شایسته احترام است
                          امام علی(ع)

GUIDE TO
SPIRITUAL AWAKENING
He who considers himself a leader must train
himself before training others, and with a proper
method first educate their thoughts and deeds and
caressj2  them with his tongue. One who is his own
teacher is more worthy of respect than being a
teacher of others.
 Imam Ali (AS)                                          
   راهنمای بیداری روحانی
او که حرص و ولع را بعنوان شعار زندگی خود برمی گزیند مورد تنفر مردم قرار می گیرد،و او که محنت و اندوه خود را آشکار می کند،خود را نزد همه تحقیر می کند،و او که تحت کنترل زبان خویش است از منظر دیگران و خود هیچ ارزشی ندارد. امام علی(ع)
GUIDE TO SPIRITUAL AWAKENING He who adopts cupidity as motto in life will be disliked by people, and he who reveals his distress, abases himself before all, and he who is ruled by his tongue has no worth in his own eyes and those of others. Imam Ali (AS)               
 
اثربخش ترین رهبر کسی است که نیازهای روانی پیروان خود را رفع می کند.
                    دیوید اگیلوی پدر تبلیغات مدرن
 
 
 
 
من به آگهی نه بعنوان شکلی از هنر یا سرگرمی،بلکه بعنوان یک واسطه اطلاعات می نگرم.موقعی که یک آگهی می نویسم ،نمی خواهم به من بگوئید که آن را خلاقانه می بینید،می خواهم آن را خیلی جالب بدانید که محصول را بخرید. دیوید اگیلوی پدر تبلیغات مدرن
 
 
 
 
 
 اگر هر یک از ما کسانی را بکار گیریم که کوچکتر از ما هستند ،به یک شرکت کوتوله ها مبدل می شویم.اما اگر هر یک از ما کسانی را بکار گیریم که بزرگتر از ما هستند، شرکتی از غول ها خواهیم داشت‌.
                 "دیوید اگیلوی پدر تبلیغات مدرن"                          
                                                "راهنمای بیداری روحانی" 
   خدایا،مرا بهتر از خودم می شناسید و من خودم را بهتر از دیگران می شناسم.خدایا،جایگاه مرا رفیع تر از آنچه که دیگران تصور می کنند‌ گردانید،و گناهان مرا که دیگران از آنها مطلع نیستند ببخشائید،و ضعف هایم را بپوشانید. امام علی (ع)
 
 
 
 
 
" راهنمایی بیداری روحانی"
 
 
حسادت نامطبوع است؛و ترس یک علامت نقص و کاستی است.تهیدستی مرد هوشمند را در بحث و مشاجره لال می کند،و یک شخص نیازمند در زادگاه خود غریبه است. بیچارگی و نومیدی بلا ومصیبت بزرگی است؛پایمردی و بردباری شجاعت است؛پرهیز و امساک توانگری است،و دینداری و پارسائی یک زره فولادی است که بدن و روح را در مقابل گناهان حفاظت می کند. امام علی (ع)
راهنمای بیداری روحانی
از افزودن نگرانی سال خود به دغدغه روزانه تان بپرهیزید.رنج بردن از یک نگرانی روزانه کفایت می کند‌.اگر فقط یکسال از عمرتان باقی مانده باشد،بدانید که برای هر روز آن خداوند سهم جدیدی به شما ارزانی می کند،و اگر بیش از یکسال عمر نکنید،چرا نگران موضوعی باشید که مربوط به شما نیست؟هیچ کسی قادر نیست سهم شما را ببرد ،و هیچ کس نمی تواند اغفالتان کرده و سهم تان را برباید.آنچه که برای شما مقدر شده است در زمان مناسب به شما می رسد.
امام علی(ع)شاید هرگز بطور واقعی متوجه قدرت برتر خود نشده باشید،احتمالا" بخاطر اینکه ماهیتی است که هر روز بدون از حتی فکر کردن راجع به آن در کار از آن استفاده می کنید.فقط نمی دانستید که آن را چه بنامید.اما وجود دارد،و دیگران موقعی که جهت حفظ موقعیت لازم باشد  جهت بکار گرفتن قدرت برترتان به شما تکیه می کنند.
 
 
صد البته ,هنگامی جوانی با فاصله جغرافیایی بسیار دور برای خلاصی از وسوسه های درونی تحریک کننده برای خودکشی,دغدغه های خود را با من در میان می گذارد و بسیاری موارد دیگر باز همان حس بسیار ارزشمند تر از پاداش مادی روح وجانم را سیراب می سازد,در حالیکه همواره نیز ندایی از درون مرا مخاطب خود ساخته و می گوید که این همه جز به مدد "بهره غیبی"میسر نبوده و نیست!!
آرامش نمی تواند از ستایش,موقعیت بیرونی یا هر تعریف سنتی از موفقیت حاصل گردد.بلکه از درون فرد سرچشمه گرفته و زاییده صداقت,عشق و راستی است
کودکانی که بحد افراطی یا از طریق بمباران اسباب بازی یا حفاظت  در مقابل ناراحتی هیجانی مورد مراقبت قرار می ِگیرند در نوجوانی با احتمال بیشتری کسل,غمگین و بدگمان و غرغرو می شوندتحقیق بیانگر آن است که شما می توانید مزاج وخلق و خوی خود را به کودکانتان نه ضرورتا" از طریق ژن ها,بلکه از طریق رفتار و سبک کودک پرورانه خود انتقال دهید
روزانه پس از کار جهت شارژ مجدد ذهنی برای روز بعد به زمانی برای جدا شدن از کارنیاز داریم.بنابراین,سعی کنید خط روشنی بین زمان کار و زمان شخصی برای کاستن از نگرانی های مربوط به شغل ایجاد کنید
سعی کن آنقدر کامل باشی
که بزرگترین تنبیه تو برای دیگران،
گرفتن خودت از آنها باشد...!
 
 
 
 پائولو کوئیلو
 
Victor Hugo said,"Short as life is,we make it shorter still by the careless waste of time"
ویکتور هوگو گفت,زندگی کوتاه هست,با این وجود ما بی دقتی در اتلاف وقت آن را کوتاه تر می کنیم
یادداشت اینشتین که متجاوز از 100سال قبل در هتلی در ترکیه بجای انعام به پیش خدمت داد و پیش بینی کرد که روزی ارزش آن بمراتب بیش از ارزش یک انعام معمولی است.جالب است بدانید که اخیرا" 1.3میلیون دلار بفروش رفت:
A calm and humble life will bring more happiness than the pursuit of success and the constant restlessness that comes with it
یک زندگی آرام و محقر شادی بیشتری از تلاش برای موفقیت و بیقراری مستمر تؤام با آن در پی دارد
ENGLISH PROVERB
The way to a man's heart is through his stomach
ضرب المثل انگلیسی
راه قلب یک مرد از شکم او می گذرد
 ....به جای این‌که از هیچ نتیجه‌گیری کنید یا در ذهن خود حدس بزنید چه اتفاقی افتاده، یک لحظه صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و جلوی قضاوتی که از درونتان می‌جوشد را بگیرید. در مورد نتایج سخت‌گیر باشید و در مورد فرد، سهل‌گیر
No matter how old you are,you always want your mother's love and acceptance.I guess I'm hoping one day I'll get it back
Hilary Grossman
مهم نیست که چند سال دارید,همیشه محتاج عشق و پذیرش مادر هستید,حدس می زنم که روزی دوباره آن را بدست خواهم آورد
 
You cannot create experience.You must undergo it.
Albert Camus
تجربه را نمی توانید خلق کنید,باید آن را تحمل کنید
طلایی ترین بخش سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل
 
سفیران ما،شاعران و عارفان و حکیمان‌مان هستند ما با حافظ جهان  رافتح کرده ایم چه نیازی دیگر،به فتح جدید داریم
 
 
If you want to shine like a sun,first burn like a sun
A.PJ.Abdul Kalam
اگر می خواهید همانند یک خورشید بدرخشید,ابتدا مانند یک خورشید بسوزید
 
There is no greater heaven the heart of a loving mother
Bangambiki Habyarimana
هیچ بهشتی بزرگتر از قلب یک مادر مهربان نیست
 
We must take sides.Neutrality help the oppressor,never the victim.Silence encourages the tormentor ,never the tormented
Elie Wiesel
ماباید جبهه گیری کنیم.بی تفاوتی کمک به ظالم است و هر گز به نفع قربانی نیست.سکوت عذاب دهنده را تشویق می کند و هرگز به نفع عذاب دیده نیست
 
If you tell the truth,you don't have to remember anything
Mark Twain
اگر حقیقت را بگوئید,مجبور نیستید که چیزی را بخاطر آورید
Last week,Masoud Nikdel,an Iranian artist,covered himself in mud and sat motionless on the stairways of Milad Tower for three hours to show his worries about water crisis
نوشته فوق زیر نویس عکس آغشته به شل و گل مسعود نیکدل هنر پیشه کشورمان در صفحه اجتماعی 28سپتامبر 2015روزنامه تهران تایمز است که برای نشان دادن دغدغه های خود برای بحران آب با این وضعیت به مدت3ساعت همانند مجسمه بر روی پلکان برج میلاد و در معرض دید عموم نشست
If you want to shine like a sun,first burn like a sun
A.PJ.Abdul Kalam
اگر می خواهید همانند یک خورشید بدرخشید,ابتدا مانند یک خورشید بسوزید
 There is no greater heaven the heart of a loving mother
Bangambiki Habyarimana
هیچ بهشتی بزرگتر از قلب یک مادر مهربان نیست
We must take sides.Neutrality help the oppressor,never the victim.Silence encourages the tormentor ,never the tormented
Elie Wiesel
ماباید جبهه گیری کنیم.بی تفاوتی کمک به ظالم است و هر گز به نفع قربانی نیست.سکوت عذاب دهنده را تشویق می کند و هرگز به نفع عذاب دیده نیست
If you tell the truth,you don't have to remember anything
Mark Twain
اگر حقیقت را بگوئید,مجبور نیستید که چیزی را بخاطر آورید.
 
Nothing is softer or more flexible than water,yet nothing can resist it
Lao Tzu
هیچ چیزی نرم تر یا قابل انعطاف تر از آب نیست,با این وجود هیچ چیزی نیز قادر به مقاومت در برابر آن نیست
ذهن های بزرگ به ایده ها,ذهن های متوسط به رویدادها و ذهن های ضعیف به دیگران می اندیشند
People tend to forget their duties but remember their rights
Indira Gandhi
مردم تمایل دارند که وظایف خود را فراموش کنند اما حقوق شان را بخاطر آورند.
Wise men speak because they have something to say;Fools because they have to say something
Plato
عاقلان سخن می گویند چون سخنی برای گفتن دارند;نادانان سخن می گویند برای اینکه حرفی زده باشند
 
How wrong is it for a woman to expect the man to build the world she wants,rather than to create it herself
Virginia Woolf
چقدر اشتباه است که زنی بجای اینکه دنیای مطلوبش را خودش خلق کند,از مردی انتظار داشته باشد که آن را  برای او بسازد
Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see.
Mark Twain
مهربانی زبانی است که کر می شنود و کور می بیند.

A man who stands for nothing will fall for anything
Malcolm X
مردی که هیچ عقیده ای ندارد برای هر چیزی شخصیت خود را تنزل می دهد
The true sign of intelligence is not knowledge but imagination
Albert Einstein
علامت واقعی هوش دانش نیست,بلکه تخیل است
A developed country is not a place where the poor have cars,It's where the rich use
public transportation
"Gustavo Peter,the mayor of Bogota in Colombia"
کشور توسعه یافته جائی نیست که فقرایش خودرو دارند ,بلکه جائی است که ثروتمندانش از وسیله نقلیه عمومی استفاده می کنند
 كسي كه قدرت را با پول بخرد عدالت را هم به پول ميفروشد 
قدرت باد آورده آثار مخرب تري از ثروت باد آورده دارد . 
 
"شادروان دكتر ناصر كاتوزيان
پدر علم حقوق ایران"
نگاه طعمه ای به مسئولیت که در واقع یک امانت است برای رسیدن به ثروت و امتیازات خاص موجب کوچک و حقیر شمردن فرد می شود.
"رهبرمعظم انقلاب"
Choose a job you love,and you will never have to work a day in your life
 
Confucius
"شغلی را که دوست داری انتخاب کن,در آن صورت در تمام عمر خود حتی یک روز مجبور به کار کردن نیستی"

I don't believe in love at first sight because my mother started loving me before seeing

me

Luffina Lourduraj

"من عاشق شدن در نگاه اول را باور ندارم زیرا مادرم عشق ورزیدن به مرا قبل از دیدنم آغاز کرد."

تنها راه جلوگیری از انتقاد,هیچ کاری انجام ندادن,هیچ چیزی نگفتن و هیچ کسی نبودن است."ارسطو"

بهترین آمادگی برای فردا  حداکثر تلاش و بهترین عملکرد امروز است.

در هوای ابری دیگران رنگین کمان باشید

 زندگی را جدی نگیرید.زیرا از آن زنده بیرون نمی آیید.

25درصد زندگی اتفاقات  و 75درصد  آن عکس العمل به این اتفاقات است.