یک فرض عمومی وجود دارد که چون کودکان و نوجوانان به عبارتی"بومی های دنیای دیجیتال"هستند دانش بیشتری راجع به چگونگی استفاده از اینترنت نسبت به بزرگسالان دارند.اما این فرض ضرورتا" درست نیست.حتی کودکانی که در آزمودن دستگاهها و نرم افزارهای کاربردی جدید احساس راحتی می کنند به راهنمایی های معلمین و والدین خود راجع به چگونگی استفاده از آنها بطریقی مثبت ,ایمن و سود بخش نیاز دارند.والدین و معلمان,حتی أنهایی که ممکن است همه از آگاهان نسبت به حوزه تکنولوژی نباشند برای جوانان جهت استفاده درست از تکنولوژی چیزی برای عرضه دارند.علاوه بر مهارت های فنی,استفاده سالم از تکنولوژی نیز نیازمند سواد رسانه ای;درکی از چگونگی حفاظت از حریم,امنیت و ایمنی شخصی;و حتی تعیین موقع کنار گذاشتن دستگاه برای پرداختن به سایر فعالیت ها و مکالمات چهره به چهره است.بچه ها برای آموختن این مهارت ها به راهنمایی معلمان و والدین نیاز دارند.در این زمینه ذره ای خردمندی بزرگسالی و نیز عقل سلیم سودمند خواهد بود.نفوذ تکنولوژی تحصیلی در مدارس نه فقط راجع به جایگزینی کتاب های چاپی با کتاب های الکترونیکی است.در حالیکه دانش آموزان بهتر می توانند با کتاب های الکترونیکی ارتباط برقرار کنند و این کتاب ها نیز موجب سبک تر شدن کوله پشتی ها می شوند,بلکه آنها فقط نوک کوه یخ تکنولوژی تحصیلی هستند.
چند مثال در خصوص اینکه چگونه تکنولوژی تحصیلی در حال تغییر روش یادگیری دانش آموزان را دگرگون می کند بشرح ذیل هستند:
یافتن و تحلیل مواد و منابع:یک جستجوی آنلاین شروع خوبی است,اما آموختن چگونگی ایجاد اصطلاحات جستجوی دقیق و چگونگی رسیدن به نتایج مهارتی است که همه کاربران اینترنت باید بکوشند که در آن کارآزموده شوند.یاد گیرند ه ها شاید حتی مهم تر از آن لازم است دریابند که چگونه با استفاده از بانک های اطلاعاتی پژوهشی,مطالعات تحقیقی,و منابع و اخبار قابل اطمینان تحقیق کنند.
بمجرد اینکه, از قابلیت اطمینان و موثق بودن منابعی که کشف کرده اند اطمینان حاصل می کنند,باید بیاموزند که چگونه بطور مؤثر یافته های خود را تحلیل و گزارش کنند.
حفظ سازماندهی یادگیری:خیلی دانش آموزان با سازماندهی در ستیز هستند و این موقعی آشکار می شود که کلاسور و قفسه های آنها مملو از مقاله های مچاله شده غیر قابل استفاده می شود. با اندکی کمک از بزرگسالان ,و همچنین برنامه های یادداشت برداری دیجیتال می تواند به این دانش آموزان امکان دهند تا با استفاده از کد رنگی,برچسب و فایل کار مدرسه مهارت های سازماندهی را که برای تبدیل شدن به دانش آموز موفق و بزرگسال کارآمد نیاز دارند کسب کنند. و معمولا" پیدا کردن یک فایل دیجیتال از یک تیکه مچاله شده مقاله یا آن کتابی که گم کرده اید خیلی آسانتر است.
(Source: connectsafely.org)
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور