داوطلبی خارج از محیط کار می تواند اعتماد به نفس را بهبود ،افسردگی را دفع و حتی موجب کسب تجربه کاری ارزشمند و ارتباطاتی در حوزه علاقه تان گردد.
ساختن دوستانی در محیط کار،برخورداری از روابط قوی در محیط کار می تواند به کاهش یکنواختی و اجتناب از فرسودگی روانی کمک کند.داشتن دوستانی برای گفتگو و جوک گفتن در حین روز می تواند به کاهش استرس ناشی از کاری که خوشنود کننده نیست کمک کند،عملکرد شغلی را بهبود دهد،یا به سادگی موحب سپری شدن روزی سخت گردد.
به  گام های ذیل در این مقاله راجع به برنامه ریزی جهت یک تغییر حرفه بیندیشید.حتی اگر رویایی باشد که اکنون قادر به عملی کردن آن نباشید،برخورداری از برنامه ای برای روزی در آینده (برای مثال،موقعی که اقتصاد بهبود می یابد،بچه ها بزرگ می شوند یا پس از بازنشستگی)می تواند به احساس برخورداری از انرژی و امیدواری کمک کند،و بر مشکلات فعلی بهتر غلبه کنید.بطور ساده خلق رزومه و ساخت شبکه ارتباطی می تواند احساس قدرتمندی ببخشد.همچنین، ظاهرا"  موقعی که هیچ فشار زمانی وجود نداشته باشد و فرآیند به گام های قابل مدیریت،کوچکتر تجزیه شود‌، تغییر شغل می تواند بمراتب قابل حصول تر باشد.
*کشف احتمالات جدید
خواه در حال آغاز اولین حرفه خود خارج از دانشگاه یا در جستجوی یک تغییر حرفه باشید،اولین گام فکر کردن  دقیق راجع به عامل محرک است.امکان دارد  که گذشتن از "شغل با بیشترین دریافتی"یا "شغل با بیشترین امنیت" بویژه در اقتصاد امروز را سخت بیابیم.
[غلبه بر استرس مالی را در سایت توتم نیوز بخوانید]
اما حقیقت آن است که اکثر کارکنان رتبه بالاتری به رضایت شغلی نسبت به حقوق جهت تضمین احساس شادی در کار می دهند.بنابراین،مگر اینکه در موقعیتی باشید که مجبور به گرفتن اولین شغل در دسترس برای بدست آوردن پول کافی باشید،در غیر اینصورت تمرکز بر اشتیاق و علائق اصلی خود مهم است.این  دیدگاه ممکن است درها را بر روی حرفه هایی بگشاید که به آنها نیندیشیده اید.موقعی که آن شالوه را داشته باشید،می توانید جستجوی دقیق تر برای حرفه مناسب خود را آغاز کنید.امکان دارد از اینکه چگونه می توانید علائق و اشتیاق های خود را با حرفه جدید متناسب سازید شگفت زده شوید.
*کاوش فرصت های حرفه ای خود
بر کارهایی که دوست دارید انجام دهید تمرکز کنید. در گذشته رویای انجام چه کاری را داشته اید؟ بطور طبیعی از انجام چه کاری لذت می برید؟هر آنچه به ذهنتان می رسد را صرفنظر از اینکه چقدر غیرمحتمل است یادداشت کنید.
نشانه ها را هر جائی جستجو کنید.از پروژه ها و عناوینی که حس ترحم تان را برمی انگیزانند یا قوه تصورتان را تحریک می کنند یادداشت بردارید.بر روی داستان های کسانی تعمق کنید که آنها را تحسین می کنید.از خود بپرسید که چرا فعالیت های معینی شادتان می کنند.و به اوقاتی توجه کنید که واقعا" از خودتان لذت می برید.
صبور باشید.بخاطر داشته باشید که جستجویتان ممکن است مدتی زمان بگیرد و قبل از یافتن مسیر شغلی مناسب ممکن است مجبور باشید چند مسیر متفاوت را طی کنید.زمان و درون گرایی کمک می کنند تا فعالیت هایی را شناسایی کنید که بیشترین لذت را از آنها کسب می کنید و خوشنودی واقعی برایتان  به ارمغان می آورند.
*غلبه بر موانع تغییر حرفه
همیشه ملاحظه یک تغییر عظیم در زندگی چالش برانگیز است،و امکان دارد دلایل زیادی وجود داشته باشد که فکر کنید چرا تغییر حرفه ها ممکن نیست.برخی موانع عمومی با توصیه هایی در خصوص چگونگی غلبه بر آنها بشرح ذیل هستند:
تغییر حرفه ها کار زیادی می طلبد.اصلا" از کجا شروع کنم؟تغییر حرفه نیازمند یک سرمایه گذاری زمانی قابل ملاحظه ای است.لکن،بخاطر بسپارید که همه چیز فورا" اتفاق نمی افتد.اگر بنشینید و  بطور دقیق برنامه ریزی کرده و وظایف بزرگتر را به کوچکتر تجزیه کنید ،تا حد زیادی نسبت به آنچه فکر می کنید قابل مدیریت تر خواهد بود.به هر حال اگر نتیجه کار،رسیدن به  یک حرفه شادتر و موفقیت آمیزتر باشد،ارزش آن را دارد.
من برای تغییر حرفه خیلی پیر هستم.نیاز دارم جایی که هستم بمانم.اگر برای چند سالی کار کرده اید،امکان دارد احساس کنید که تلاش و زمان زیادی صرف حرفه تان کرده اید  و نمی شود میانه راه آن را تغییر دهید.یا ممکن است نگران فواید سلامتی و بازنشستگی باشید.لکن،هر چه بیشتر کار کنید،با احتمال بیشتری مهارت هایی دارید که می توانید آنها را به یک حرفه جدید انتقال دهید.حتی اگر نزدیک به دریافت یک مستمری یا کسب مزایای دیگری هستید،اکنون می توانید شروع به برنامه ریزی برای یک انتقال حرفه پس از بازنشستگی کنید.
[ سازگاری با بازنشستگی:رفع و رجوع استرس و اضطراب ]را در سایت توتم نیوز بخوانید.
 ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور