مشابه مواد والکل می توانند رها شدن دوپامین شیمیایی مغز را تحریک و خلق و خو را تغییر دهند.تطابق و رواداری نیز  بسرعت شکل می گیرد بطریقی که بتدریج  کسب لذت یکسان مستلزم صرف زمان بیشتر و بیشتری با دستگاههای هوشمند است.
اغلب استفاده زیاد از گوشی هوشمند می تواند نشانه مشکلات اصلی دیگر مانند استرس ،اضطراب ،افسردگی یا تنهایی باشد.در حالیکه این مشکلات را نیز می تواند تشدید کند.اگر از گوشی هوشمند خودتان بعنوان "روکش امنیتی" برای رهائی از احساسات اضطراب،تنهایی یا ناشی گری در موقعیت های اجتماعی استفاده می کنید برای مثال فقط با جدا سازی بیشتر خودتان از سایر مردم کامیاب می شوید.در آن صورت خیره شدن  به گوشی، شما را از تعاملات چهره به چهره  که می توانند برای ارتباط معنا دار با دیگران،تسکین اضطراب و تقویت خلق و خو سودمند باشند باز می دارد .به عبارت دیگر،درمانی که برای اضطراب خود برگزیده اید(مشغول شدن به گوشی همراه)در واقع اضطراب  تان را بدتر می کند.
*اعتیاد به اینترنت یا گوشی هوشمند بطرق ذیل نیز می تواند بر زندگی اثر منفی بگذارد:
۱)افزایش تنهایی و افسردگی،در حالیکه ممکن است بنظر برسد که غرق شدن موقتی در فضای آنلاین احساساتی مانند تنهایی،افسردگی و ملالت را بطور معجزه آسایی محو می کند،اما واقعا" می تواند آنها را حتی بدتر هم کند.نتیجه یک تحقیق در سال ۲۰۱۴نشان داد که بین استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و افسردگی و اضطراب رابطه وجود دارد.کاربران بویژه نوجوانان تمایل دارند که خودشان را بطرز نامطلوبی با همتایان خودشان در رسانه های مجازی مقایسه کنند که چنین مقایسه ای موجب تقویت احساسات تنهایی و افسردگی می گردد.
۲)تحریک اضطراب،یک محقق دریافت که وجود صرف یک گوشی همراه در محیط کارموجب افزایش احتمال مظطرب ساختن کارکنان و عملکرد ضعیف آنها در وظایف محوله می گردد.هر چه بیشتر از گوشی هوشمند استفاده کنند،اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.
۳)افزایش استرس،استفاده از یک گوشی هوشمند برای کار اغلب به معنای جریان یافتن کار در خانه و زندگی شخصی است.لذا،از حفظ ارتباط دائم  و هرگز بی ارتباط با کار نبودن احساس فشار می کنید.چنین نیازی به چک پیوسته و پاسخ به ایمیل می تواند در ابتلای به سطوح بالاتر استرس و حتی فرسودگی روانی سهیم باشد.
۴)تشدید اختلالات نقص توجه،جریان پیوسته پیغام ها و اطلاعات از یک گوشی هوشمند می تواند مغز را مضمحل ساخته  و چند دقیقه تمرکز بر موضوع واحدی را بدون تحریک جهت رفتن به موضوع دیگری غیر ممکن سازد.
۵)کاهش توانایی تمرکز و تفکر عمیق و خلاقانه،وزوز پیوسته،صدای غژ یا بیپ گوشی هوشمند می تواند شما را از وظایف مهم منحرف کند،کارتان را کند سازد و آن لحظات آرامی را که برای خلاقیت و حل مساله مهم هستند منقطع  سازدبطوریکه اکنون.بجای تنها بودن با تفکرات، همیشه آنلاین و متصل هسنیم.
۶)اختلال در خواب،استفاده خیلی زیاد از گوشی هوشمند می تواند خواب را به هم بزند و در نتیجه اثری جدی بر سلامت روان کلی داشته باشد.زیرا  مشکلات خواب می توانند بر حافظه،توانائی تفکر روشن و کاهش مهارت های یادگیری و شناختی اثر داشته باشند‌.
۷)تشویق به خود اندیشی،بنا به نتیجه یک تحقیق در بریتانیا،کسانی که وقت زیادی را بر روی رسانه های اجنماعی می گذرانند با احتمال بیشتری ویژگی های شخصیتی منفی مانند خود شیفتگی را از خود بروز می دهند.گرفتن عکس های سلفی بی پایان،پست تمام اندیشه ها و جزئیات راجع به زندگی می تواند یک خودپسندی ناسالم خلق کند، از روابط دنیای واقعی دورتان سازد و غلبه بر استرس را سخت تر کند.
*علائم و اثرات اعتیاد به گوشی هوشمند
هیچ مدت  زمان ویژه صرف شده بر روی گوشی هوشمند،یا تعداد دفعاتی که برای به روز سازی چک می کنید،یا تعداد پیام هایی که ارسال یا دریافت می کنید وجود ندارند که بیانگر یک اعتیاد یا مشکل استفاده بی رویه باشند.
بلکه صرف وقت زیاد در ارتباط  با گوشی هوشمند فقط موقعی یک مشکل محسوب می شود که وقت خیلی زیادی را تلف می کند بطریقی که موجب غفلت از روابط چهره به چهره،کار،مدرسه،سرگرمی ها یا سایر چیزهای مهم زندگی می گردد.اگر درمی یابید که جهت خواندن به روز شده های فیس بوک از دوستان بر روی میز ناهار غفلت می کنید یا بطور وسواسی گوشی ،را هنگام رانندگی یا حین جلسات مدرسه چک می کنید،پس زمان ارزیابی مجدد استفاده از گوشی هوشمند و اندیشیدن به یک بالانس سالم تر در زندگی است.
*علائم هشدار استفاده بی رویه از اینترنت یا گوشی هوشمند شامل موارد ذیل می باشند:
۱)اشکال در تکمیل وظایف در خانه و محیط کار،آیا بخاطر مشغول شدن به گفتگوی آنلاین،ارسال و دریافت پیغام یا بازی ویدیوی ،رختشوی خانه پر از لباس شده یا غذای کمی برای شام دارید؟شاید اغلب اوقات بخاطر اینکه نمی توانید کار خود را سر موقع تمام کنید تا دیر وقت سر کار می مانید.
ادامه دارد