اگر خلق و خویتان در حال هایجک کردن(ربودن) زندگی تان هست‌. توصیه ها و تکنیک های ذیل  می توانند کمک کنند تا خشم تان را تحت کنترل گرفته و احساسات خویش را به روش های سالم تری ابراز کنید.
*درک خشم
خشم  احساسی سالم،نرمال ،نه خوب و نه بد است.شبیه هر احساس دیگری، با گفتن اینکه موقعیتی مضطرب کننده،ناعادلانه یا تهدید کننده است پیامی را انتقال می دهد.لکن،اگر واکنش غیرارادی آنی به خشم برافروختن و از کوره در رفتن باشد،آن پیام هرگز شانسی برای انتقال ندارد.بنابراین،اگرچه موقعی مورد بد رفتاری و رفتار غیر منصفانه قرار می گیرید احساس خشم نرمال است،اما وقتی احساس خشم خود را به روشی ابراز کنید که به خودتان یا دیگران آسیب برساند یک مشکل است.
ممکن است فکر کنید که تخلیه خشم روش سالمی است، افراد پیرامون تان خیلی نفوذ پذیر هستند،یا خشم تان توجیه می شود یا اینکه برای کسب احترام  نیاز است که غضب خود را نشان دهید.اما حقیقت آن است که  با احتمال بیشتری خشم بر روشی که مردم شما را می بینند اثر منفی دارد،به قضاوت تان زیان می رساند و سد راه موفقیت می گردد.
*اثرات خشم
خشم مزمن که همه اوقات غلیان می کند یا به سمت غیر قابل کنترل کشیده می شود می تواند در ارتباط با موارد ذیل عوارض جدی  داشته باشد:
۱)سلامت بدنی،عملکرد پیوسته توام با خشم و استرس زیاد  فرد را بیشتر مستعد ابتلای به بیماری قلبی،دیابت، سیستم ایمنی ضعیف،بیخوابی و فشار خون زیاد می کند.
۲)سلامت روحی و روانی،خشم مزمن مقادیر عظیم انرژی روانی را مصرف و بر تفکر سایه می افکتد.تمرکز یا لذت از زندگی را سخت تر می کند.همچنین می تواند به استرس،افسردگی و سایر مشکلات سلامت روانی منجر گردد.
۳)شغلی و حرفه ای،انتقاد سودمند،اختلافات خلاقانه و بحث های پر جوش و غروش می توانند سالم باشند.اما با عصبانیت سخن گفتن و انتقاد توام با خشم فقط همکاران،سرپرستان و مشتریان  را بیگانه ساخته  و احترام آنها را کاهش می دهد.
۴)روابط،خشم می تواند موجب دوام زخم ها در قلب و روح کسانی شود که بیشتر دوست شان دارید و نیز سد راه روابط کاری و دوستی ها گردد.خشم انفجاری برای دیگران اعتماد،گفتگوی صادقانه یا احساس راحتی  را سخت و بطور ویژه به کودکان زیان می رساند.
اگر خلق و خوی  تندی دارید،ممکن است احساس کنید که عنان آن در دستانتان نیست و برای رام کردن آن کاری نمی توانید انجام دهید.اما از آنچه فکر می کنید کنترل بیشتری بر خشم خودتان دارید.با کسب بصیرت راجع به دلایل واقعی خشم خود و نیز ابزارهای مدیریت خشم می توانید بیاموزید که احساسات خودتان را بدون از زیان رساندن به دیگران ابراز کنید و از هایجک شدن زندگی خود توسط خشم خویش ممانعت بعمل آورید.
*افسانه ها و حقایق راجع به خشم
افسانه:نباید خشم را نگهداشت،تخلیه و رها سازی آن روش سالمی است.
حقیقت:در حالیکه سد راه خشم گردیدن و نادیده گرفتن آن روش ناسالمی است،اما تخلیه آن بهتر نیست.خشم چیزی نیست که برای اجتناب از منفجر شدن باید بگذارید که پرخاشگرانه رها شود‌.در حقیقت،غضب ها و سخنان تند و شدیدالحن فقط به آتش سوخت رسانده و مشکل خشم تان را  تقویت می کند.
افسانه،خشم،پرخاشگری و ارعاب کمک می کنند تااحترام کسب کرده و به آنچه که می خواهم دست یابم.
حقیقت:احترام از قلدری با دیگران حاصل نمی گردد.مردم ممکن است از شما بترسند،اما اگر نتوانید خودتان را کنترل کنید یا نقطه نظرات متضاد را رفع و رجوع کنید به شما احترام نمی گذارند اگر به روش احترام آمیزی ارتباط برقرار کنید دیگران برای گوش دادن و رفع نیازهایتان راغب ترند.
افسانه:نمی توانم به خودم کمک کنم.خشم چیزی نیست که بتوان کنترل کرد.
حقیقت:همیشه نمی توانید موقعیتی را که در آن قرار می گیرید یا موجب می شود که چگونه احساس کنید کنترل کنید،اما چگونگی ابراز خشم خود را می توانید کنترل کنید.و  قادرید بدون از بد رفتاری  بدنی یا زبانی،احساسات خود را انتقال دهید.حتی اگر کسی با گفتن سخنی یا انجام کاری قصد خشمگین کردن شما را دارد،همیشه راجع به چگونگی واکنش خود انتخابی دارید.
*مدیریت خشم چگونه می تواند کمک کند
خیلی از مردم فکر می کنند که مدیریت خشم راجع به آموختن چگونگی فرونشاندن خشم است.اما عصبانی و خشمگین شدن هرگز یک هدف سالم نیست.خشم قطع نظر از اینکه چقدر برای خفه کردن آن  تلاش می کنید نمایان می شود.هدف واقعی مدیریت خشم فرو نشاندن احساسات خشم نیست،بلکه در مقابل، درک پیام پشت احساس خشم و بیان آن به روشی سالم بدون از دست دادن کنترل است.موقعی خشم را مدیریت می کنید،نه فقط احساس بهتری خواهید داشت،بلکه با احتمال بیشتری نیازهایتان رفع خواهد شد، بطرز بهتری هم قادرید تعارض را در زندگیتان مدیریت و روابط خود را تقویت کنید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور