علت اختلافات و مشاجرات در خانه و کار هرچه باشد، مهارت های ذیل می تواند به روشی سازنده  به رفع تعارض و  قوی و رو به رشد نگهداشتن روابط کمک کنند.
تعارض چیست؟
تعارض بخش نرمالی از هر رابطه سالمی است.در مجموع از دو نفر نمی توان انتظار داشت که در همه اوقات بر روی همه چیز توافق داشته باشند.نکته کلیدی ترسیدن یا تلاش برای اجتناب از تعارض نیست،بلکه آموختن چگونگی رفع آن به روشی سالم است‌.
هنگامی که تعارض بد مدیریت شود،می تواند موجب خسارت رساندن زیاد به یک رابطه گردد، اما موقعی که به روش مثبت و آبرومندانه ای رفع و رجوع گردد می تواند فرصتی برای تقویت پیوند بین دو نفر باشد.خواه در حال تجربه تعارض در خانه،کار یا مدرسه باشید،آموختن این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا تفاوت ها را به روشی سالم رفع و روابطی قویتر و مثمرثمرتر بسازید.
*حقایقی در مورد تعارض
- تعارض بیش از فقط یک اختلاف است.بلکه موقعیتی است که در آن یک یا هر دو طرف رابطه تهدیدی را درک می کنند(خواه تهدید واقعی یا غیر واقعی باشد)
-تعارضات موقعی مورد غفلت قرار گیرند بدتر می شوند.زیرا  شامل تهدیدهای درک شده ای برای بهزیستی و بقای ما هستند.اینگونه تهدیدها تا زمانیکه با آنها مواجه نشده و رفع شان نکنیم با ما باقی می مانند.
-ما بر اساس ادراک خودمان از موقعیت،نه ضرورتا" بواسطه بازبینی واقعی حقایق نسبت به تعارضات واکنش نشان می دهیم.این در حالی است که ادراکات ما متاثر از تجارب زندگی،فرهنگ،ارزش ها و باورهای ما است.
-تعارضات احساسات قوی را  برمی انگیزانند.اگر با احساسات خود راحت نیستید یا در مواقع استرس نمی توانید آنها را مدیریت کنید،قادر به رفع موفقیت آمیز  تعارض نیستید.
-تعارضات فرصتی برای رشد هستند.موقعی که در رابطه ای قادر به رفع تعارض باشید،بدین طریق اعتماد و اطمینان ساخته می شود.اطلاع از اینکه رابطه تان می تواند از چالش ها و اختلافات نجات یابد موجب احساس اطمینان و امنیت می گردد.
*دلایل تعارض در یک رابطه
تعارض از تفاوت های کوچک و بزرگ ناشی می شودو هنگامی رخ می دهد که افراد بر روی ارزش ها،انگیزش ها،ادراکات ،ایده ها یا آرزوها و امیال دچار اختلاف می شوند.گاهی اوقات این تفاوت ها ناچیز هستند،اما وقتی که یک تعارض احساسات قوی را برمی انگیزاند،اغلب در هسته مشکل یک نیاز شخصی عمیق وجود دارد.چنین نیازهایی می توانند در طیفی از نیاز به احساس امنیت و اطمینان، احترام و ارزش تا نیاز به صمیمیت و نزدیکی بیشتر باشند.
به نیازهای کاملا" متفاوت یک کودک نوپا و سرپرست او بیندیشید.نیاز کودک کشف و جستجو است،بنابراین با پذیرش ریسک رفتن به خیابان و لبه پرتگاه چنان نیازی را رفع می کند.اما نیاز سرپرست  ایمن نگهداشتن کودک است که فقط با محدود کردن کشف و جستجوی کودک قابل رفع است.چون نیازهای دو طرف با هم مغایرت دارند،لذاتعارض رخ می دهد.
نیازهای طرفین نقش خیلی مهمی در موفقیت طولانی مدت  روابط ایفا می کنند.هر کسی سزاوار احترام و مراعات است.در روابط شخصی،هر فقدان درکی راجع به نیازهای متفاوت می تواند منجر به ایجاد فاصله،مشاجرات و جدائی ها گردد.در محیط کار،نیازهای متفاوت می تواند منجر به فسخ معاملات،کاهش سود و از دست دادن شغل ها گردد.
[توصیه های مربوط به ساخت یک رابطه سالم را بخوانید.]
هنگامی که بتوانید نیازهای تعارض ساز را تشخیص دهید و رآغب باشید که آنها را با درک و دلسوزی بررسی کنید،چنین قابلیتی می تواند منجر به حل مساله خلاقانه،تیم سازی و روابط قویتر گردد.
*شما چگونه نسبت به تعارض واکنش نشان می دهید؟
آیا از تعارض می ترسید یا به هر هزینه ای از آن اجتناب می ورزید؟اگر درک تان از تعارض ناشی از خاطرات دردناک اوایل کودکی یا روابط ناسالم قبلی است،ممکن است انتظار داشته باشید که تمام اختلافات به بدی ختم شوند.امکان  دارد به تعارض بعنوان یک عامل دلسرد کننده،توهین آمیز یا اسباب ترسیدن بنگرید.اگر تجارب اولیه زندگی در وجودتان احساس ناتوانی یا عدم کنترل برخویشتن بجا گذاشته اند حتی تعارض می تواند برای شما زخم روانی در پی داشته باشد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور