اگر هدفتان درک کامل و ارتباط با شخص دیگر است اغلب بطور طبیعی گوش دادن فعال حاصل می گردد.اگر حاصل نشد،سعی کنید توصیه های ذیل را بکار گیرید.هر چه بیشتر آنها را تمرین کنیدتعاملات شما با دیگران مثمرثمرتر و رضایت بخش تر می گردد‌.
*توصیه هایی برای مبدل شدن به یک شنونده مجذوب و فعال
۱-تمرکز کامل بر گوینده،در صورتیکه بطور مداوم  گوشی خود را چک می کنید یا راجع به چیز دیگری فکر می کنید نمی توانید به روش فعالانه گوش کنید.بلکه به منظور گرفتن نکات ظریف و علائم غیر کلامی مهم در گفتگو باید بر تجربه تمرکز کنید.اگر تمرکز بر برخی گوینده ها را سخت می یابید،سعی کنید سخنان آنها را در سر خود تکرار کنید،چنین کاری پیام آنها را تقویت و به متمرکز ماندن کمک می کند.
۲-از گوش راست خود استفاده کنید،اگرچه عجیب بنظر می رسد ولی مراکز پردازش اولیه برای درک کلام و نیز احساسات در سمت چپ مغز هستند.چون طرف چپ مغز به سمت راست بدن متصل می گردد،استفاده از گوش راست می تواند کمک کند  تا نکات مهم احساسی سخن طرف گفتگوی خود را دریابید.
۳- از قطع سخن یا تلاش برای تغییر جهت مکالمه به سمت و سوی نگرانی ها و دغدغه های خودتان با گفتن سخنی شبیه اینکه ،"اگر فکر می کنید که آن بد است،اجازه دهید تا چیزی را که برایم اتفاق افتاد به شما بگویم."  اجتناب ورزید.
گوش دادن با انتظار برای رسیدن نوبت تان جهت سخن گفتن یکسان نیست. اگر در حال شکل دادن به سخنی باشید که بعد از آن می خواهید بگوئید نمی توانید بر سخنی که فرد در حال گفتن است تمرکز کنید.گوینده اغلب قادر است که حالات چهره شما را بخواند و دریابد که ذهن تان جای دیگری است.
 ۴-علاقه خود را به سخنی که گفته می شود نشان دهید.سرتان را گاهی اوقات تکان دهید، لبخند بزنید و مطمئن شوید که زبان بدنتان باز و جالب باشد.
 با نظرات کلامی کوتاه شبیه"بله"یا"آهان" گوینده را برای ادامه سخن  تشویق کنید‌.
۵-سعی کنید قضاوت را کنار بگذارید.به منظور ارتباط موثر با فردی،نیازی نیست که او را دوست داشته باشید یا با ایده ها،ارزش ها وعقاید او موافق باشید.لکن،باید قضاوت را کنار بگذارید و برای درک کامل او از سرزنش و انتقاد اجتناب ورزید.مشکل ترین ارتباط،موقعی که بطور موفقیت آمیز اجرا شود اغلب می تواند به برقراری ارتباطی غیرمحتمل منتهی شود.
  ۶-باز خورد(فیدبک)بدهید.اگر قطع ارتباطی بنظر می رسد،با کلام خود سخنی را که گفته شده است منعکس کنید.عباراتی مانند"آنچه می شنوم این است،"یا"بنظر می رسد که می گویید،"بهترین روش ها برای انعکاس مجدد کلام هستند.بسادگی چیزی را که گوینده گفته است کلمه به کلمه بیان نکنید،اگر چه در ظاهر بی استعداد و غیر صمیمی جلوه کنید.در عوض،منظور سخن گوینده  به خود را بیان کنید:برای روشن کردن نکات معین سوالاتی بپرسید:از اینکه می گوئید...منظورتان چیست"یا "آیا منظورتان این است؟"
۷-احساس پشت کلمات را بشنوید
بالاترین فرکانس های کلام انسانی از احساس بهره می برند.می توانید با این فرکانس ها بیشتر هماهنگ شوید و از اینرو بهتر قادر باشید تا از طریق تمرین ماهیچه های گوش میانی (کوچکترین ماهیچه بدن)درک کنید که دیگران واقعا" چه چیزی می گویند.چنین تمرینی را می توانید با نغمه خوانی ،نواختن یک آلت موسیقی بادی مثل شیپور،یا گوش دادن به انواع معینی موزیک با فرکانس زیاد(برای مثال یک سیمفونی موتسارت یا موسیقی ویولن بجای موسیقی های فرکانس کم مانند راک،پاپ یا هیپ هاپ)انجام دهید.
مهارت ۲ : توجه به سیگنال های غیر کلامی
روش نگاه،گوش دادن ،حرکت و واکنش نسبت به شخص دیگر  بیش از فقط سخنان فرد مقابل به او اطمینان می دهند که  چگونه احساس او را درک می کنید.
ارتباطات غیر کلامی،یا زبان بدن شامل حالات چهره،حرکات بدن و اشارات،ارتباط چشمی،وضعیت قرار گرفتن،تن صدا و حتی تنش ماهیچه و تنفس هستند.
 پرورش توانائی درک و استفاده از ارتباط غیر کلامی می تواند کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کرده،منظور واقعی خود را بیان ،موقعیت های چالشی را هدایت و در خانه و کار روابط بهتری بسازید.
 ارتباط موثر را می توانید از طریق زبان بدن باز مانند نگذاشتن بازوها روی همدیگر،ایستادن با یک حالت باز یا نشستن بر روی لبه صندلی و حفظ ارتباط چشمی با شخصی که در حال گفتگو هستید تقویت کنید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور