اما در تمام موارد،تمرین و پرورش  برنامه شده مهارت یا بطور ساده تلاش شدید و کار سخت اثر مهمی بر روی عملکرد دارد.بعنوان یک قانون کلی،تا ۲۵درصد مغایرت عملکرد برجسته می تواند به تمرین و پرورش  برنامه شده مهارت مربوط شود، و جایگزینی برای آن وجود ندارد.هر فرد برجسته ای سال ها،حتی دهه ها از زندگی خود را صرف بهتر شدن مهارت حرفه ای خود قطع نظر از میزان استعداد ذاتی خویش می کند.
تایگر وودز  از با استعداد ترین گلف بازانی که تاکنون گزارش شده است روزانه ۱۳ساعت بر روی بازی خودش کار می کرد.ستاره تنیس نوواک دجوکویک در روز ۱۴ساعت تمرین می کرد.بیل گیتس در حال ساخت میکروسافت هرگز به مفهوم تعطیلات آخر هفته باور نداشت  و در دهه سوم عمر هرگز یک مرخصی از او گزارش نشد.
۳)توانمند سازها
اگر،بطور کلی،توانائی طبیعی عامل ۵۰درصد عملکرد برجسته و تلاش شدید عامل ۲۵درصد آن باشد،هنوز۲۵درصد مغایرت شرح داده نشده است.فقط برخورداری از ژن های درست و کار سخت می تواند شما را خیلی خوب کند،اما برای اینکه بدرستی برجسته شوید،به یک سری از مهارت های توانمندساز نیاز دارید که امکان می دهند تا پتانسیل خود را بطور کامل رها کنید.
تکه مفقوده،توانمندسازها ،مجموعه ای از مشخصات هستند که برای برجسته و ممتاز شدن ضروری هستند.تمام توانمند سازها ضروری می باشند و نمی توانند در یک ویژگی منفرد مانند انگیزش،تمایل یا ثبات قدم ساده شوند.آنها نیاز است که در یک سطح شخصی درک شوند چون هر یک از آنها می تواند برای عملکرد فرد دنیایی تفاوت خلق کند،بنابراین درک اینکه چگونه برای شما بکار می روند حیاتی است.
پنج فاکتور توانمدساز وجود دارد که برای هر فرد برجسته مشترک هستند و عبارتند از:
۱-محیط:محیط بطور قابل ملاحظه ای بر چگونگی رشد فرد اثر می گذارد.اگر در یک محیط پشتیبانی کننده توسط افراد با دستاوردهای برجسته احاطه شوید،سطح عملکرد پایه را برای خود افزایش خواهید داد.کودکانی که در یک فرهنگ سخت کوشی یا جائیکه هر کاری انجام می دهند از آنها  انتظار برتری می رود زندگی می کنند با احتمال بیشتری برای برجسته شدن رشد می کنند.
۲-خود باوری:برجسته ها عمیقا" باور دارند که قادر به عملکرد در بالاترین سطح هستند و اطمینان دارند که می توانند به اوج صعود کنند.این اعتماد به نفس و باور تردید ناپذیر  به اینکه می توانند بهترین باشند افراد تربیت شده را برای  رسیدن به افتخار و بزرگی خودشان تحریک می کند.
۳-توانائی آموختن از دیگران
برجسته ها راجع به آموختن هوشمند هستند.درک می کنند که دانش مورد نیاز آنها برای ممتاز شدن  وسیع و در حال افزایش است.آنها دانش بی همتایی را نه فقط بر اساس چیزی که در حوزه کاری نیاز دارند،بلکه به منظور عاریه گرفتن ایده های مربوط از سایر حوزه ها و مردم دیگر  می سازند.مربیان و یک سری افراد دیگری دارند که برای آموختن و پشتیبانی به آنها تکیه می کنند.
۴-میکرو برتری(برتری های کوچک):برجسته ترین افراد از همه گروههای جامعه،،نه فقط با تمرکز بر اهداف بزرگ،بلکه با تمرکز بر جزئیات کوچک به ظاهر غیر مهم به افتخار و بزرگی خود نائل شده اند.اثر جمعی تغییرات کوچک به نتایج مهم ختم می شود.برجسته ها این را درک می کنند،و در حالیکه اهداف بزرگ تنظیم می کنند، بر بهبود و بهتر کردن هر عنصر اختصاصی حوزه خودشان هم تمرکز می کنند.
 ۵-تعهد،تعداد کمی  از افراد برای پیگیری یک خواسته منفرد خود تعهد و نظم دارند .اکثر افراد منحرف شده یا در امتداد مسیر به سمت فرصت های دیگر کشیده می شوند و قادر نیستند که بر یک هدف واحد تمرکز کنند.برجسته ها نسبت به اهدافی که تنظیم می کنند  تعهدی تزلزل ناپذیر دارند.
خیلی از آنها  در اوایل عمر اهداف ویژه و دقیقی تنظیم می کنند و برای دهه ها به آنها پایبند می مانند.
 همه سه عنصر ضروری هستند:
اگر در تلاش برای خیلی خوب شدن در کاری هستید که انجام می هید،نیاز است که از وجود عناصر فوق الذکر اطمینان حاصل کنید:این چیزی است که برجسته ها را از سایر افراد جدا کرده است‌.علی رغم کتاب های زیادی که فضائل یک صفت یا  عامل دیگری را برای موفقیت بیان می کنند،هیچ فاکتور واحدی برای  برجسته شدن وجود ندارد.بلکه برجسته شدن چند وجهی است.اگر چه نقش سه سری مهارت های عنوان شده از فردی به فرد دیگر یا حرفه ای به حرفه دیگر تغییر می کند،اما یک نقطه شروع خوب برای درک فرمول برجسته شدن ۵۰درصد توانائی های درونی،۲۵درصد تلاش شدید و ۲۵درصد هم ویژگی های توانمند ساز است.
منبع: https://www.forbes.com
ترجمه و تلخیص ؛غریب واحدی پور