حالات صورت،ژست ها،طرز ایستادن یا قرار گرفتن و تن صدا ابزارهای ارتباطی قوی هستند.چگونگی درک و استفاده از زبان بدن برای ساخت یک رابطه بهتر در خانه و محیط کار بشرح ذیل است:
*زبان بدن چیست؟
در حالیکه نقطه کلیدی برای موفقیت در روابط شخصی و حرفه ای ناشی از توانائی برقراری ارتباط خوب است،اما در این زمینه نه کلماتی که استفاده می کنید،بلکه سیگنال های غیر کلامی یا "زبان بدن"رساترین صدا را دارند.زبان بدن استفاده از حرکات بدنی،حالات، اطوار و اخلاق شخصی برای برقراری ارتباط غیر کلامی است که اغلب بیش از آنکه آگاهانه باشد، بصورت غریزی و فطری انجام می شود.
خواه از آن آگاه باشید یا نباشید،هنگامی که با دیگران تعامل می کنید،بطور مداوم در حال دریافت و ارسال سیگنال های غیر کلامی هستید.تمام رفتارهای غیر کلامی،ژشت هایی که می گیرید،طرز ایستادن و قرار گرفتن،تن صدا و چگونگی برقراری تماس چشمی پیغام های قوی ارسال می کنند.
آنها می توانند افراد را ریلکس سازند،اعتماد سازی کنند و فرد را در نظر دبگران مجذوب جلوه دهند  یا موجب رنجش شوند،گیج و مغشوش کنند و آنچه را که در حال انتقال هستند هم به تحلیل ببرند.این پیغام ها هنگام توقف سخن گفتن نیز متوقف نمی شوند.لذا حتی وقتی ساکت هستید،هنوز ارتباط غیر کلامی تان ادامه دارد.
 در برخی موارد،آنچه که از دهانتان خارج می شود و چیزی  که با زبان بدن خود انتقال می دهید ممکن است کاملا" متفاوت باشند.اگر یک چیز را بگوئید،اما زبان بدنتان چیز دیگری را انتقال دهد،احتمالا" شنونده احساس می کند که صادق نیستید .برای مثال اگر می گوئید "بله"در حالیکه با جنباندن سر خود"نه"می گوئید.شنونده موقعی که با چنین سیگنال های درهم و برهمی مواجه می شود باید بین پیام های کلامی و غیر کلامی یکی را برگزیند.بنابراین،چون زبان  بد،ن،زبان طبیعی،ناخودآگاه است که احساسات و منظور هایتان را انتقال می دهد،در نتیجه احتمالا" پیغام غیر کلامی را می پذیرد.
لکن،از طریق بهبود چگونگی درک و استفاده از ارتباط غیر کلامی،می توانید منظور واقعی خود را بیان کرده،بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط قویتر و پر ثمرتر بسازید.
*اهمیت ارتباط غیرکلامی
سیگنال های ارتباطی غیر کلامی یعنی روش گوش دادن،نگاه کردن،حرکت و واکنش به شخصی که در حال ارتباط با او هستید بیانگر آن هستند که توجه و دقت می کنید یا نمی کنید،صادق هستید یا اینکه چقدر خوب گوش می دهید.هنگامی که سیگنال های غیر کلامی تان با سخنانی که می گوئید مطابقت داشته باشند،آنها اعتماد،شفافیت و  کیفیت رابطه را افزایش می دهند.اما وقتی تطابق نداشته باشند می توانند منجر به پریشانی،عدم اعتماد و تنش گردند.
اگر می خواهید ارتباط بهتری برقرار کنید ،حساسیت بیشتر نه فقط نسبت به زبان بدن وسیگنال های دیگران،بلکه خودتان مهم است.
*ارتباط غیر کلامی می تواند پنج نقش ایفا کند:
۱)تکرار؛پیامی را که  با زبان در حال انتقال هستید تکرار و اغلب تقویت می کند.
۲)تناقض؛می تواند پیامی را که در تلاش برای انتقال آن هستید نقض کند،بنابراین برای شنونده روشن می کند که ممکن است در حال گفتن حقیقت نباشید.
۳)جایگزینی،می تواند جایگزین یک پیعام زبانی شود.برای مثال،حالت صورت یک پیام را بمراتب روشن تر از  کلمات انتقال می دهد.
۴)تکمیل کننده؛امکان دارد به پیغام کلامی شما افزوده شده یا آن را تکمیل کند.بعنوان رئیس،اگر علاوه بر ستایش و تمجید بر پشت کارمند خود نیز دست محبت آمیزی بکشید،چنین رفتاری می تواند اثر پیغام تان را افزایش دهد.
۵)تاکید کردن؛ممکن است بر پیام کلامی تاکید و اهمیت آن را نشان دهد،برای مثال،کوبیدن بر میز،می تواند بر پیام تان تاکید کرده و اهمیت آن را اعلام کند.
*انواع ارتباط غیر کلامی
انواع خیلی متفاوت ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن عبارتند از:
حالات چهره:چهره انسان بشدت با معنی و اشاره گر است،قادر به انتقال احساسات بیشماری حتی بدون از گفتن یک کلمه است.و بر خلاف برخی اشکال ارتباط غیر کلامی ،حالات چهره عالمگیر هستند.حالات چهره برای شادی،غم،خشم،شگفتی،ترس و انزجار در فرهنگ ها یکسان هستند.
طرز ایستادن،قرار گرفتن و حرکت بدن،ملاحظه کنید که چگونه درک تان از مردم بوسیله روشی که می نشینند،قدم می زنند،می ایستند یا سرشان را نگهه می دارند اثر می پذیرد.
روشی که حرکت کرده و خود را انتقال می دهید مقدار زیادی اطلاعات به دنیا مخابره می کند.این نوع ارتباط غیر کلامی شامل حالت ایستادن و قرار گرفتن ،سلوک،حالت و حرکات ظریفی هستند که انجام می دهید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور