قربانیان تروما می توانند به سهولت دچار مشکلات کنترلی شوند.
پست شده ۴مارس۲۰۲۲
نوشته شده توسط؛جیمی کنن
بازنگری شده توسط؛تایلر وودز
نکات کلیدی:
۱)قربانیان ترومای مزمن اغلب دارای میل خیلی زیادی برای کنترل محیط خودشان هستند.
۲)قربانیان می توانند با تشخیص هر مشکل کنترلی مخربی که ممکن است در واکنش به تروما به آن دچار شده باشند موجب پیشرفت بهبودی خودشان شوند.
۳)قربانیان تروما می توانند از طریق بررسی بی طرفانه نیازشان به کنترل بخشی از قدرت شخصی خودشان را پس بگیرند.
تروما یک مصیبت متداول در همه جای دنیا است که در حال مبدل شدن به یک عامل اثرگذار شدید جهانی است.محققین در سال های اخیر   برای بحساب آوردن واکنش های احساسی به هر اتفاق ناگواری بطور نمونه اتفاقاتی که به بروز احساسات ناتوانی در قربانیان منجر می گردند آگاهی خودشان در خصوص تروما را دگرگون کرده اند.اگرچه حوادث ترومایی حاد می توانند اثرات مخربی داشته باشند،اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ترومای مزمن می تواند ویرانگر باشد.
ناتوانی به چه معنا است؟
احساس ناتوانی یک اثر اساسی مهم تروما بویژه ترومای مزمن است که قربانی بطور مستمر در معرض خشونت خانگی،هر شکلی از بد رفتاری،جنگ،تنگدستی و سایر موارد  قرار می گیرد.قربانیان معمولا" گزارش می کنند که برای توقف یا تغییر شرایط خودشان احساس عجز و ناتوانی می کنند.قربانیان ترومای مزمن ممکن است توانایی اتخاذ تصمیم در زندگی خودشان را از دست بدهند.
 احساسات ناتوانی و عجز عواقب شگرفی برای قربانیان در پی دارند و به چندین روش می توانند بروز کنند.یکی از وخیم ترین اثرات تجربه ناتوانی مزمن، میل خیلی زیاد برای اعمال کنترل مداوم آزار دهنده است.در برخی روش ها،این اقدامی خود حفاظتی برای اجتناب از تجربه ترومای دیگری است،به تعبیری پل پشت سر خودتان را خراب کنید چون حداقل می توانید وقوع آن را پیش بینی کنید.
برای قربانیانی که بطور مداوم در معرض تروما هستند،کنترل معیاری ایمنی است که به آنها اجازه می دهد تا   مجالی برای بازیابی داشته باشند.آنها با اعمال کنترل حتی بر ریزترین جزئیات محیط خودشان ، بطور موثر فضای ایمنی  خلق می کنند که در آن نتایج قابل پیش بینی تر هستند.موقعی شخصی بطور مکرر دچار تروما شده است،پیش بینی پذیری می تواند یک عامل نجات دهنده جان باشد.
*ویژگی های قربانیان ترومایی که نیاز به کنترل هر چیزی دارند
در بحث از شفا و بهبودی،شناخت برخی علائم بارز کنترل که ممکن است نتیجه قرار گرفتن در معرض ترومای مزمن باشد ضروری است.بدون از درک اینکه چگونه ترومای مزمن می تواند واکنش تان نسبت به تقریبا" هر اتفاقی در زندگی را دگرگون سازد قابلیت انعطاف نمی تواند شکل بگیرد. برخی از ویژگی هایی که یک شخص ممکن است تجربه کند بشرح ذیل هستند:
۱)آنها در موقعیت های مبهم  خیلی زیاد و اغلب تا حد پانیک ناراحت هستند.
۲)مرزهای سفت و  سختی بدون از امکان تغییر تنظیم می کنند.مرزهای سفت و سخت هیچ فضایی برای حدس زدن باقی نمی گذارند، این سختگیری در طولانی مدت نتایج را قابل پیش بینی تر می کند.
۳)امکان دارد برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی بی میل باشند و اغلب افراد خیلی توداری هستند.ترس از اینکه اطلاعات بطریقی برای گرفتن امتیاز از آنها  بکار  رود معمولا" میل آنها برای گفتگوی راحت و بدون خجالت با دیگران را سرکوب می کند.
۴)گذشته آنها حوزه های ورود ممنوع است.آنها اغلب از بحث یا حتی فکر کردن راجع به گذشته بواسطه ترس از آنکه تکرار خواهد شد یا آنها را برای زنده کردن تجارب گذشته تحریک می کند اجتناب می کنند.
۵)بنظر می رسد که از روابط صمیمی اجتناب می کنند.اغلب شناخت دیگران برای آنها سخت است که این حفاطتی در مقابل آسیب دیدن دوباره آنها است.
۶)در بیشترین موقعیت ها،بدترین وضعیت را باور دارند.در گذشته اعتماد بی مورد ممکن است به تجارب ترومایی منجر شده باشد،بنابراین برای ارتکاب دوباره این اشتباه محتاط هستند.
۷)در خصوص وفاداری می توانند سخت و بی رحم باشند.یا طرف آنها و یا دشمن شان هستید.موقعی که کسی حتی ظاهرا" به روش های ناچیز  بر خلاف انتظار آنها سخن گفته یا رفتار می کند ترس از آسیب دیدن توسط دیگران بزرگنمایی می شود و هنگامی که احساس شود دیگران نمی توانند برای حفاظت از آنها مورد اعتماد باشندهشدار خطر برای تهدید روابط می تواند بصدا درآید.
۸)ممکن است انتظارات غیر واقعی داشته باشند.بواسطه نیاز فطری به قابل پیش بینی بودن هر موقعیتی،امکان دارد بنظر برسد که در خصوص روابط شان و  نیز خودشان کمال طلب هستند.
ادامه دارد