آیا راجع به استفاده خود از گوشی همراه یا اینترنت  نگران هستید؟در اینصورت توصیه های ذیل می توانند کمک کنند تا از این عادت رهائی یابید و زندگی ،آنلاین و آفلاین خود را بهتر متعادل کنید.
*اعتیاد به گوشی هوشمند چیست؟
در حالیکه گوشی هوشمند،تبلت یا کامپیوتر می توانند ابزارهای خیلی پرثمری باشند،اما استفاده وسواسی از این دستگاهها می تواند در کار،مدرسه و روابط اختلال ایجاد کند.هنگامی که زمانی بیش از تعامل و ارتباط با افراد واقعی  صرف بازی های کامپیوتری یا رسانه های اجتماعی می کنید یا نمی توانید خودتان را از چک کردن پیامک ها،ایمیل ها یا برنامه های کاربردی کامپیوتری باز دارید حتی اگر چه در زندگی تان عواقب منفی دارند،امکان دارد که زمان ارزیابی مجدد استفاده تان از تکنولوژی باشد.
اعتیاد به گوشی هوشمند که گاهی اوقات در زبان محاوره ای به "نوموفوبیا"(بی گوشی هراسی)معروف است اغلب با مشکل استفاده بی رویه  از اینترنت یا اختلال اعتیاد به اینترنت تقویت می شود.مع الوصف،این خود گوشی یا تبلت نیست که وسواس ایجاد می کند،بلکه بیشتر بازی ها،نرم افزارهای کامپیوتری کاربردی  و دنیاهای آنلاینی که چنین ابزارهایی ما را به آنها متصل می کنند چنین کاری می کنند.
اعتیاد به گوشی هوشمند می تواند در برگیرنده تعداد زیادی از مشکلات مربوط به کنترل تکانه ای(با انگیزه آنی) شامل موارد ذیل باشد:
۱)روابط مجازی،اعتیاد به شبکه سازی اجتماعی،برنامه های کاربردی دوست یابی،پیام رسانی و پیامکی می تواند تا حد توسعه یابد که دوستان مجازی آنلاین مهم تر از روابط دنیای واقعی شوند.ما همه زوج هایی را دیده ایم که در یک رستوران نشسته و با نادیده گرفتن همدیگر  به گوشی های هوشمند خود مشغول هستند.در حالیکه اینترنت می تواند مکان مهمی برای ملاقات افراد جدید،ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا حتی شروع روابط رمانتیک باشد،ولی روابط آنلاین جایگزین سالمی برای روابط دنیای واقعی نیستند.
روابط آنلاین می توانند جذاب باشند چون تمایل دارند که در بک حباب وجود داشته باشند،نه اینکه به پیچیدگی و ناخوش آیندی پرداختن به  روابط دنیای واقعی در معرض مطالبات یا استرس ها باشند.استفاده وسواسی از برنامه های کاربردی دوست یابی می تواند تمرکز را بجای توسعه روابط طولانی مدت به روابط کوتاه تغییر دهد.
۲) اطلاعات بیش از اندازه،وب گردی وسواسی،تماشای فیلم ها،بازی ها،یا چک خوراک های  خبری جدید می تواند به بهره وری  پایین تر در کار یا مدرسه منتهی گردد و زمانی برای ساعت ها  فرد را منزوی سازد.استفاده وسواسی از اینترنت و برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند می تواند موجب غفلت از سایر جنبه های زندگی از روابط دنیای واقعی تا سرگرمی ها و فعالیت های اجتماعی گردد.
۳)اعتیاد به سکس مجازی،استفاده وسواسی از هرزه نگاری های اینترنتی،تبادل محتواهای سکسی یا رد وبدل صحنه های عریان و سرویس های پیام رسانی بزرگسالان می تواند بر روابط صمیمی دنیای واقعی و سلامت احساسی کلی اثر بگذارد.
اگر چه هرزه نگاری آنلاین و اعتیادهای مربوط به سکس مجازی از انواع اعتیادهای سکسی هستند.اما اینترنت آن را قابل دسترس تر،نسبتا" بصورت عدم نیاز به نام و نشان و خیلی راحت کرده است.ساعت ها در گیر شدن به خیالاتی که در دنیای واقعی غیر ممکن هستند آسان است.استفاده خیلی زیاد از برنامه های کاربردی دوست یابی که سکس اتفاقی را تسهیل می کنند می تواند توسعه روابط صمیمی طولانی مدت را مشکل تر یا به یک رابطه موجود زیان برساند.
۴)وسواس های آنلاین،مانند بازی،قمار،خرید و فروش سهام،خرید آنلاین یا شرکت در سایت های مزایده مانند eBay اغلب می تواند منجر به مشکلات مالی و کاری گردد.
در حالیکه برای سال ها  اعتیاد به قمار یک مشکل بخوبی شناخته شده بوده است،ولی وجود قمار اینترنتی آن را بمراتب دسترس پذیرتر ساخته است.داد و ستد سهام یا خرید آنلاین وسواسی از نظر مالی و اجتماعی نیز می توانند درست به همان اندازه قمار  زیان بار باشند.معتادان ممکن است به منظور آنلاین شدن در دقایق آخر باقیمانده یک مزایده ساعات غیر معمولی بیدار شوند.یا امکان دارد ففط برای تجربه  برنده مزایده شدن چیزهایی را بخرند که نیاز نداشته یا استطاعت خرید آنها را  ندارند.
*علت و معلول های اعتیاد به اینترنت و گوشی هوشمند
 در حالیکه می توانید مشکلات کنترل تکانه ای(با انگیزه آنی) زا با لپ تاپ و کامپیوتر رو میزی هم تجربه کنید،اماسایز و راحتی گوشی های هوشمند و تبلت ها بدان معنا است که قادریم آنها را تفریبا" هر جایی ببریم و وسواس های خود را در هر زمانی ارضاء کنیم.در حقیقت،اکثر ما بندرت بیش از ۵فوت از گوشی های هوشمند خودمان دور می شویم.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور