اجتناب بیشتر و بیشتر از هر چیزی که ضربه روحی را در خاطرتان زنده می کند.
بی حسی احساسی و جدایی از دیگران
استعمال الکل یا مواد برای احساس بهتر
کار در ارتباط با یک ضربه روحی می تواند ترسناک،دردناک و بطور بالقوه زمینه ساز بروز ضربه روحی مجدد باشد،بنابراین کار بهبودی و درمان بهتر است که با کمک یک متخصص ضربه روحی با تجربه پذیرفته شود.یافتن درمانگر مناسب ممکن است مدتی زمان نیاز داشته باشد.خیلی مهم است که درمانگر انتخابی دارای تجربه معالجه ضربه روحی باشد.اما کیفیت رابطه با درمانگر نیز به همان اندازه اهمیت دارد.یک متخصص ضربه روحی را برگزینید که احساس می کنید با او راحت هستید.اگر احساس امنیت ،احترام یا درک شدن نمی کنید،متخصص دیگری را بیابید.
از خودتان بپرسید:
آیا از در میان گذاشتن مشکل خود با درمانگر احساس راحتی و آسایش کردم؟
آیا احساس کردم درمانگر آنچه را که راجع  به آن صحبت می کردم درک می کرد؟
آیا نگرانی ها و دغدغه هایم جدی یا حداقل و بی اهمیت شمرده  شدند؟
آیا با احترام و دلسوزی و شفقت با من رفتار شد؟
آیا باور دارم که می توانم در زمینه اعتماد به درمانگر رشد کنم؟
*درمان ضربه روحی
به منظور بهبودی از ضربه روحی احساسی و روانی،نیاز خواهید داشت تا احساسات و خاطرات ناگواری را که به مدتی طولانی از آنها اجتناب ورزیده اید رفع کنید، انرژی "جنگ یا گریز"محصور شده را تخلیه سازید،بیاموزید که احساسات قوی را تعدیل و تنظیم کنید و از نو توانایی خود برای اعتماد به دیگران را بسازید.یک متخصص ضربه روحی ممکن است از روش های درمانی متفاوتی برای درمان شما استفاده کند.
تجربه بدنی
 بجای خاطرات و تفکرات مربوط به اتفاق منجر به ضربه روحی، بر حس های بدنی تمرکز کنید.با تمرکز بر آنچه درون بدنتان در حال رخ دادن است،می توانید انرژی محصور شده مربوط به ضربه روحی را از طریق جنبش ، لرزش،فریاد و سایر اشکال رها سازی بدنی آزاد سازید.
روان درمانی شناختی-رفتاری کمک می کند تا تفکرات و احساسات مربوط به یک ضربه روحی را پردازش و ارزیابی کنید.
پردازش مجدد و حساسیت زدایی حرکت چشم(EMDR)،در این روش عناصر روان درمانی شناختی-رفتاری  با حرکات چشم یا سایر اشکال موزون،انگیزش چپ -راست ترکیب می شود که بدین طریق می توان خاطرات مربوط به اتفاق ضربه روحی را آزاد ساخت.
*کمک به فرد محبوب تان که دچار ضربه روحی شده است
هنگامی که یکی از عزیزانتان دچار ضربه روحی شده است،حمایت و پشتیبانی شما می تواند در درمان او نقشی حیاتی ایفا کند.
صبور و اهل درک و فهم باشید.بهبودی از ضربه روحی زمان می برد.با آهنگ بهبودی صبور باشید و بخاطر داشته باشید که واکنش هر کسی به ضربه روحی متفاوت است.واکنش فرد محبوب خود را  در مقابل واکنش خود یا کس دیگری قضاوت نکنید.
از فرد محبوب خود جهت برگشتن به یک وضعیت نرمال معمول پشتیبانی عملی کنید.ممکن است برای مثال  به معنای کمک جهت خرید خوار و بار یا انجام کارخانه یا بطور ساده در دسترس بودن برای گفتگو و گوش دادن باشد.
برای گفتگو به او فشار اعمال نکنید،اما اگر قصد گفتگو داشت در دسترس باشید.برخی بازماندگان ضربه روحی گفتگو راجع به آنچه را که اتفاق افتاده است سخت و دشوار می یابند.او را مجبور به شکستن سکوت و گفتگو نکنید،اما بگذارید بداند که اگر قصد گفتگو دارد برای گوش دادن حاضرید،یا اگر قصد سخن گفتن ندارد فقط با او وقت می گذرانید.
به فرد محبوب خود برای فعالیت اجتماعی و ریلکس سازی کمک کنید.او را به ورزش بدنی،یافتن دوستان،و دنبال کردن سرگرمی ها و فعالیت هایی که برای او خوشی و لذت در پی دارند تشویق کنید.با همدیگر در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید یا قرار ملاقات ناهار با دوستان تنظیم کنید.
اثرات ضربه روحی را شخصی نگیرید.فرد محبوب تان ممکن است خشمگین شود،کج خلقی کند،کناره گیری کرده یا از نظر احساسی غیر صمیمی شود.بخاطر داشته باشید که این نتیجه ضربه روحی است و ممکن است هیچ ارتباطی به شما و رابطه تان نداشته باشد.
برای کمک به یک کودک جهت بهبودی از ضربه روحی،برقراری ارتباط علنی مهم است.اجازه بدهید تا کودک بداند که احساس ترس و نگرانی نرمال است.کودک تان ممکن است به شما نگاه کند تا نشانه هایی برای چگونگی واکنش به ضربه روحی بیابد،بنابراین اجازه بدهید تا بداند که شما با اثرات به روشی مثبت مواجه می شوید.
* چگونگی واکنش کودک نسبت به ضربه روحی احساسی و روانی
برخی واکنش های عمومی به ضربه روحی و کمک به کودک جهت مواجه شدن با آنها بشرح ذیل هستند:
واپس روی،خیلی از کودکان نیاز دارند به  مرحله پیش تری که احساس ایمنی بیشتر می کردند برگردند.کودکان خردسال تر ممکن است رختخواب را خیس کرده یا درخواست بطری برای ادرار کنند؛کودکان بزرگتر از تنها بودن بترسند.در صورتیکه کودک تان بدین طریق واکنش نشان می دهد،درک ،صبر و مایه تسلی و آسودگی بودن مهم است.

فکر می کنند که مقصر اتفاق هستند.کودکان زیر ۸سال تمایل دارند که اگر چیزی نادرست از آب در آید خود را مقصر بدانند.مطمئن شوید کودکتان درک می کند که عامل اتفاق نبوده است.
اختلالات خواب،برخی کودکان در خواب دچار مشکل می شوند؛دیگران بطور مکرر بیدار می شوند و رویاهای آشفته می بینند.به کودک یک اسباب بازی نرم،پتوی نرم  یا چراغ قوه بدهید تا به رختخواب ببرد.سعی کنید شب وقت اضافی با هم بگذرانید،فعالیت های آرام داشته یا مطالعه کنید.صبور باشید،ممکن است مدتی زمان ببرد تا دوباره کودک تان شب بخوابد.
احساس بیچارگی ،فعال بودن در کمپینی برای جلوگیری از وقوع مجدد یک رویداد ،نوشتن نامه های سپاسگزاری به کسانی که کمک کرده اند و مراقبت از دیگران می تواند به هر کسی در خانواده یک حس امید و کنترل ببخشد.
مولفین:لارنس رابینسون،ملیندا اسمیت کارشناسان ارشد علوم انسانی و دکتر جین سیگل
آخرین بروز رسانی:فوریه ۲۰۲۰
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور