۱۰-عدم تنفر نسبت به دیگران
احساسات منفی همراه با در دل نگهداشتن تنفر بطور واقعی استرس زا هستند.فقط فکر کردن راجع به رویداد بدن را به درون واکنش جنگ یا گریز می برد در این حالت مکانیزم بقا  فرد را مجبور می کند تا موقع مواجه شدن با تهدید پایداری کند و بجنگد و یا بسوی تپه ها بگریزد.
هنگامی که تهدید حتمی است این واکنش برای بقا ضروری است،اما وقتی که تهدید به تاریخ پیوسته است،مکث و توقف بر روی چنین استرسی تلفات زیادی به بدن اعمال می کند و بمرور زمان می تواند عواقب سلامتی ویرانگری در پی داشته باشد.در حقیقت،پژوهشگران ثابت کرده اند که  استرس با دوام در ابتلای به فشار خون و بیماری قلبی نقش دارد.به دل گرفتن تنفر به معنای دوام استرس است و افراد با هوش هیجانی می دانند که باید با هر هزینه ای از آن اجتناب ورزند.رهائی از تنفر و کینه نه فقط اکنون احساس بهتری به فرد می بخشد بلکه می تواند سلامتی او را نیز بهبود دهد.
۱۱-خنثی سازی افراد زهر آگین
سر و کار داشتن با افراد مشکل ساز برای اکثر موارد خسته کننده و نومید کننده است.افراد با هوش هیجانی زیاد تعاملات خودشان را با افراد زهرآگین از طریق تحت کنترل نگهداشتن احساسات خود کنترل می کنند.موقعی که نیاز دارند با فرد زهرآگینی مواجه شوند بصور منطقی به موقعیت نزدیک می شوند.
آنها احساسات خودشان را شناسائی و اجازه نمی دهند خشم  یا عجز و نومیدی موجب هرج و مرج گردد.بعلاوه نقطه نظر شخص مشکل ساز را مورد توجه قرار داده و قادر به یافتن راه حل ها و زمینه مشترک هستند‌.حتی موقعی که همه چیز از ریل خارج می گردد،افراد دارای هوش هیجانی قادرند که برای اجتناب از اینکه تحت تاثیر افراد زهر آگین قرار نگیرند هر چه را آنها می گویند باور نکنند.
۱۲-در جستجوی کمال نیستند
افراد دارای هوش هیجانی کمال را بعنوان هدف خودشان تنظیم نمی کنند زیرا می دانند که کمال مطلق وجود ندارد،بلکه بشر بنا به خلقت جایز الخطا است.
موقعی که هدف فرد کمال باشد،همیشه حس آزار دهنده شکست تمایل به دست از کار کشیدن و کاهش تلاش را در وجود شخص زنده می سازد.به صرف زمان برای حسرت خوردن در خصوص چیزی که در رسیدن به آن ناموفق بوده اید و آنچه که باید بطور متفاوت انجام می دادید  پایان دهید ودر عوض بجلو حرکت کنید و از آنچه که بدست آورده اید  و دستاوردی که در آینده خواهید داشت تحریک شوید‌.
۱۳-قدردانی از داشته ها
صرف وقت برای تفکر در خصوص چیزی که باید سپاسگزار برخورداری از آن باشید صرفا"  نه فقط کار درستی است که انجام می دهید؛بلکه بدین طریق خلق و خو را نیز بخاطرکاهش ۲۳درصدی کورتیزل هورمون استرس بهبود می دهید.بر اساس تحقیق صورت گرفته در دانشگاه داویس کالیفرنیاکسانی که روزانه برای دستیابی به یک نگرش قدرشناسانه تلاش می کنند خلق وخو،انرژی و سلامتی بدنی بهبود یافته ای را تجربه می کنند.این بهبود احتمالا" بخاطر پایین آوردن سطوح کورتیزول است که نقش عمده ای در این خصوص بازی می کند.
  منبع؛ https://www.success.com
    ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور