*مردم هنگام مواجه شدن با تهدیداتی برای سلامتی و امنیت  خودشان چگونه واکنش نشان می دهند؟
از دیدگاه روانشناسی ،واکنش های مردم در حین اپیدمی کووید۱۹روشی را منعکس می کند که آنها با فناپذیری خودشان مواجه می شوند.این"تهدیدفناپذیری"در چارچوب پیشنهادی مولفین بریتانیایی،پتانسیل هدایت مردم برای جستجوی الهامی بیشتر از قبل را از طریق همسان سازی خودشان با قهرمانان دارد.در سخنان آنها،"قهرمانان بطور محتمل ستون هایی هستند که تحت این شرایط خیلی استرس زا به آنها تکیه می کنید.هنگامی که به قهرمان می اندیشید ،با احتمال بیشتری احساس امنیت و حفاظت می کنید و احساسات تهدید شروع به محو شدن می کنند.
عمده ادبیات مربوط به استرس و شیوه های غلبه بر آن بر روش هایی تمرکز می کنند که بدان طریق افراد می توانند برای مدیریت تهدیدها به درون منابع خودشان به کاوش عمیق بپردازند.لذا این ادبیات برای توجه به عملکرد الگوها یا سایر منابع الهام دیگر بطوریکه راه خود را در بحبوحه زمان های سخت می گشایید ناقص هستند.یولکی ناکو و تیم او می گویند که آنچه قهرمانان به شما می دهند،علاوه بر ترفیع اخلاقی ،یک افزایش حس قدرت  برای غلبه بر فلاکت و بدبختی است.
*پژوهشگران کشف کرده اند که قهرمانان به مردم عادی کمک می کنند تا  بیشتر احساس قدرت کنند
بر اساس طرح این سوال که قهرمانان حس قدرتی را در مردم معمولی تزریق می کنند،پژوهشگران بریتانیایی چهار تحقیق انجام دادند،که همه آنها شامل مشاهده چگونگی واکنش مشارکت کنندگان در قبال نوعی تهدید مرگبار  از طریق همانند سازی  با قهرمانان بودند.در سه مورد از تحقیقات با ترفند تجربی در مشارکت کنندگان نفوذ کردند تا در شرایط تهدید مرگبار خودشان را یک فهرمان بپندارند.
یک مقیاس سنجش کلیدی علاقه که مولفین در مطالعات تجربی خودشان استفاده کردند اختیار در انتخابی  بود که در آن قصد مشارکت کنندگان با تمایل جهت خوردن غذاهای اسنک ناسالم سنجیده می شد.مولفین این عامل را بعنوان یک خروجی برگزیدند زیرا بر اساس نتایج تحقیق قبلی  در حین دوران های وجود  تهدید مرگبار شدید،در حقیقت مردم با احتمال بیشتری درگیر عادات ناسالم می شوند.
امکان  دارد که به این بعنوان یک نوع  "غذای آخر"بنگرید یعنی اینکه اگر بدانید که وعده غذایی بعدی آخرین غذایی است که می خورید،در خوردن هر میزان غذای تسلی بخش پر کالری که بیشترین تمایل را به خوردن آن دارید افراط می کنید،اگر از انتهای عمر خویش اطلاع دارید،پس چرا نگران سلامتی خود باشید.
از منظر یک دیدگاه بلند مدت این نگرش "وعده غذایی آخر" دقیقا" انطباقی ترین رفتار نیست،چون از طریق توسل به یک خوردنی ناسالم  ممکن است خودتان را در  معرض ریسکی حتی بالاتر از یک عامل تهدید کننده سلامتی قرار دهید.سوالی که پژوهَشگران پرسیدند این بود که آیا مشارکت کنندگانی که به قهرمانان باور داشتند با احتمال کمتری احتیاطات را در مقابل عوامل تهدید کننده سلامتی کنار می گذآشتند و ریسک می کردند.
قبل از اجرای مطالعات تجربی،پژوهشگران از اطلاعات واقعی برای آزمایش پیش بینی خودشان مبنی بر این حقیقت پرداختند که در مواجه با تهدیدات مرگبار افرادی که به قهرمانان می اندیشند احساس قدرتمندی بیشتری می کنند.مولفین به تحلیل زبان شناسی اطلاعات توئیتری(بیش از ۱۵۰۰۰۰توئیت)پرداختند.توئیت ها توسط کاربران در واکنش به یک سری عملیات تروریستی  که در سال ۱۷-۲۰۱۶در اسرائیل،ترکیه و آلمان بوقوع پیوستند ایجاد شده بودند.متغیرهای کلیدی مورد علاقه اندازه تهدید مرگ بار (توئیت های مربوط به مرگ)،یادآوری های قهرمانان(کلماتی شامل برای مثال قهرمانی و شجاعت)و ادراکات قدرت شخصی(نیرومندی،اقتدار،تحت کنترل بودن)بودند‌.
بنا به نتیجه تحقیق توئیتری مطابق انتظار،کسانی که به مضامین قهرمانی اشاره می کردند اشارات کمتری هم به اصطلاحات بیانگر تهدید مرگبار داشتند و به احساسات توانمندی و قدرت بیشتر رجوع می کردند.این یافته ها شرایط را برای یک آزمایش تجربی فراهم کرد که در آن پژوهشگران از نرم افزار ممیزی آنلاین برای مهیا سازی شرکت کنندگان جهت اندیشیدن به تهدید مرگبار استفاده کردند‌.در پژوهش میدانی سوم،پژوهشگران در کشورهای کاتولیک توام با دوره ۱تا ۳نوامبر یعنی زمانی با مردم راجع به حس تهدید مرگبار شان به مصاحبه پرداختند که مذهبیان برای به یادآوردن در گذشتگان محبوب خودشان برانگیخته می شوند.
ادامه دارد
منبع: https://www.psychologytoday.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور