۲)کناره گیری از خانواده و دوستان،آیا زندگی اجتماعی تان از تمام زمانی که بر روی گوشی هوشمند یا سایر دستگاهها می گذرانید دچار زیان می شود؟اگر در حال گفتگو یا ملاقات با دوستان هستید،آیا بخاطر چک گوشی هوشمند از دنبال کردن آنچه که گفته می شود باز می مانید؟آیا دوستان و خانواده راجع به زمانی که بر روی گوشی هوشمند می گذرانید ابراز نگرانی کرده اند؟آیا احساس می کنید که  در دنیای واقعی هیچ کسی حتی همسر خود را دوست ندارید و دوستان آنلاین را دوست دارید؟
۳) استفاده پنهانی از گوشی هوشمند،آیا برای استفاده از گوشی به مکان آرامی می خزید؟آیا استفاده خود از گوشی هوشمند را مخفی می کنید یا راجع به زمانی که آنلاین هستید به رئیس و خانواده خود دروغ می گوئید؟آیا در صورت ایجاد وقفه در زمان آنلاین خود بدخو و رنجیده خاطر می شوید؟
۴)ترس از دست دادن( FOMO)،آیا از اینکه در صورت چک نکردن گوشی خود احساس می کنید که از حلقه خارج شده اید متنفرید یا فکر می کنید که اطلاعات یا خبر مهمی را از دست می دهید؟آیا نیاز دارید که بطور وسواسی رسانه های اجتماعی را چک کنید چون نگرانید که دیگزان زمان بهتریا زندگی هیجان انگیزتری نسبت به شما دارند؟آیا برای چک کردن گوشی شب  بیدار می شوید؟
۵)در صورت جا گذاشتن گوشی در خانه،احساس بیم،اضطراب و وحشت(panic)می کنید،باتری آن از بین می رود یا سیستم عامل از کار می افتد یا نوسانات خیالی احساس می کنید،یا بر این تصور هستید  که گوشی شما لرزیده است اما موقعی چک می کنید هیچ پیغام یا بروز رسانی جدیدی وجود ندارد.
*عوارض گوشه گیری ناشی از اعتیاد به گوشی هوشمند
یک علامت هشدار عمومی اعتیاد به گوشی هوشمند یا اینترنت تجربه عوارض گوشه گیری هنگام تلاش برای کاهش زمان استفاده از گوشی هوشمند است.این عوارض ممکن است شامل موارد ذیل باشند:
بی قراری
رنجش یا خَشم
دشواری در تمرکز
مشکلات خواب
اشتیاق دسترسی به گوشی هوشمند یا دستگاه دیگر
*توصیه های خودیاوری برای اعتیاد به گوشی هوشمند
این ها تعدادی از گام هائی است که می توانید برای تحت کنترل درآوردن استفاده از گوشی هوشمند یا اینترنت بردارید.در حالیکه می توانید خیلی از این اقدامات را خودتان بکار گیرید،ولی به تنهایی غلبه بر یک اعتیاد سخت است بویژه وقتی که اسباب وسوسه به سهولت قابل دسترس باشند.بطور کلی لغزیدن به عقب برای استفاده مطابق با الگوهای قدیمی خیلی آسان است.لذا از خانواده،دوستان یا یک درمانگر حرفه ای پشتیبانی خارجی طلب کنید‌.
برای کمک جهت یافتن حوزه های مشکل،از موقع و مدت زمانی که گوشی هوشمند خود را برای مواردی  غیر از کار یا فعالیت های غیر ضروری استفاده می کنید رکوردی بگیرید. برای کمک در این زمینه برنامه های کاربردی ویژه ای وجود دارند که فرد  را قادر می سازند تا زمان صرف شده بر روی گوشی را ردیابی کند.آیا در اوقاتی از روز بیشتر از گوشی خود استفاده می کنید؟آیا فعالیت های جایگزین دیگری می توانید انجام دهید؟هر چه الگوی استفاده خود از گوشی هوشمند  را بیشتر درک کنید،تحت کنترل در آوردن عادات و بدست گرفتن دوباره کنترل زمان خودتان آسانتر است.
۱)عوامل محرکی که شما را مجبور به استفاده از گوشی می کنند را شناسایی کنید.آیا موقعی است که تنها یا بی حوصله هستید؟اگر در کشمکش مبارزه با افسردگی،استرس یا اضطراب هستید برای مثال،استفاده خیلی زیاد از گوشی ممکن است روشی برای خود تسکینی خلق و خوهای دشوار باشد.در عوض، روش های سالم تر و موثرتر مدیریت خلق و خو مانند تمرین تکنیک های ریلکس سازی را بیابید.
۲)درک تفاوت بین تعاملات شخصی و آنلاین،انسان ها مخلوقات اجتماعی هستند.ما با انزوا یا تکیه بر تکنولوژی برای تعاملات انسانی بی معنا هستیم.
تعاملات اجتماعی با شخص دیگر بصورت چهره به چهره،برقراری تماس چشمی و واکنش به زبان بدن می تواند موجب احساس آرامش،امنیت و درک شدن گردد و بسرعت استرس را متوقف سازد.حال آنکه تعامل از طریق ارسال متن،ایمیل یا پیامک فاقد این علائم غیر کلامی است. بنابراین، اثر تعاملات اجتماعی را بر روی بهزیستی احساسی ندارند،بعلاوه،دوستان آنلاین نمی توانند شما را هنگام بحران در آغوش بگیرند،موقعی مریض هستید از شما عیادت کنند یا مناسبت  شادی را با شما جشن بگیرند.
۳)مهارت های مقابله ای خود را بسازید.شاید توئیت کردن،پیام نوشتاری یا وبلاگ نویسی روش شما جهت غلبه بر استرس و خشم باشد یا شاید در ارتباط با دیگران مشکلی دارید و ارتباط آنلاین با مردم را آسانتر می یابید.ساخت مهارت ها در این حوزه ها  کمک می کند تا بدون از تکیه بر گوشی هوشمند، استرس ها و فشارهای زندگی روزانه را تحمل کنید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور