مقاله نویس؛کرلاین کاستریلن
من راجع به حرفه،کارآفرینی و پیشرفت زنان می نویسم.
۶ژوئن۲۰۲۲
 آیا کسی هستید که در محیط کار برای کمک به دیگران و مهربانی از سنت وسیره خود دست می کشید؟برای مثال،حتی موقعی که بار زیادی بر دوش دارید،پروژه های جدید را می پذیرید؟یا حتی در صورتیکه نقطه نظرات متفاوتی دارید با همکاران موافقت و سازش می کنید؟اگر چنین است،امکان دارد که تمایلات "مردم خوشنود ساز" داشته باشید.
البته،انجام کارهای خوب برای دیگران،کار بدی نیست.اما هنگامی که این رفتار موجب شود تا احساسات خود را نادیده بگیرید،عقاید و نظرات با ارزش خویش را منکوب سازید و مسئولیت هایی بیش از آنکه بتوانید مدیریت کنید بپذیرید،در این صورت چنین رفتاری یک مشکل است.رفتارهای "مردم خوشنود ساز"اغلب در پشت نقاب مثبت اندیشی، همراهی و وفاداری پنهان می شوند.اما متاسفانه،می تواند رفتاری نفاق گونه باشد.فراتر اینکه، بطور نمونه مردم خوشنود سازان می خواهند محبوب و مورد احترام باشند.ولی موقعی که قدرت خود را بدین طریق تسلیم می کنید،به یک فقدان احترام منتهی می گردد.زیرا هنگامی که مرزهایتان را نادیده می گیرید،همکارنتان نیز چنین می کنند.لذا قبل از اینکه متوجه شوید، بدون از احترام یا حقوق اضافی، ۶۰ساعت در هفته کار می کنید.
 حقیقت آن است که نمی توانید همه مردم را راضی کنید.و هزینه های خشنود سازی مردم در محیط کار می تواند زیاد باشد که شامل ناامیدی،رنجش،اضطراب و فرسودگی روانی است.خوشبختانه،استراتژی هایی برای تخفیف این تمایلات وجود دارد.ده روش برای توقف مردم خوشنود سازی بطریقی که بتوانید در محیط کار مطمئن تر،بهره ورتر و خشنودتر باشید بشرح ذیل هستند.
 ۱)افزایش آگاهی و هوشیاری
آگاهی اولین گام بسوی تغییر است.با یادداشت برداری در خصوص چگونگی "آری"  گفتن به درخواست های دیگران آغاز کنید.موقعی که چنین اتفاقی می افتد،یادداشت کنید،سپس در ستون دیگری احساس خود را در آن لحظات توصیف کنید.الگوها را جستجو کنید.برای مثال،ممکن است بطور ویژه به برخی افراد نتوانید "نه" بگوئید.سپس برای مهیا شدن بهتر در مرتبه بعد راجع به اینکه چگونه می توانید موقعیت را بطور متفاوت مدیریت کنید بیندیشید.
 ۲)درک محدودیت ها و مرزهای خود
با افزایش آگاهی خود،راجع به میزان پهنای باندی که دارید هم بیندیشید.سپس سعی کنید حدود خود را تعیین و مرزهای روشنی ایجاد کنید.بعد،راجع به آن مرزها هم با افراد پیرامون خودتان گفتگو کنید.سرانجام،در خصوص  پروژه هایی که می توانید بطور واقعی تقبل کنید شفاف،صریح و دقیق باشید.
۳)یک مربی حامی بیابید
در این هنگام،جستجوی یک مربی،دوست،کوچ،درمانگر یا همکار حامی می تواند خیلی ارزشمند باشد.اول،شرح دهید که چگونه می خواهید این عادت را تغییر دهید و مهارت های ویژه ای را که باید بر روی آنها کار کنید توصیف کنید.سپس یک "طرح اقدام عملی" تدوین کنید.بدان طریق،می توانید مراحل پیشرفت مهم و تفصیلی خلق کرده و خود را پاسخگو نگهدارید.
۴)گفتن"نه"را به روش های جزئی آغاز کنید
مردم خشنود سازان در گفتن "نه"دچار مشکل هستند.اما هر چه بیشتر تمرین کنید،گفتن"نه"آسانتر می شود.نیاز است که بر روی تقویت" ماهیچه نه" خود شبیه هر ماهیچه بدنی دیگرتان کار کنید.انجام چنین کاری را به روش آسان و جزئی مانند استفاده از پیام های نوشتاری و چت آغاز کنید.جواب هایی را که غالبا"می توانید بکار ببرید تمرین کنید.بعنوان مثال،اگر خیلی مشغولید،می توانید بگوئید ،"بخاطر اینکه به من فکر می کنید متشکرم،اما اکنون برنامه کاری ام واقعا" تکمیل است."یا اگر فقط شخص مناسب نیستید،می توانید بگوئید،"واقعا" جالب بنظر می رسد،اما من می دانم که شخص دیگری هست که برای آن پروژه مناسب تر است."
ادامه دارد
https://www.forbes.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور