به روز رسانی شده در ۴ژانویه۲۰۲۱
شور و برانگیختگی اغلب خودش را بعنوان اضطراب پنهان می کند و اضطراب هیجانی کاملا" طبیعی است.
لکن،اگر مورد توجه و درمان قرار نگیرد به اختلال اضطراب منجر می گردد که بنا به گزارش ممیزی موسسه های ملی سلامت سال گذشته ۱۹/۱درصد بزرگسالان آمریکایی آن را تجربه کرده اند.
آموختن چگونگی پردازش اضطراب بعنوان شور وبرانگیختگی، گامی در جهت درست برای کنترل احساسات اضطراب خیلی شدید است.
هنگامی که تیم تان ثانیه ها برای برنده شدن در جام جهانی فاصله دارد،ممکن است در خصوص یک شکست ناگهانی احساس اضطراب کنید،اما تبدیل چنین احساسی به شور و هیجان پیروزی آسان است.هر دو این واکنش ها سرچشمه یکسانی دارند،اما چگونگی پاسخ شما مشخص کننده احساس و هیجانی است که تجربه می کنید.
البته،اگر یک اختلال اضطراب داشته باشید،چنین وضعیتی ضرورتا" درست نیست.در این صورت اضطراب نمی تواند به شور و هیجان مبدل شود،زیرا یک سیگنال خیلی واقعی بدن مبنی بر وجود احتمال خطر است.
هنگامی که اتوبوسی باسرعت کامل به فرد نزدیک می شود،نباید هیجان زده شود.گاهی اوقات برای رهائی از یک وضعیت خطرناک باید بقدر کفایت مضطرب بود.
اما واقعا" برای تبدیل احساسات و تفکرات منفی به مثبت فرصت های فراوانی وجود دارد.چگونگی تبدیل اضطراب به احساس نیرومند شور وهیجان بشرح ذیل است.
*شور و هیجان در مقابل اضطراب،سرچشمه شیمیایی یکسان،حس متفاوت
این دو هیجان برانگیزاننده از طریق ارتباطاتی که با آنها برقرار می کنیم از هم جدا می شوند.
هنگامی که اضطراب را تجربه می کنید،اولین اتفاق آن است که حس هایتان محیط را وارسی و مشاهده می کنند و فوران کورتیزون درون مغز را احساس می کنید چون واکنش جنگ یا گریز برای نجات شروع به تحریک می کند.
این یک غریزه انسانی است که برای حس خطر و واکنش سریع رشد وتکامل یافته است،بدین علت است که همه چیز طی ثانیه ها اتفاق می افتد.
اما بخش دیگر این واکنش،توانائی به یادآوردن تجربه قبلی است و این نقطه شروع تفاوت اضطراب و شور و هیجان است.
برای مثال،اگر در گذشته هنگام ایراد نطق عمومی مضطرب شده اید،احتمالا" دوباره هنگام حرکت به سمت جایگاه سخنرانی مضطرب خواهید شد.
تفاوت بین اضطراب سالم و ناسالم، رابطه با این محرک و بروز یا عدم بروز احساس ترس در مواجهه با آن است.
*تمایز بین اضطراب بد وخوب
اگر یک ماشین،شخص یا پیانوی در حال سقوط نزدیک است به شما برخورد کند،باید احساس ترس و اضطراب داشته باشید.چنان اضطرابی ما را به مد جنگ یا گریز می برد.این گونه ترس و اضطراب موجب می شد تا نیاکان کم و بیش خزپوش و غارنشین ما از تهدیدها و خطرات بگریزند.
با این تفاوت که اکنون  ما روزانه در حال گریختن از ببرهای دشنه دندان نیستیم،بلکه تکامل ما تعریف "تهدید"را تغییر داده است.
بدین علت است که اکنون بعنوان مثال قبل از یک مصاحبه شغلی احساس اضطراب می کنیم.حال آنکه نه مصاحبه گر تهدیدی برای سلامت بدنی ما است(اگر چنین بود،احتمالا" باید پیشنهاد شغل را رد می کردیم)،و نه هم بدست نیاوردن شغل امکان دارد که منجر به کاهش امنیت یا در معرض خطر قرار دادن زندگی ما گردد.
بنابراین،مغزها و بدن های مدرن ما  به همان روش نیاکان غارنشین مان واکنش نشان می دهند.
در حالیکه روش هایی برای مواجهه با یک مصاحبه شغلی جهت کاهش اضطراب و تقویت احتمال موفقیت وجود دارد،با این وجود حتی اگر چه شایسته بوده و قطعا" سزاوار بدست آوردن نقش هستید اما این یک نگرانی فراخور و متناسبی است.
مثالی پیچیده تر از نوع اضطراب ناسالم،اضطرابی است که موقعی در معرض هیچ خطر ویژه ای نیستید بروز می کند،اما  به هر حال بدنتان آن واکنش را برمی انگیزاند.
این نوع اضطراب می تواند به شکل ترس های مربوط به ملاقات افراد جدید یا احساس محبوس شدن در یک جمعیت عظیم باشد.اما چون در این موقعیت ها واقعا" در معرض خطر نیستید،تلاش برای تبدیل آن ترس به شور و هیجان پر خطر و غیر ایمن نیست.
این جائی است که می توانید و باید برای احساس بهتر جهد و کوشش کنید.
*گذاشتن سرپوش شور و هیجان بر روی اضطراب کمک می کند تا عملکرد بیش از حد معمولی داشته باشیم
نتایج تحقیق بیانگر آن است که اگر اضطراب را از نو بعنوان شور و هیجان ارزیابی کنیم،واقعا" عملکرد بهتری خواهیم داشت.
هر هیجان و احساسی سه مولفه دارد:
۱)چگونگی واکنش بدن های ما نسبت به آن
۲)چگونگی بیان یا بروز آن
۳)چگونگی تجربه آن
پس از آن،این احساسات را خوب یا بد نام گذاری می کنیم..
ادامه دارد
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور