بخاطر آوردن رویایتان
در تحلیل رویا،توصیه می شود که در حالت نیمه خواب(موقعی که بطور کامل بیدار نیستید) شروع به یادآوری رویای خود کنید.این پروسه اغلب به رویای دیگری منجر می شود که رویای قبلی را ادامه یا توضیح می دهد.من به خواب برنمی گردم ولی سعی می کنم برای مدت زمان کافی خواب آلود بمانم تا چیزی را که راجع به آن رویا می دیدم بخاطر آورم.سپس،در حالت کمی آگاهانه تر،لحظات کلیدی را تجربه می کنم:چه مکان ها یا شخصیت هایی را در رویا دیدم؟چه چیزی آشنا بود؟چه چیزی جدید بود؟
پس از آن می توانید به برنامه معمول صبح خودتان ادامه دهید.من معمولا" دفترچه یادداشت کوچکی با خودم برمی دارم و هنگام صبحانه یا در اتوبوس در مسیر رفتن سر کار رویایم را می نویسم.
در شب،موقعی که وقت کافی دارم،همه اطلاعات را درون فایلی بر روی کامپیوترم با وارد کردن جزئیاتی که قبلا" نادیده گرفته ام ذخیره می کنم.
من همچنین سطح روشنی هر رویا و چیزی را  که محرک آن بوده است علامت می زنم.با مقایسه رویاهایم در جدول می توانم به سهولت دریابم که چه ویژگی با بیشترین احتمال تحریک کننده حالت روشنی و شفافیت است.
*سایر تکنیک های رویابینی آگاهانه و شفاف
البته تکنیک های دیگری وجود دارند.می توانید دفترچه یادداشتی نزدیک رختخواب خود بگذارید و درست پس از بیداری رویایتان را بنویسید.می توانید از کلید واژه ها و دستگاه ضبط صوت استفاده کنید یا حتی رویاهای خودتان را ترسیم کنید یا بصورت شعر بنویسید.
فرم،سبک و تکنیک همه به شما بستگی دارند.فقط باید تجربه کنید تا دریابید که چه شیوه ای برای شما بیشترین اثر را دارد.آنچه مهم است پرورش عادت حفظ دفترچه و نوشتن(یا ثبت)روزانه است.اگر یک یا دو مرتبه در هفته اطلاعات خواب را یادداشت کنید کمک زیادی نمی کند.
در ابتدا،موقعی که نمی توانستم مقدار زیادی از رویاهایم را بخاطر آورم یا زمان کافی نداشتم یا اراده ای برای نوشتن نبود،از یک "تکنیک شرطی سازی"استفاده می کردم:در دفترچه ام فقط یک کلید واژه،هر چیزی که می توانست بخاطر آورد(یعنی"مدرسه"یا"توله سگ سیاه"می نوشتم.)
اگر برای بخاطر  آوردن آنچه که توله سگ در حال انجام بود یا آنچه که در مدرسه دیده بودم در طول روز خوش شانس بودم کلید واژه دیگری می نوشتم.حتی اگر راجع به رویا تا آخر روز فقط یک کلمه می نوشتم،می دانستم که از مهم ترین وظیفه ام غفلت نکرده ام و رویایم را بطور کامل از دست نداده ام.
در حقیقت،من توله سگ سیاه را بار دیگری در رویایم دیدم و بخاطر آوردم که: باید او را دنبال کنم تا نوشته ام  در مورد رویایم را کامل کنم. برای حدود چند دقیقه ای روشن و هوشیار بودم.
حفظ یک دفترچه یادداشت رویا به صبر،زمان و پافشاری نیاز دارد.رویابینی یک هنر کهن است که باید آموخته شود و آموختن هم مستلزم کار است.اما اگر آموختن را برگزینید،در آینده سفری دلکش و سحرآمیز خواهید داشت.و دفترچه یادداشت ساده ترین و سودمندترین ابزار برای کشف سرزمین رویای خودتان به منظور افزایش آگاهی  و استادی در هنر بیدار بودن و در عین حال رویا دیدن است.
منبع: goodlifezen.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور