تحقیق جدید  ارزش انگیزشی برخورداری از یک قهرمان در زندگی  را نشان می دهد.
۶آوریل۲۰۲۱
نکات کلیدی
قهرمانان کسانی هستند که برای خلق  اثری مثبت به سختی می کوشند،خواه چهره های مشهور و یا افراد عادی باشند.
قهرمانان اثر سودمندی بر بهبود خیلی از عملکردهای روانی مانند انگیزش،امید و اخلاقیات دارند.
تحقیق جدید نشان می دهد که داشتن  یک قهرمان حس قدرتمندی را افزایش می دهد.
آیا می توانید قهرمانان  زندگی خودتان را شناسایی کنید؟چه چیزی آنها را برای شما مهم می سازد؟شاید قهرمان تان یک شخصیت کارتنی یکی از تعداد بیشماری نمایش های شگفت انگیز باشد.شاید هم یک چهره سیاسی سرشناس یا کسی را ستایش کنید که پرهیزکارانه از موقعیت ابدئولوژیک شما دفاع می کند. یا امکان دارد قهرمان شما شخصیتی تاریخی باشد که هر چیزی را برای نجات یک ملت یا یک جنبش قربانی کرده باشد.
 قهرمانان فوق با قهرمانانی که در زندگی روزانه ممکن است با آنها مواجه شوید تفاوت دارند.رسانه ها اغلب بر داستان های افرادی از این  قهرمانان روزانه تمرکز می کنند،از کسانی در صف جلوی مبارزه با کووید۱۹گرفته تا آنهائی که منشا اثرات کوچک اما معنا داری  در زادگاه خودشان هستند.چنین قهرمانانی ممکن است غذاهایی به افراد جدا شده بواسطه رعایت فاصله اجتماعی برسانند یا وقت خودشان را صرف یافتن نوبت واکسن برای همسایگانی کنند که دسترسی محدودی به اینترنت دارند.آنها امکان دارد که همانند معلمان و کارکنان فروشگاه خوار و بار فروشی  در حال انجام وظایف کاری معمول خودشان،اما تحت تهدید باشند.
لحظه ای درنگ کنید و سپس به کسانی که آنها را قهرمان می نامید بیندیشید و از خود بپرسید که چه چیزی به آنها این خصوصیت اصیل را ارزانی داشته است.مطابق با نظر آلانا یولکی ناکوو همکارانش از دانشگاه لیدز انگلستان(۲۰۲۱)،"قهرمان کسی است که برای خلق اثری مثبت در زندگی دیگران به سختی می کوشد، احترام و تحسین توده را برمی انگیزاند" (pp. 1434-1435)
*خصوصیات یک قهرمان چه هستند و چه ارزشی می توانند داشته باشند؟
یولکی ناکوو همکارانش  از این تعریف کلی قهرمان مجموعه ای از خصوصیات قهرمانی را فهرست می کنند.این خصوصیات شامل شجاع،نترس،عاری از نفس پرستی،فداکار،صادق و قوی بودن و برخورداری از کمال اخلاقی هستند."  (p. 1435)خصوصیت کلیدی دیگر قهرمانان برخورداری از دل و جرات برای کمک به دیگران است حتی اگر  به معنای در معرض خطر قرار دادن خودشان باشد.
این خصوصیات  قابل ستایش نیز بر سه عملکرد روانی در زندگی افراد اثر سودمند دارند.همچنانکه پژوهشگران تحقیق یادآوری کردند این عملکردها درون سه گروه  بهبود(فراهم کردن انگیزش،امیدو الهام)،سرمش اخلاقی(یادآوری مفهوم خوب بودن به مردم) و حفاظت(دور نگهداشتن مردم از خطر و بدی)قرار می گیرند.
با این ایده ها در ذهن،راجع به کسانی که قهرمان می نامید و علت مهم بودن آنها برای خودتان بیندیشید.آیا قهرمانانتان موجب می شوند که احساس امنیت و اطمینان کنید؟آیا با رفتار عاری از خودپسندی خودشان نشان می دهند که  شما نیز می توانید فرد بهتری باشید؟
بنا به تحقیق یولکی ناکو و همکاران،شما با بیشترین احتمال در حین دوره های تهدید از یک قهرمان برای الهام کمک می گیرید.همانند سازی با کسی که خصوصیات شجاعت و عاری بودن از خود پسندی را دارد تا حدی آن الهام را تامین می کند اما این ایده که می توانید بر تهدیدها در زندگی خویش غلبه کنید هم چنین کاری می کند.
ادامه دارد
منبع: https://www.psychologytoday.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور






.