جستجوی شغل آنلاین عمومی ترین شیوه شغل یابی است،اکنون با تخمین ۶۷درصد جستجو کنندگان شغل بصورت آنلاین شروع به جستجو می کنند.سال۲۰۱۴دیلی تلگراف ادعا کرد که شیادی های شغلی یکی از ده شیادی برجسته ای است که باید بدقت در خصوص آن مراقب بود،سال ۲۰۱۵احتمالا" یکی از هر ۳نفر شغل خودشان را تغییر می دهند چون ارتکاب شیادی در فرآیند جستجوی شغلی یک تهدید واقعی رو به رشد برای بریتانیا است.
جستجو برای نوع شغلی که می خواهید سریع و آسان است،و می توانید شغل های جدید را به محض اینکه کارفرمایان و آژانس ها آگهی های مربوط به  آنها را پست می کنند ببینید‌ .
لکن،شبیه تمام فعالیت های آنلاین،جستجوی شغل خطرات معینی در پی دارد که لازم است نسبت به آنها آگاه  بوده و برای ایمن ماندن در قبال آنها تدابیری محتاطانه اتخاذ کنید.
۱-خطرات
  پست های شغلی جعلی به شیادی یا دزدی هویت منتهی می شوند.
ایمیل های فیشینگ(ایمیل های ساخته شده برای دسترسی به اطلاعات محرمانه) فرد را اغوا می کنند که از وب سایت های  متقلب بازدید کنند‌.
شیادی های خط تلفنی با نرخ اضافی (با برقراری ارتباط مقداری از پول هزینه مکالمه مشترک به حساب شرکت مالک خط تلفن می رود)افراد را فریب داد ه تا باور کنند که آن مکالمه  یک مصاحبه شغلی است.
 شیادی در طرح های خانگی کارگر می افتد که برای کار انجام شده  هزینه پرداخت  نکرده و متحمل هزینه های مربوط به مکالمات تلفنی و پست نمی شوید.
فریفتن برای گرفتن پول پیش در ازای احتمال استخدام
فریفتن جهت پرداخت پول پیش برای عدم وجود بررسی های پلیس (سرویس استثناء سازی و افشا ء سازی)و سایر بررسی های امنیتی دیگر  (چیزی مانند گرفتن عدم سوء پیشینه)
شیادی در نوشتن رزومه(CV)که از فرد خواسته می شود  برای بهبود رزومه جهت یافتن شغل پول بپردازد.
  مشارکت غیر عمدی در فعالیت جنایی
آشکار ساختن اطلاعات شخصی یا مالی در فرم و پروفایل های تقاضای کار آنلاین
آشکار سازی اطلاعات مالی یا شخصی در رزومه
دسترسی جانیان به حساب بانکی
اطلاع غیر عمدی به کارفرمای فعلی مبنی بر اینکه در جستجوی شغل جدید هستید.
ایمنی شخصی توسط کارفرمایان بالقوه جعلی مورد مصالحه قرار می گیرد.
 در معرض ویروس ها و نرم افزارهای جاسوسی قرار می گیرید.
۲-ثبت نام سایت شغلی ایمن
 موقع ثبت نام در یک سایت شغلی،ابتدا مراقب باشید که سایت دارای اعتبار و مشهور بوده و از یک آدرس فیزیکی و خط تلفن ثابت برخوردار باشد
اکثر سایت های شغلی در خصوص ملاحظه اینکه پروفایل(شرح مختصر اطلاعات شخصی)فرد محرمانه،شخصی یا خصوصی(غیر قابل جستجو)باشند قابل انعطاف هستند‌.
سایت های مشهور و معتبر اختلاف را شرح می دهند،و باید مناسب ترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.
هرگز اطلاعات شخصی مانند شماره بیمه نامه ملی،شماره گواهینامه رانندگی،اطلاعات حساب بانکی،اطلاعات کارت اعتباری،شماره گذرنامه یا تاریخ تولد را فاش نسازید.
یک کلمه عبور ایمن انتخاب و استفاده کنید و هرگز آن را برای هیچ کسی آشکارنسازید
۳-رزومه های ایمن
 هرگز اطلاعات شخصی مانند شماره بیمه نامه ملی ،شماره گواهینامه رانندگی،اطلاعات حساب بانکی،اطلاعات کارت اعتباری،شماره گذرنامه یا تاریخ تولد را فاش نسازید.
۴-اجتناب از پول شوئی
برخی از فعالیت های پولشوئی از طریق جانیان با استفاده از اطلاعات بانکی شخصی دیگران برای انتقال پول سرقتی صورت می گیرند.هرگز جزئیات حساب بانکی شخصی خود را تا هنگامی که تقاضای شغل تان به نتیجه مطلوب نرسیده است و از قانونی و مشروع بودن کارفرمای خود رضایت ندارید افشاء نسازید.
۵-اجتناب از شیادی ها
 اگر ایمیلی دریافت می کنید که مدعی است از طرف یک کارفرمای بالقوه است که رزومه تان را در یک سایت شغلی دیده است،هنگام کلیک بر روی لینک ها مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که به یک مرکز ثبت شغلی قانونی ختم می شوند.
(Source: getsafeonline.org)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور