ما همه به احساس نیاز و ارزش احتیاج داریم.
فکر می کنید در شغلی که احساس  می کنید توسط افراد پیرامون خود ارزشمند شمرده نمی شوید چقدر  دوام می آورید؟ شغل مهم نیست،موقعی با کسانی تعامل می کنیم که موجب می شوند تا احساس ارزش و مورد توجه قرار گرفتن کنیم،راجع به خود احساس خوبی داشته و  برای کار سخت تر،طولانی تر و خلاقانه تر ترغیب می شویم.و موقعی موجب شویم که دیگران احساس ارزش و مورد توجه قرار گرفتن کنند،نوع پشتیبانی را  که برای انجام خوب کارهایمان نیاز داریم کسب می کنیم.خواه در حال مواجه با یک کارفرما،کارمند یا همکار باشید نشان دادن قدردانی کمک خیلی زیادی می کند.
*پرورش روحیه کار تیمی،همکاری و همدلی
روانشناسان سال ها است دریافته اند افرادی که با همدیگر کار می کنند بهره ورتر واثر بخش تر از همان تعداد افرادی هستند که بصورت مجزا کار می کنند.همدلی همه ما را تشویق می کند تا با همیاری و همدستی کار کنیم.
اگر یک کارمند هستید...
کارمندان می توانند  با ارائه پیشنهادات همدلانه جهت کمک ،هوشیار ماندن برای فرصت هایی که موضوعی برای شخص دیگری مهم تر از خودشان هست و بطور ساده نشان دادن علاقه به کار و زندگی های یکدیگر از شکل گیری اتمسفر سمی هر شخصی برای خودشان جلوگیری کنند.از سخن چینی و تشکیل محفل اجتناب ورزید.هر دو تنش و عدم اع۹تماد خلق کرده،روحیه را پایین می آورند و بهره وری را کاهش می دهند.
اگر یک رئیس هستید....
برای کارکنان خود تکیه کردن و کمک به همدیگر را با ارزش سازید.پاداش ها یا سایر مشوق ها را بجای دستاوردهای فردی در ازای دستاوردهای گروهی بدهید.یک برنامه مربیگری برای ارتباط کارکنان جدید با کارکنان ارشد تنظیم کنید.از قدرت های احساسی نافذ و برنده خودتان برای جبران سازی نقطه ضعف یک فرد با نقاط قوت دیگری استفاده کنید،در نتیجه بزودی آنها همه همدیگر را تا سطوح جدیدی بالا می کشند.
*به شم و احساسات درونی خود اعتماد کنید
احساسات قبل از تفکرات برای ما بروز می کنند،با این وجود آموخته ایم که در محیط کار به احساسات ذاتی خود بی اعتماد باشیم.همچنانکه خیلی از سرمایه گذاران هوشمند،بازاریابان و طراحان گواهی می دهند،پیش بینی توقف های ناگهانی بازار بورس،حملات رعدآسای رسانه ای و توسعه محصول جدید اغلب به ظن و احساس وقوع امری در آینده بستگی دارند.همیشه برای گردآوری منظم اطلاعات وقت نیست.چنین کاری همواره یک نیاز هم نیست.روی هم رفته،ظن و احساستان حاصل اطلاعات احساسی جمع آوری و ذخیره شده بصورت لحظه ای است که می گوید در هر موقعیتی چه چیزی برای شما بیشترین اهمیت را دارد،بر اساس تجارب  قبلی چه چیزی ممکن است نادرست باشد،و چه موقع چیزی آنگونه که بنظر می رسد نیست.
بر خلاف شیفته گان IQکه توجه و تصمیم بر اساس اعتماد به حس درونی را ریسک دیوانه واری می دانند اغلب هوشمندترین و مسئولانه ترین اقدامی است که می توانید انجام دهید.ممکن است با مخالفت زیادی مواجه شوید،اما محکم بایستید و ظن و احساس خود را دنبال کنید.بدون از آنها توانائی خود برای تغییر روش ها،ربودن فرصت ها و پاسخ به وضعیت های اضطراری را از دست می دهید.
*ده روش برای کار هوشمندانه تر با استفاده از هوش هیجانی
۱-از بدنتان برای با هوش کردن ذهن خود استفاده کنید.بطور کلی همراه با پذیرفتن عادات سالم خوب،صرف  ۲۰دقیقه  وقت طی یک یا دو مرتبه در هر روز  برای ورزش موجب می شود تا انرژی،حساسیت،صبوری،قابلیت انعطاف و خلاقیت را به سرمایه ذهنی و روحی خود بیفزائید.
۲-نه فقط تفکرات،بلکه احساسات را هم مطالبه کنید.برای کارکنان سخن گفتن از احساساتشان را ایمن کنید،در آن صورت سخت تر و بهتر کار خواهند کرد.کارکنان حقیقت را به کسانی می گویند که از قضاوت ها خودداری می کنند،رازها را نگهه می دارند و آرامش و خونسردی خودشان را حفظ می کنند.
اطمینان حاصل کنید که شخصیت کاری شما با چنان ویژگی هایی توصیف می شود.
۳-مرزهای احساسی را پایه ریزی کنید.صمیمیت با یک رئیس،کارمند یا همکار می تواند محیط کار را با خاطرات احساسی لبریز سازد که موجب می شوند تا حرفه ای های معقول و متفکر واقع بینی خود را از دست دهند و برای خشم گرفتن بر همکاران نظاره گر تحریک شوند.
۴-هیچ تصمیمی فقط بر اساس اطلاعات نگیرید.قبل از تحویل گزارش مملو از ارقام یا بر اساس نقل قول از یک مرجع موثق برای پشتیبانی از نظرات خود از قوه شم و احساس درونی خویش استفاده کنید.مکث کنید و از خود بپرسید که در خصوص سمتی که در حال گرفتن آن هستید چه احساسی دارید،این عادتی است که کمک می کند تا بیشتر احساس دلگرمی و اعتماد کنید و تضمین کننده عملکرد درست شما است.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص : غریب واحدی پور