مقاله نویس؛کیومر متا
استراتژی رهبری
من راجع به چگونگی برجسته و ممتاز شدن افراد می نویسم‌.
برجستگی یا قرار گرفتن در زمره بهترین نفرات رشته کاری خودتان در دنیا چند وجهی است و مستلزم کارکرد هماهنگ  یک سری از فاکتورهای محیطی و شخصی واقعی است.آیا اگر فرمولی را می دانستیم که بتواند ما را برجسته سازد،مفید نبود؟آیا می توانیم فرمولی خلق کنیم که به ما عناصر لازم برای برتری پایدار را نشان دهد؟
آیا می توانیم صفات ویژه ای را که  میشل جوردن،تایگر وودز یا بیل گیتز را به کسی که هستند مبدل کرده اند تعیین کنیم؟آیا می توانیم مشخصات برجسته ترین مردم دنیا را درک و تحلیل کنیم و از آنها برای ساخت مدلی استفاده کنیم که بتوانیم تا حدودی موفقیت های آنها را برای خودمان یا بچه هایمان تکرار کنیم؟
هنگامی که چگونگی مبدل شدن برجسته ترین افراد به شخصیتی که هستند را مطالعه می کنیم،الگوهایی را که آشکار می شوند و نیز ویژگی های عمومی مشترک آنها را درک می کنیم.می دانیم که افراد برجسته فقط یک ویژگی ندارند که بتوانیم آن را تقلید کنیم.اگر چنین بود،بسته به اینکه چه کسی را باور داشته باشید،همه آنچه که نیاز بود تا همانند او شوید مجموعه واقعی ژن ها، یا ۱۰۰۰۰ساعت تلاش یا ثبات قدم بود. ولی می دانیم که به این سادگی نیست.
اما در یک درک عمومی،اطلاعات کافی در خصوص عوامل اثر گذار بر ممتاز شدن وجود دارد. بعنوان نقطه شروع فرمولی برای درک فاکتورهای لازم جهت سرآمد شدن در میان بهترین ها وجود دارد.
 فرمول کاملا" ساده است:پنجاه درصد چیزی که ممتاز شدن نیاز دارد ژنتیک است و از توانائی درونی که با آن متولد می شوید نشات می گیرد.بیست و پنج درصد از تلاش شدید یا کار سختی حاصل می گردد که صرف بهبود توانائی های خود می کنید.بیست و پنج درصد نهائی از یک سری فاکتورهای توانمندساز نشات می گیرد که محرک موفقیت خیلی زیاد هستند.
بگذارید تا هر یک از این سه مولفه را بررسی کنیم.
۱)توانائی های درونی
اثر ژن ها و توانائی های درونی بر عملکرد در خصوص ورزش،موزیک،زبان،ریاضیات و سایر حوزه ها بررسی شده است‌. تقریبا" در تمام موارد،ژن ها بیش از ۵۰درصد بر تغییر پذیری عملکرد سهیم هستند.این بدان معنا است که چیزی که با آن متولد می شوید اثر کمی بر برجسته شدن شما ندارد.
ژن ها یا استعداد درونی تا حد زیادی مهارت را تعیین می کند.هرکسی با مهارت های پیشرفته ای در برخی حوزه ها متولد می شود و موقعی سعی کنید که در حوزه بنا شده بر روی توانائی های طبیعی خود بدرخشید احتمال برجسته شدنتان افزایش می یابد.
موهبت ویژه ممکن است آیکیو،توانائی فضایی(تجسمی)،توانائی زبانی،استعداد موسیقی یا ویژگی های ورزشی باشد‌.تطبیق حرفه شخصی با نقاط قوت بنیادی خودتان بهترین روش برای قرار گرفتن در مسیر برجسته شدن است.
هرکسی که در هر زمینه ای  به سطح ممتازی رسیده است چنین کاری را با ساخت بر روی نقاط قوت طبیعی خود انجام داده است.از طریق کار سخت،تعهد و پشتکار می توانید در هر چیزی خوب شوید،اما برای اینکه بدرستی برجسته شوید نیاز است در زمینه ای که یک امتیاز طبیعی دارید شروع کنید.
۲)تلاش شدید
اگر چه ژنتیک عامل بخش زیادی از چیزی است که به برجستگی منتهی می شود،ولی آن فقط آغاز هست،می توانید نقش استعداد طبیعی خود را با پرورش بیشتر  یا اجازه دادن برای ضعیف و بتدریج تباه شدن آن تقویت یا تضعیف کنید.فقط بخاطر اینکه از والدین خود موهبت منحصر بفردی را به ارث برده اید بدان معنا نیست که ضرورتا" با آن کاری انجام می دهید.گاهی اوقات،حتی ممکن است ندانید که دارای استعداد منحصر بفردی هستید که بواسطه آن می توانید عملکردی در کلاس جهانی داشته باشید.برجسته شدن مستلزم تلاش شدید و کار سخت برای ماکزیمم کردن پتانسیل توانائی های شخصی است.
ارتباط بین تمرین و عملکرد در میان فعالیت ها متغیر است. بطور مستقیم بیشتر در حوزه هایی مانند تحصیل،ورزش یا موزیک قابل مشاهده است بطریقی که بوضوح نتیجه تلاش را می بینید.به عبارت دیگر،هر چه سخت تر کار کنید،نتایج بهتری کسب می کنید.حال آنکه در سایر حرفه ها همانند تجارت،وکالت ، پزشکی یا سایر حوزه ها،ارتباط بین تلاش و نتایج برای مشاهده و سنجش سخت تر است.
ادامه دارد
منبع: https://www.forbes.com
ترجمه و تلخیص ؛غریب واحدی پور