در صورتیکه از تعارض بترسید، می تواند به یک پیشگویی ناگزیرساز مبدل گردد.در نتیجه هنگامی که وارد موقعیت متعارضی می گردید که از قبل احساس تهدید می کنید پرداختن به مشکل موجود به روشی سالم سخت است.بنابراین با احتمال زیادتری یا شکست می خورید یا از خشم عصبانی می شوید.
*روش های سالم و ناسالم مدیریت و رفع تعارض
واکنش های ناسالم نسبت به تعارض
ناتوانی در تشخیص و واکنش نشان دادن نسبت به مسائلی که برای شخص دیگر مهم هستند.
واکنش های انفجاری،خشمگینانه،مضر و با بی میلی
صرفنظر کردن از عشق و محبت،منتج شدن به انزوا،طرد شدگی،شرمساری و ترس از ترک و رهاسازی
ناتوانی برای یک مصالحه یا درک نقطه نظرات شخص دیگر
احساس ترس یا اجتناب از تعارض؛انتظار یک نتیجه بد
*واکنش های سالم نسبت به تعارض
ظرفیت اهمیت دادن و تایید دیدگاه طرف مقابل
واکنش های توام با آرامش،غیر دفاعی و مودبانه
آمادگی برای بخشش و فراموشی،و عبور از تعارض بدون از خشم و رنجش ها
توانائی جستجوی مصالحه و اجتناب از تنبیه کردن
باوری مبنی بر اینکه مواجه شدن با تعارض پیش رو بهترین روش برای دو طرف است.
(توجه:هر یک از واکنش های ناسالم در مقابل واکنش سالم متناظر است.)
*رفع تعارض،استرس و احساسات
تعارض احساسات قوی را تحریک می کند و می تواند منجر به احساسات زیان بار،نومیدی و ناراحتی گردد.هنگامی که به روشی غیر ایمن رفع و رجوع گردد،می تواند موجب رنجش ها،جدایی ها و شکاف های غیرقابل جبران گردد.اما هنگامی که به روش سالمی رفع شود ،درک فرد از شخص مقابل را افزایش داده،اعتماد و اطمینان می سازد و روابط را تقویت می کند.
اگر به احساسات خود مربوط نباشید‌یا آنقدر استرس داشته باشید که فقط بتوانید به تعداد محدودی از آنها توجه کنید،در آن صورت قادر نیستید که نیازهای خود را درک کنید.چنین وضعیتی ارتباط با دیگران و محرز کردن چیزی را که واقعا" مایه آزار شما است سخت می کند.برای مثال،زوجین اغلب راجع به تفاوت های فرعی و جزئی مانند  روشی که خانم حوله ها یا دستمال کاغذی را آویزان می کند یا روشی که مرد سوپ خود را می مکد بجای چیزی که واقعا" مایه رنجش آنها است مشاجره می کنند.
*توانائی رفع موفقیت آمیز تعارض به توانائی شما در موارد ذیل بستگی دارد:
-مدیریت سریع استرس در حالیکه هوشیار و خونسرد باقی می مانید.با حفظ آرامش وخونسردی،می توانید ارتباط زبانی و غیرزبانی را به دقت دریابید و تفسیر کنید.
-کنترل رفتار و احساسات،موقعی که احساسات خود را کنترل کنید،می توانید نیازهایتان را بدون از تهدید،ارعاب یا تنبیه دیگران انتقال دهید.
-توجه به احساسات ابراز شده و نیز سخنان بیان شده دیگران
آگاهی نسبت به تفاوت ها واحترام به آنها،با اجتناب از اعمال و سخنان توهین آمیز،تقریبا" همیشه می توانید یک مشکل را سریعتر رفع می کنید.
برای رفع موفقیت آمیز یک تعارض،نیاز دارید که دو مهارت محوری را بیاموزید و آنها را بکار گیرید:
رهائی سریع از استرس:توانائی سریع رهائی از استرس بصورت لحظه ای
آگاهی احساسی:توانائی راحت بودن با احساسات خود بقدر کفایت به منظور  واکنش نشان دادن به روش های سازنده حتی در بحبوحه یک حمله ادراکی
*مهارت محوری ۱:رهائی سریع از استرس
توانائی مدیریت و رهائی لحظه ای از استرس برای متعادل و متمرکز ماندن و حفظ کنترل خود بر احساسات بی توجه به اینکه با چه چالشی مواجه هستید کلیدی است.اگر ندانید که چگونه متمرکز مانده و بر احساسات خویش کنتزل  داشته باشید در موقعیت های متعارض با فشار زیادی  مواجه شده و قادر نیستید به روش های سالم واکنش نشان دهید.
روانشناس کانی للس از یک قیاس رانندگی برای توصیف سه مورد از عمومی ترین روش هایی استفاده می کند که مردم هنگام مواجه شدن با فشار زیاد ناشی از استرس بدان طریق واکنش نشان می دهند.
۱-پا بر روی گاز،واکنش استرسی همرا با خشم و پریشانی، برافروخته،نگران و برانگیخته و خیلی هیجان زده می شوید بطوریکه قادر نیستید بی حرکت بمانید.
۲-پا بر روی ترمز، واکنش استرسی توام با افسردگی و عقب نشینی،از اقدام باز می مانید،بی فکر و بی توجه به جائی خیره می شوید و خشم و هیجان خیلی کمی از خود بروز می دهید.
۳-پا بر روی گاز و ترمز،واکنش استرسی همراه با اضطراب و شوک،تحت فشار دچار شوک شده و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.بی احساس بنظر می رسید،ولی زیر این بی احساسی سطحی بیش از اندازه پریشان و مضطرب هستید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور