اگر راجع به مصاحبه شغلی مضطرب و بیمناک هستید،این ۸توصیه کمک می کنند تا بهتر مهیا شوید،در حین مصاحبه احساس اطمینان بیشتری کنید و به سوالات بطور موثرتری پاسخ دهید.
مصاحبه برای بدست آوردن  یک شغل می تواند اعصاب خردکن باشد‌.امکان دارد که از عرضه موثر خودتان یا جواب دادن به سوالات غیر منتظره احساس ناخوشایندی  داشته باشید.یا احتمال مواجه شدن اجباری  با افراد جدید و اثر گذاری بر آنها ممکن است بقدر کفایت اضطراب آور و استرس زا باشد.
اما،مهم نیست که چقدر جهت مصاحبه برای یک کار بیمناک هستید،بلکه ضروری است بخاطر آورید که مصاحبه  مهارتی قابل آموختن است..با تکنیک ها و توصیه های ذیل،می توانید در بیان ارزش خود برای کارفرمایان بالقوه،عرضه موثر خودتان در مصاحبه ها و بدست آوردن َشغِلی که می خواهید استاد شوید.
توصیه ۱تکنیک های مصاحبه :تا آنجا که می توانید برای هر شغلی مصاحبه کنید.
فرض کنید که جستجوی خودتان را بر انواع معین شغل ها و انواع کارفرمایان متمرکز کرده اید.لیستی ترجیحی از هر دو ساخته اید.احتمالات قابل وقوع در  آینده را بررسی کرده اید،تحقیق کرده اید ،سوالات خود را نوشته اید و وارد شبکه خویش برای دریافت کمک شده اید.رزومه تان مرتب است.
سپس فرصت های شغلی از طریق جستجوهای اینترنتی  و ارجاعات شبکه تان نمایان می شوند.برخی  تقریبا مناسب بنظر می رسند ولی سایر موارد کاملا" نامناسب هستند.بسرعت از شغل هایی که بقدر کفایت مناسب شما نیستند،عناوینی که بیگانه بنظر می رسند یا مواردی که در زمینه ها و صنایع نا آشنایی هستند عبور می کنید.تصمیم گرفته اید که متمرکز باشید و فقط متقاضی موقعیت هایی شوید که دقیقا" با معیار جستجوی تان  تطابق دارند.
اما محدود کردن جستجوی شغلی تان امکانات را محدود می کند.موقعی که فیلترها و الزامات خیلی زیادی تعیین می کنید،می توانید به آسانی از فرصت ها چشم پوشی کنید.حال آنکه در این نوع بازار باید خود را محدود نکرد و فعالانه فرصت ها را آشکار کرد.لذا فرصت ها برای مصاحبه را بر اساس معیار تنگ نظرانه یا سطحی از دست ندهید.زیرا هرگز از هنگامه ای مطلع نیستید  که  مصاحبه ای برای یک شغل کاملا" نامناسب منجر به مسابقه ای غافلگیر کننده،،اشاره ای به روزنه ای دیگر یا موقعیت کاملا" جدیدی می گردد که در خور توانائی ها و تجربه منحصر بفرد شما است.
*چرا باید تا حد امکان مصاحبه کنید:
۱)به تمرین نیاز دارید،برخی از شما برای مدتی مصاحبه نکرده اید.نیاز دارید که داستان خودتان را تصحیح کرده و مهارت های ارتباطی تان را بهبود دهید،که این نیازمند تمرین و به معنای مصاحبه کردن در حد امکان است.
۲)مصاحبه جستجوی شغلی تان را تصحیح می کند.با خروج از وضعیت موجود و مصاحبه کردن،راجع به روندها،موقعیت ها و فرصت های جدید می آموزید،جنبه های فکری تان تغییر می کنند و مسیرهای جدیدی را می یابید که قبلا" نسبت به  آنها ناآگاه بودید.
۳)مصاحبه شبکه ارتباطی تان را قویتر می سازد.همچنانکه وارد شبکه ارتباطی خودتان برای توصیه ها و مراجعات مصاحبه می شوید.نه فقط ارتباطات موجود خود را  تقویت می کنید،بلکه افراد جدیدی را که در ارتباط با شبکه ارتباطی تان هستند ملاقات می کنید.
۴)مصاحبه ممکن است به فرصت های غیرقابل انتظار منتهی گردد.اگر مهارت ها و  اثرات برجسته ای در مصاحبه نشان دهید.در سازمان دیده می شود.کارفرمایان می خواهند که نفرات مطلوب را بکار گیرند و ممکن است حتی به فرصت های خارج از شرکت حواله شوید.
توصیه۲ تکنیک های مصاحبه:داستانی گیرا طرح می کنید.
ما تمایل داریم نتیجه بگیریم که زندگی هایمان تقریبا" همانند سایر مردمی است که زندگی آنها متوسط و خسته کننده است.بعنوان یک نتیجه،خیلی از مردم داستان های زندکی خود را بخوبی روایت نمی کنند.اما داستان شما خیلی بهتر از آن چیزی است که فکر می کنیدروشی که زندگی تان تکامل یافته است،چیزهایی که آموخته اید،دستاوردها،شکست ها و رویاهایتان  چیزهای منحصر بفردی برای شما هستند و خیلی جالب تر از آن چیزی هستند که می فهمید.به اشتراک گذاشتن داستان بخوبی سنجیده و متفکرانه شما  تکنیک مصاحبه قدرتمندی است.
داستان شما چیزی است که به مردم کمک می کند تا دریابند که چه کسی هستید و به چه کسی در حال مبدل شدن هستید.بنابراین،بیاموزید که داستان خود را بگویید و بویژه به منظور مصاحبه و شبکه سازی  آن را خوب بگویید.جمع بندی و یکپارچه سازی داستان تان کار و تمرین زیادی می طلبد.لکن فوایدش برای شما و حرفه تان عظیم هستند‌‌ داستان هایتان :
به شما اطمینان می دهند.
خود آگاهی تان را افزایش می دهند
به رزمه تان روح انسانی می بخشند.
شما را قابل یادآوری و برجسته می سازند.
 ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور