توانایی درک دقیق شخص دیگر به آگاهی احساسی شما بستگی دارد.هرچه نسبت به احساسات خودتان آگاهتر باشید، درک نشانه هایی که بیانگر چگونگی احساس دیگران هستند آسانتر خواهد بود.راجع به آنچه در حین تعارض به دیگران انتقال می دهید  و نیز همراستایی سخنانتان با زبان بدنتان بیندیشید.اگر بگوئید"خوبم"اما دندان هایتان را محکم به هم بفشارید و به دور نگاه کنید،پس زبان بدنتان بوضوح سیگنال می دهد که هر چیزی هستید،اما "خوب"نیستید.تن صدای آرام،لمس اطمینان بخش یا تجلی چهره حاکی از علاقه مندی می تواند راه طولانی ریلکس کردن یک معاوضه پر تنش را هموار سازد.
*توصیه های بیشتر برای مدیریت و رفع تعارض
فرآیند مدیریت و رفع تعارض با پیروی از رهنمون های ذیل تا حد امکان مثبت می شود:
۱) برای چیزی که احساس می شود و نیز گفته می شود گوش کنید.
هنگامی که واقعا" گوش می کنیددر این صورت بطور عمیق تری با نیازها و احساسات خودتان و همچنین دیگران مرتبط می شوید.بعلاوه گوش دادن طرف مقابل را  تقویت و آگاه  ساخته و  موقعی که نوبت شما است شرایط را  جهت شنیدن سخنانتان آسانتر می سازد.
۲)اولویت بجای برنده شدن یا صاحب حق بودن،رفع تعارص باشد.
حفظ و تقویت رابطه بجای برنده شدن در بحث و مشاجره باید همیشه اولویت اول باشد.به شخص دیگر و نقطه نظرات او احترام بگذارید.
۳)تمرکز بر زمان حال
اگر به لج و کینه های تعارضات گذشته بچسبید،توانائی  مشاهده واقعیت موقعیت فعلی صدمه خواهد دید.بجای نگاه کردن به گذشته و نسبت دادن سرزنش،بر آنچه که می توانید در زمان و مکان فعلی برای رفع تعارض انجام دهید تمرکز کنید.
۴)جدال ها و نزاع های خود را برگزینید.
تعارضات می توانند خسته کننده باشند،بنابراین حائز اهمیت است بیندیشید که آیا موضوع تعارض واقعا" ارزش صرف زمان و انرژی  را دارد. برای مثال،اگر در خیابان پر ترافیکی به مدت ۱۵دقیقه در حال دور زدن بوده اید شاید نخواهید که یک فضای پارک را واگذار کنید ،اما اگر تعدادی فضای خالی وجود داشته باشد بحث و مشاجره برای یک فضای خاص بی ارزش خواهد بود.
۵)میل به بخشش داشته باشید.
اگر راغب یا قادر به بخشش دیگران نباشید رفع تعارض غیر ممکن است.رفع تعارض در گرو رها کردن اصرار برای تنبیه هست که فقط می تواند موجب تهی کردن و اتلاف زندگی تان گردد.
۶)موقع رها شدن از شر چیزی را بدانید.
اگر نتوانید به یک توافق برسید،بر روی یک اختلاف و عدم موافقت توافق کنید. استمرار یک بحث و مشاجره برای هر دو نفر هزینه بر است.اگر یک تعارض بجایی ختم نمی شود،می توانید عدم توافق و اختلاف را انتخاب و از آن بگذرید.
*استفاده از شوخ طبعی در رفع تعارض
می توانید از طریق برقراری ارتباط با خوشمزگی  و شوخ طبعی از خیلی مقابله ها اجتناب کرده و مشاجرات و اختلافات را رفع کنید.شوخ طبعی می تواند کمک کند تا سخنانی را بگوئید که ممکن است بیان آنها بطریق دیگر بدون رنجش شخص دیگر مشکل باشد.بنابراین،مهم است که با شخص دیگر بخندید تا اینکه به او بخندید.هنگامی که شوخی و بازی برای کاهش تنش و خشم،طرح ریزی مجدد مشکلات و سنجش درست موقعیت استفاده شود، درحقیقت تعارض می تواند به فرصتی برای ارتباط و صمیمیت بیشتر مبدل گردد.
مولفین:دکتر جین سیگل،لارنس رابینسون و ملیندا اسمیت کارشناسان ارشد علوم انسانی
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور