۴-آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف
افراد داری هوش هیجانی نه فقط احساسات را درک می کنند؛بلکه می دانند که در چه کاری مهارت دارند و در چه زمینه ای عملکرد خوبی ندارند.آنها همچنین  افراد و محیط هایی(هم موقعیت ها و هم افراد) را که با تحریک و برانگیختن موجب موفقیت شان می گردند‌ می شناسند.برخورداری از هوش هیجانی زیاد به معنای اطلاع از نقاط قوت و چگونگی تکیه کردن به آنها به منظور حداکثر بهره برداری و در عین حال جلوگیری از عقب نگهداشته شدن توسط نقاط ضعف است.
۵-صاحب نظر در شخصیت شناسی
عمدتا" هوش هیجانی به آگاهی اجتماعی ؛توانائی خواندن احساسات سایر مردم،اطلاع از مسائل مربوط به آنها  و درک  چیزی که تجربه می کنند منتهی می شود.این مهارت بمرور زمان از فرد یک صاحب نظر استثنائی شخصیت می سازد.مردم برای چنین فردی مرموز نیستند همه چیز را راجع به آنها می داند و حتی موارد غیر سطحی مربوط به انگیزش آنها را هم درک می کند.
۶-به سهولت رنجیده خاطر نشدن
اگر درک درست و استواری در خصوص اینکه چه کسی هستید داشته باشید،به سختی کلام و رفتار فردی می تواند مایه رنجش خاطرتان گردد. روشنفکر ی و  اعتماد به نفس افراد دارای هوش هیجانی از آنها افرادی کاملا" پوست کلفت می سازد.امکان دارد که با مایه گذاشتن از خود شوخی و بذله گویی کنند یا اجازه دهند تا دیگران راجع به آنها جوک بسازند  چون از نظر روانی قادر به ترسیم مرز میان شوخی و تحقیر و پستی هستند.
۷-دانستن چگونگی گفتن "نه "به خود و دیگران
هوش هیجانی به معنای دانستن چگونگی اعمال خود کنترلی است.لذت را به تاخیر می اندازند و از روی انگیزه آنی و بدون از فکر عمل نمی کنند.بنا به تحقیق صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو هر چه گفتن "نه"برای فرد مشکل تر باشد با احتمال بیشتری استرس،فرسودگی روانی و حتی افسردگی را تجربه می کند.
گفتن "نه"براستی یک چالش خود کنترلی عمده ای برای خیلی از مردم است."نه"کلمه قدرتمندی است که نباید از بکار بردن آن هراس داشته باشید.افراد دارای هوش هیجانی هنگامی که زمان گفتن"نه"است از بکار بردن عباراتی مانند "فکر نمی کنم بتوانم."یا"مطمئن نیستم."پرهیز می کنند.گفتن "نه"به یک تعهد جدید ارج نهادن به تعهدات فعلی و فرصت دادن به خویشتن جهت به سرانجام رساندن موفقیت آمیز آنها است.
۸-توقف اندیشیدن به اشتباهات
افراد دارای هوش هیجانی خود را از اشتباهات خویش دور می کنند،اما چنین کاری را بدون از فراموش کردن آنها انجام می دهند.اشتبهات را در یک فاصله ایمن نگهه می دارند،با این وجود هنوز به اندازه کافی برای مراجعه به آنها در دسترس هستند،بدین طریق قادر به تعدیل و تطبیق برای موفقیت آینده هستند.
قدم زدن بر روی طناب سیرک بین توقف بر اشتباهات و بخاطر آوردن آنها خودآگاهی تهذیب شده می خواهد.توقف طولانی مدت بر روی اشتباهات فرد را مضطرب کرده و موجب شرمساری می شود،در حالیکه فراموشی آنها بطور کامل فرد را جهت تکرار آنها تحریک می کند.نکته کلیدی برای بالانس در توانائی فرد برای تبدیل شکست ها به قطعه های بهسازی نهفته است.این موجب خلق تمایل برای برخواستن دوباره و  بدون از تاخیر پس از هر افتادن می گردد.
۹-بخشیدن و انتظار تلافی نداشتن
موقعی فردی با طیب خاطر به شما چیزی می بخشد بدون از اینکه در مقابل انتظار چیزی داشته باشد،این اثری قوی بجا می گذارد.برای مثال،ممکن است گفتگوی جالبی با فردی در خصوص یک کتاب داشته باشید،و موقعی که یک ماه بعد دوباره او را ملاقات می کنید،با کتابی در دست حاضر  شوید.افراد با هوش هیجانی روابط قوی می سازند زیرا بطور پیوسته به دیگران می اندیشند.
  منبع؛ https://www.success.com
    ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور