*درمان اعتیاد به اینترنت و گوشی هوشمند
اگر به کمک بیشتر برای کنترل استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند نیاز دارید،اکنون مراکز درمان تخصصی وجود دارند که برنامه های  توانبخشی دیجیتال را برای کمک به منظور  جدا شدن از رسانه های دیجیتال ارائه می دهند.درمان گروهی یا فردی نیز می تواند در کنترل استفاده از تکنولوژی پیشرفت شگرفی درپی داشته باشد.
۱)درمان رفتاری-شناختی برای توقف رفتارهای وسواسی و تغییر ادراکات در خصوص استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند روش های گام به گامی را تامین می کند.این روش درمانی نیز می تواند کمک کند تا روش های سالم تری را برای غلبه بر احساسات ناخوشایند مانند استرس،اضطراب یا افسردگی که ممکن است تقویت کننده استفاده وسواسی  از گوشی هوشمند باشند بیاموزید.
۲)مشاوره زوجین یا ازدواج،اگر استفاده بی رویه از نوشته های شهوت انگیز اینترنی یا عشق بازی آنلاین در حال اثر گذاری بر روابط شما است ،مشاوره می تواند برای کنار آمدن با این مشکلات چالش برانگیز  و ارتباط مجدد با شریک تان کمک کند.
۳)پشتیبانی گروهی،سازمان هایی مانند سازمان بی نام ونشان اعتیاد به تکنولوژی آنلاین(ITAA) و سازمان بی نام و نشان بازی کنان آنلاین  پشتیبانی آنلاین و جلسات رو در رو  برای کنترل استفاده بی رویه از تکنولوژی ارائه می دهند.البته به مردم در دنیای واقعی برای سود بردن کامل از هر گروه پشتیبان اعتیاد نیاز دارید .گروههای پشتیبان آنلاین در یافتن منابع کمک می توانند سودمند باشند،اما به سهولت می توان از آنها بعنوان بهانه ای برای حتی صرف  زمان بیشتر بر روی گوشی هوشمند استفاده کرد.در صورتیکه مشکل اعتیاد به سکس آنلاین دارید سازمان بی نام و نشان اعتیاد به سکس مکانی است که می توانید آن را بیازمایید.
*کمک به یک کودک یا نوجوان مبتلا به اعتیاد استفاده از گوشی هوشمند
هر والدی که سعی کرده است یک کودک یا نوجوان را از یک تبلت یا گوشی هوشمند دور کند می داند که جدا کردن کودکان از رسانه های اجتماعی ،برنامه های کاربردی پیام رسان یا بازی ها و فیلم های آنلاین چقدر چالش برانگیز است.جوانک ها خودشان فاقد بلوغ لازم جهت کنترل استفاده خود از گوشی های هوشمند هستند،اما بطور ساده توقیف دستگاه هم می تواند نتیجه عکس داشته،موجب اضطراب کودک گردد و دارای عوارض گوشه گیری باشد.در عوض،راههای فراوان دیگری جهت کمک به کودک برای یافتن یک بالانس سالم تر وجود دارد.
۱)الگوی خوبی باشید.بچه ها دارای انگیزه ای قوی برای تقلید هستند،بنابراین کنترل استفاده از گوشی هوشمند و اینترنت خود بعنوان پدر یا مادر حائز اهمیت است.درست نیست که سر میز شام در حالیکه خودتان به تبلت و گوشی هوشمندتان خیره شده اید از کودکتان بخواهید که گوشی اش را کنار بگذارد.اجازه ندهید که استفاده از گوشی هوشمند از تعاملات والد - کودک حواس تان را پرت کند.
۲)از برنامه های کاربردی برای رصد کردن و محدود سازی استفاده کودک از گوشی هوشمند بهره مند شوید.تعدادی از برنامه های کاربردی موجود هستند که می توانند مصرف اطلاعات کودک را کنترل یا پیام رسانی و وب گردی را به اوقات معینی از روز محدود کنند. برنامه های کاربردی دیگر هم می توانند قابلیت های پیام رسانی را در هنگام حرکت حذف کنند.بنابراین استفاده نوجوان از گوشی هوشمند را  در حین رانندگی  محدود کنند.
 ۳)نواحی "عاری از گوشی"خلق کنید.استفاده از گوشی های هوشمند یا تبلت ها را به یک ناحیه مشترک از خانه محدود کنید تا بتوانید فعالیت های کودک خود را زیر نظر داشته و زمان آنلاین او را محدود کنید.استفاده از گوشی ها را بر روی میز شام و اتاق های خواب قدغن کرده و اصرار کنید که شب پس از یک زمان معینی خاموش شوند.
۴)فعالیت های اجتماعی و سایر علائق را تشویق کنید.کودک را از طریق قرار دادن در معرض سایر سرگرمی ها و فعالیت ها مانند ورزش های تیمی،پیشاهنگی ها و باشگاههای پس از مدرسه  از صفحات مونیتور دستگاههای هوشمند دور سازید.بصورت یک خانواده بدون از گوشی هوشمند وقت بگذرانید.
۵)با کودک راجع به مسائل اساسی گفتگو کنید.استفاده وسواسی از گوشی هوشمند می تواند علامت مشکلات عمیق تر باشد.آیا کودک مشکل تطابق با دیگران و پذیرش توسط آنها را دارد؟آیا اخیرا" یک تغییر عمده شبیه جابجائی یا طلاق در زندگی تان  وجود داشته است که موجب استرس او می شود؟
آیا بچه در خاته یا مدرسه  از مشکلات دیگری رنج می برد؟.
*کمک بگیرید.نوجوانان اغلب در مقابل والدین خودشان طغیان می کنند،اما اگر اطلاعات مشابه ای را از شخص با نفوذ متفاوتی بشنوند،ممکن است بیشتر تمایل به شنیدن داشته باشندبنابراین ،یک مربی ورزشی،دکتر یا دوست خانوادگی قابل احترامی را بیازمائید.اگر نگران استفاده کودک خود از گوشی هوشمند هستیداز جستجوی مشاوره حرفه ای نهراسید.
 مولفین: ملیندا اسمیت و لارنس رابینسون کارشناسان ارشد علوم انسانی و دکتر جین سیگل

منبع؛ https://www.helpguide.org

ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور