آیا قصد دارید بهتر ارتباط برقرار کنید؟توصیه های ذیل به شما کمک می کند تا از سوء تفاهم اجتناب ورزیده و روابط کاری و حرفه ای تان را بهبود بخشید.
رابطه موثر چیست؟
رابطه موثر چیزی بیش از فقط معاوضه اطلاعات است.بلکه راجع به درک احساسات و مقاصد ماورای اطلاعات است‌.به همان اندازه  توانائی انتقال شفاف پیام ، گوش دادن کامل به چیزی که  گفته می شود و کمک به اینکه فرد مقابل احساس کند سخن او  شنیده شده و درک می شود حائز اهمیت است‌.
 بنظر می رسد که ارتباط موثر باید فطری باشد.اما اکثر اوقات هنگامی که سعی می کنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم اشکالاتی بروز می کند.ما یک چیز می گوییم،شخص دیگر چیز دیگری می شنود،در نتیجه سوء تفاهم ها ،رنجش ها وتعارضات بوجود می آیند.چنین معضلی  می تواند موجب بروز  مشکلاتی در روابط کاری،خانه و مدرسه گردد.
برای خیلی از افراد،برقراری ارتباط شفاف تر و موثرتر مستلزم آموختن برخی مهارت های مهم است.خواه در تلاش برای بهبود ارتباط با شریک زندگی ،بچه ها،رئیس یا همکاران باشید،آموختن چنین مهارت ها یی می تواند ارتباط با دیگران را عمیق تر ،اعتماد و احترام را بیشتر  و کار تیمی،حل مساله و سلامتی احساسی و اجتماعی کلی فرد را بهبود دهد.
چه عاملی فرد را از برقراری ارتباط موثر بازمی دارد؟
موانع عمومی ارتباط موثر شامل موارد ذیل هستند:
۱-استرس و احساسات غیر قابل کنترل،موقعی که دچار استرس یا احساسات زجرآور می شوید،با احتمال بیشتری سایر افراد را بد قضاوت می کنید،سیگنال های غیر کلامی ناراحت کننده و گیج کننده ارسال می کنید و به الگوهای رفتاری غیر ارادی ناسالم متمایل می شوید.برای اجتناب از تعارض و سوء تفاهم ها باید بدانید که چگونه قبل از ادامه یک گفتگو بسرعت آرام شوید.
۲-فقدان تمرکز،موقعی که چندین کار را با هم انجام می دهید نمی توانید بطور موثر ارتباط برقرار کنید.اگر موقع گفتگو در حال چک گوشی،برنامه ریزی برای سخنی که باید بگوئید یا خیال پردازی باشید بی شک نشانه های غیر کلامی را در گفتگو از دست می دهید.برای ارتباط موثر باید از حواس پرتی ها اجتناب ورزیده و متمرکز بمانید.
۳-زبان بدن متناقض،ارتباط غیر کلامی باید سخنی را که گفته می شود نقض نکرده،بلکه آن را  تقویت کند.اگر شما سخنی را می گویید،اما زبان بدنتان چیز دیگری می گوید، احتمالا" شنونده احساس می کند که صادق نیستید.برای مثال،نمی توانید بگوئید "بله"در حالیکه با جنباندن سر خود "نه"می گوئید.
 ۴-زبان بدن منفی،اگر از سخنی که گفته می شود متنفرید یا با آن موافق نیستید،ممکن است از زبان بدن منفی همانند روی هم گذاشتن بازوها،اجتناب از ارتباط چشمی یا ضربه زدن با پاهای خود برای رد پیام شخص دیگر استفاده کنید.امکان دارد با سخنی موافق نباشید یا حتی از آن متنفر باشید،اما برای ارتباط موثر و قرار ندادن شخص دیگر در موضع  دفاعی،اجتناب از ارسال سیگنال های منفی مهم است.
*مهارت های ارتباطی موثر
 ۱ - شنونده مجذوب و فعال بودن
هنگام ارتباط با دیگران اغلب بر سخنی که باید بگوئیم تمرکز می کنیم‌.لکن،ارتباط موثر کمتر راجع به گفتگو و بیشتر راجع به گوش دادن است‌.گوش دادن خوب نه فقط درک سخنان یا اطلاعات مخابره شده است ،بلکه درک احساساتی است که گوینده سعی می کند انتقال دهد.
اختلاف بزرگی بین گوش دادن فعال و گوش دادن ساده وجود دارد.موقعی بطور فعال به چیزی که گفته می شود گوش می دهید،الحان ظریفی را در صدای فرد می شنوید که بدین طریق چگونگی احساس و نیز احساسات قابل انتقال او را درک می کنید.اگر یک شنونده مجذوب و فعال  باشید،نه فقط  فرد دیگر را بهتر درک می کنید،بلکه موجب می شوید تا احساس کند سخنش شنیده شده و درک می شود ،در نتیجه ارتباط بین شما قویتر و عمیقتر می گردد.
با اینگونه ارتباط،فرآیندی را نیز تجربه می کنید که استرس را کم می کند و از بهزیستی احساسی و بدنی پشتیبانی می کند.برای مثال،اگر شخصی که با او گفتگو می کنید آرام است،گوش دادن فعال به آرامش شما نیز کمک می کند.بطور مشابه،اگر هیجان زده و مضطرب است،می توانید از طریق گوش دادن با دقت به آرامش او کمک کنیدو به او  احساس درک شدن بدهید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور