از طریق زبان بدن نیز می توانید برای تاکید یا تقویت پیام کلامی خود استفاده کنید،برای مثال در حال تعریف از یک دوست بخاطر موفقیت بر پشت او بزنید یا برای تاکید بر پیام مشت هایتان را به هم بزنید.
*چگونگی تعبیر خود از ارتباط غیر کلامی را بهبود دهید
از تفاوت های فردی آگاه باشید.افراد کشورها و فرهنگ های مختلف تمایل به استفاده از ژست های ارتباطی غیر کلامی متفاوتی دارند،بنابراین لحاظ کردن سن،فرهنگ،مذهب ،جنس و حالت احساسی هنگام تعبیر سیگنال های زبان بدن مهم است.برای مثال یک نوجوان آمریکایی،یک بیوه زن محزون  و یا یک تاجر آسیایی احتمالا" از سیگنال های غیر کلامی متفاوتی استفاده می کنند.
به سیگنال های ارتباطی غیر کلامی بصورت یک گروه بنگرید.وقت خیلی زیادی صرف تعبیر یک ژست یا اشاره غیر کلامی نکنید.تمام سیگنال های غیر کلامی را که دریافت می کنید از ارتباط چشمی تا تن صدا و زبان بدن را با هم در نظر بگیرید.
برای مثال،هرکسی می تواند گاهی اوقات دچار لغزش شده و ارتباط چشمی او محو شود یا بطور مختصر بازوان خود را بدون از توجه به معنای آن  روی هم بگذارد‌،جهت رسیدن به برداشت بهتری در مورد یک فرد، سیگنال ها را  بعنوان یک کل در نظر بگیرید.
  *چگونگی ارائه ارتباطات غیر کلامی را بهبود دهید
از سیگنال های غیر کلامی هماهنگ با کلمات خود بجای سیگنال هائی که در تضاد با آنها هستند استفاده کنید.
اگر خودتان یک چیز و زبان بدنتان چیز دیگری بگوید،شنونده گیج می شود و به عدم صداقت شما شک می کند.برای مثال،نشستن با وضعیت گذاشتن بازوان بر روی همدیگر و جنباندن سر با اعلام موافقت با سخنان طرف مقابل تطابقی ندارد.سیگنال های غیر کلامی خود را مطابق با شرایط تنظیم کنید.برای مثال،تن صدا هنگام طرف خطاب قرار دادن یک کودک یا گروهی از بزرگسالان باید متفاوت باشد.بطور مشابه،به حالت احساسی و زمینه فرهنگی شخصی  که درحال تعامل با او هستید نیز توجه کنید.
 از زبان بدن منفی اجتناب ورزید.در عوض از زبان بدن برای انتقال احساسات مثبت حتی موقعی که واقعا" در حال تجربه آنها هم نیستید استفاده کنید. برای مثال،اگر راجع به موقعیتی مانند یک مصاحبه شغلی،جلسه معرفی مهم یا اولین جلسه نامزدی خود عصبی هستید می توانید از زبان بدن مثبت حتی اگر چنان احساسی ندارید برای علامت اطمینان استفاده کنید.
 بجای اینکه مردد و بدون از اطمینان با سری پایین وچشمانی منحرف به اتاقی وارد شده و به درون یک صندلی فرو روید،سعی کنید راست قامت با کشیدن شانه ها به عقب ،تبسم کنان ،حفظ ارتباط چشمی و نیز دست دادن محکم وارد شوید.در اینصورت بیشتر احساس اطمینان کرده و کمک می کنید تا اشخاص دیگر نیز ریلکس شوند.
مهارت ۳:استرس را تحت کنترل نگهدارید.
 هنگام عدم توافق با شریک زندگی،فرزندان،رئیس،دوستان یا همکاران خود چند مرتبه دچار استرس شده و چیزی گفته یا کاری انجام داده اید که بعدها بخاطر آن افسوس خورده اید؟اگر بتوانید بسرعت استرس را فرو نشانید و به یک حال آرام برگردید،نه فقط از چنین افسوس هائی اجتناب می ورزید،بلکه در خیلی از موارد هم به آرامش فرد دیگر  کمک می کنید.فقط موقعی که  آرام و ریلکس هستید قادرید بدانید که آیا موقعیت نیازمند یک واکنش است یا آنکه علائم فرد دیگر نشان دهنده آن است که  سکوت مطلوب تر است.
برای مثال در موقعیت هائی مانند شرکت در یک مصاحبه شغلی،جلسه سخنرانی کاری،جلسه پر فشار یا معرفی به خانواده فردی که معشوق شما است مدیریت احساسات مهم است،زیرا باید به ایده های خود بیندنیشید و تصمیم بگیرید و  بطور موثر تحت فشار ارتباط برقرار کنید.
*ارتباط موثر از طریق حفظ آرامش تحت فشار
از تکنیک های طفره روی برای زمان دادن به خویش جهت تفکر استفاده کنید.قبل از واکنش متقاضی تکرار سوال یا روشن کردن سخنی باشید.برای جمع کردن تفکرات خود مکث کنید.سکوت ضرورتا" چیز بدی نیست،مکث کردن موجب می شود تا در مقایسه با شتاب در بروز واکنش بیشتر تحت کنترل بنظر برسید
 ایده ای ارائه دهید و یک مثال بیاورید یا از اطلاعاتی پشتیبانی کنید.اگر پاسخ شما خیلی طولانی باشد یا در خصوص تعدادی از ایده ها پر حرفی کنید،بر روی از دست دادن علاقه مخاطب ریسک می کنید. یک ایده را با یک مثال تکمیل کنید و سپس واکنش شنونده را برای بیان ایده دوم بسنجید.سخنان خود را بروشنی بیان کنید.در خیلی از موارد،چگونگی بیان موضوعی می تواند به اندازه خود موضوع مهم باشد.بوضوح سخن بگوئید، تن صدا را یکنواخت نگهدارید و ارتباط چشمی برقرار کنید. زبان بدن خود را رها و باز نگهدارید.با خلاصه ای خاتمه داده و سپس توقف کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور