مراقبین ما نقش عظیمی در شکل گیری دید ما نسبت به دنیا و بالتبع عزت نفس مان ایفاء می کنند.در سن جوانی شروع به گفتن داستان هایی با خود می کنیم تا تجارب مان معنا دار شوند و اختلافات رفع شوند.
فشار های فرهنگی مانند نژاد پرستی،تبعیض طبقاتی،تبعیض جنسیتی و تبعیض علیه معلولان نیز می توانند بر چگونگی اندیشیدن راجع به خودمان اثر بگذارند.این سیستم های قدرت از همه طرف،از بازنمایی ضعیف در رسانه تا قلدری در زمین بازی تا تعارضات ریز از طرف معلمان و همسایگان  بر ما تاثیر می گذارند.در حالیکه خیلی از ماها در بحبوحه این اشکال تبعیض با عزت نفس کامل به تلاش ادامه می دهیم،اما برای هر کسی چنین نیست.
 برخی از فاکتورهای محیطی که می توانند بر عزت نفس ما تاثیر بگذارند بشرح ذیل هستند:
انتقاد مکرر از سوی والدین،معلمان یا سایر بزرگسالان مهم در حین دوره کودکی
بی تفاوتی یا بی توجهی مراقبین یا والدین
قلدری
عوارض سلامت روان و پزشکی
اتفاقات زیان بار زندگی
اختلال استرس پسا آسیب(تراما)یا سوء استفاده
باید یادآوری کنیم که عزت نفس پایین در بزرگسالی نیز می تواند بوجود آید.تغییرات بحرانی زندگی شبیه خاتمه یک رابطه جدی یا آغاز یک عارضه پزشکی صرفنظر از سن و سال  می توانند بر روی خود ارزشی ما اثری داشته باشند.
سر آخر اینکه،بیولوژی نیز نقشی ایفاء می کند.برخی از ماها به سادگی چیزهایی را شدیدتر احساس می کنیم.بدین علت،ممکن است تجاربی را در زندگی های خودمان بخاطر آوریم یا نگهداریم که دیگران آنها را با سهولت بیشتری از ذهن خودشان پاک می کنند.
*چگونگی غلبه بر عزت نفس پایین
فراموش کردن ادراکات منفی از خویشتن بطور کامل امکان پذیر است.اما ادعا نمی کنیم که آسان است.شکل گیری عزت نفس مثبت مستلزم تمرین روزانه و صبوری است.اما اگر به کار ساخت اعتماد و اطمینان به خود متعهد باشیم،تلاش نتیجه خواهد داد.فرصت های شغلی بیشتر،روابط سالم تر و چشم انداز مثبت تری نسبت به زندگی در انتطار مان خواهد بود.بنابراین،بیائید کار را آغاز کنیم!
*به صدای درون ذهن تان اعتماد نکنید
آنچه که احساس می کنید درست است ضرورتا" درست نیست.مغز بویژه اگر اغلب اوقات تمایل به اضطراب دارید به یک حالت هوشیاری فزاینده تشویق می کند.این حالت موقعی که باید از شیران فرار کنید عالی است،اما وقتی برای یک مصاحبه شغلی مهیا می شوید خوب نیست.اگر صدایی جزئی درون ذهن تان می گوید که کوچک و حقیر بمانید،برای هوشیاری از او قدردانی کنید،ولی خودتان را برای احساس بزرگتر و مهم تر به چالش بکشید.
*انتظارات خودتان را مدیریت کنید
افراد با عزت نفس پایین دارای عادت رسیدن به استاندارد غیر ممکن  و حفظ آن هستند.به خودتان استراحتی بدهید!شما در حال انجام بهترین کاری هستید که می توانید.
*به چالش کشیدن باورهایی که راجع به خودتان دارید.
اگر در می یابید که بطور اتوماتیک در حال پرسیدن از توانمندی های خود هستید،از آن دست بکشید.آیا واقعا" درست است که برای آن شغل شایستگی ندارید؟اگر به هر حال برای آن شغل درخواست دهید،چه اتفاقی می افتد؟مراقب باشید که قبل از حتی آزمودن شانس خویش ،خود را طرد نکنید.
*خود گفتگویی مثبت را تمرین کنید.
اگر خودگفتگویی منفی یک عادت دیرینه شده است،خود گفتگویی مثبت را به عادت نرمال جدید خود مبدل کنید.هر زمانی که به منفی نگری در مورد خویش مشغول می شوید،خود را متوقف کنید،نفسی بکشید،خودتان را ببخشید و همه صفات خوب خویش را به یاد آورید.ماجرا را دوباره بنویسید و همه روش هایی را که نظرات منفی نادرست هستند به خود یادآوری کنید.
*بهترین دوست خودتان باشید
آیا هرگز بطریقی که گاهی اوقات با خودتان صحبت می کنید بایک دوست هم صحبت می کنید؟اگر جواب نه هست،پس احتمالا" بیش از حد امکان نسبت به خود سختگیر هستید.خود را در آغوش بگیرید(بطور جدی آن را تصور کنید!احساس عظیمی است)و فکر کنید که در این موقع یک دوست خوب به شما چه می گوید.
*با یک درمانگر کار کنید
بنا به مثل معروف،رم یک روزه ساخته نشد و تغییر سال ها رفتار منفی یک شبه اتفاق نمی افتد.ممکن است به دریافت کمک حرفه ای نیاز باشد.یک درمانگر می تواند کمک کند تا عوامل محرک عزت نفس پایین خود را بشناسید،درک کنید که از کجا سرچشمه می گیرند و آنها را مدیریت کنید.
خلاصه
خیلی از افراد عزت نفس پایین را تجربه می کنند.عزت نفس پایین می تواند ریشه در تجارب کودکی،تغییرات منفی خارج از کنترل،یا حتی تغییر در شیمی مغز داشته باشد.اما با تمرین روزانه و دریافت کمک حرفه ای،می توانید دوباره عزت نفس خود را بسازید تا به موقعیت درست برگردد.
آخرین بازنگری پزشکی ۳۱مارس۲۰۲۱
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور