نوشته شده توسط:تراویس بردبری
سنجش هوش هیجانی بخاطر ماهیت ناملموس آن می تواند مشکل باشد. اما دکتر تراویس بردبری اطلاعات بیش از یک میلیون نفری را که مرکز TalentSmart  هوش هیجانی(EQ)آنها را تست کرده است جهت کمک به شناسائی رفتارهائی که بطور مسلم علائم برخورداری از یک EQزیاد هستند مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است‌.او در این مقاله که ابتدا در LinkedIn Pulseمنتشر گردید آن رفتارها را توضیح داده اند.
هنگامی که در ابتدا هوش هیجانی به توده معرفی گردید،بعنوان حلقه مفقوده  یافته عجیب و غریبی بکار  رفت که بر اساس آن فراد با آیکیوی متوسط در ۷۰درصد اوقات موفق تر از افراد با بالاترین آیکیو هستند.این نگرش بطور خارق العادهای  فرض فراگیری را که آیکیو را منبع انحصاری موفقیت می دانست دچار تزلزل کرد.
دهه ها تحقیق موجب گردید که  اکنون به هوش هیجانی بعنوان فاکتوری حیاتی اشاره شود که ستاره ها(افراد موفق )را از توده مجزا می کند.ارتباط موفقیت و هوش هیجانی به اندازه ای قوی است که می دانیم ۹۰درصد چهره های برتر دارای هوش هیجانی زیاد هستند.
هوش هیجانی قابلیتی درونی است که  تا حدی ناملموس است.اما بر چگونگی مدیریت رفتار،راهبری مسائل پیچیده اجتماعی و انجام تصمیمات فردی برای رسیدن به نتایج مثبت اثر می گذارد.
علی رغم اهمیت ، ماهیت ناملموس هوش هیجانی  اطلاع از میزان آن در هر فرد و نیز  چگونگی بهبود در کسی را که فاقد چنین قابلیتی است خیلی مشکل ساخته است.همیشه می توانید یک تست معتبر علمی همانند تست عنوان شده در کتاب هوش هیجانی ۲را انجام دهید.
متاسفانه،کیفیت(اعتبار علمی)تست های هوش هیجانی مطلق نیستند.بنابراین،من اطلاعات بیش از میلیون نفری را که مرکز TalentSmart تست کرده است  به منظور شناسائی رفتارهائی که نشانه هوش هیجانی زیاد هستند تجزیه و تحلیل کردم.در نتیجه  آنچه که در ذیل می آید علائم مسلمی هستند که بیانگر برخورداری فرد از هوش هیجانی زیاد می باشند.
۱-فرهنگ لغات و واژگان قوی
همه مردم هیجانات(احساسات)را تجربه می کنند،اما گروه اندک ویژه ای قادرند هنگام وقوع هیجانات آنها را بطور دقیق شناسایی کنند.تحقیق ما نشان می دهد که فقط ۳۶درصد افراد می توانند این کار را انجام دهند، مشکل ناشی از آن است که هیجانات شناسائی نشده اغلب بد درک می شوند و همین درک نادرست به انتخاب های غیر عقلایی و اعمال زیان بار منتهی می گردد.
افراد با هوش هیجانی زیاد هیجانات خود را کنترل می کنند چون آنها را درک می کنند،و برای انجام چنین کاری از یک فرهنگ لغات احساسات وسیع استفاده می کنند.
در حالیکه خیلی از افراد ممکن است  حالت احساسی خود را بطور ساده با "احساس بد"دارم توصیف کنند ولی افراد با هوش هیجانی زیاد می توانند بطور دقیق مشخص کنند که آیا احساس"زود رنجی"،"عجز"،"منکوب شدگی"و یا "بیمناکی و دلواپسی"دارند .هر چه انتخاب کلمه بیان احساس ویژه تر باشد،بهتر در می یابید که دقیقا" چه احساسی دارید و عامل ایجاد آن چه بوده است و چه عملی باید در این ارتباط  انجام دهید.
۲-کنجکاوی نسبت به مردم
افراد دارای هوش هیجانی صرفنظر از درونگرا و یا برونگرا بودن راجع به هر کسی که پیرامون آنها است کنجکاو هستند.این کنجکاوی محصول همدلی است که از مهمترین روش های دستیابی به یک هوش هیجانی زیاد است. هر چه بیشتر به سایر مردم و آنچه که تجربه می کنند علاقه مند تر باشید راجع به آنها کنجکاوتر خواهید شد.
۳-استقبال از تغییر
افراد دارای هوش هیجانی قابل انعطاف بوده و بطور پیوسته در حال وفق دادن خود با شرایط هستند‌.آنها می دانند که ترس از تغییر فلج کننده و یک تهدید اصلی برای موفقیت و شادی است.لذا در جستجوی تغییری هستند که هر لحضه احتمال آن وجود دارد و یک طرح عملی نیز برای تحقق این تغییرات تنظیم می کنند.
  منبع؛ https://www.success.com
    ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور