*منظور از مو فقیت و کامیابی چیست؟
دکتر براون می گوید,"موفقیت کلمه ای است که هر وقت فردی با آن توصیف شود, خوشحال می شود,اما علم بطور واقعی تا کنون نسبت به طبقه بندی و توصیف آن اقدام نکرده است "
او و همکارانش تعاریف موجود موفقیت  و کامیابی را بررسی و به جستجو برای جنبه های مشترک پرداختند.
در تمام این تعاریف رشد و موفقیت و نیز انجام یک سری کارها جهت ارتقای ظرفیت های  اجتماعی,بدنی و روانشناسی(برای مثال,آموختن شنا یا افزودن دوستان جدید به حلقه اجتماعی خود)به چشم می خورد.
کامیابی و موفقیت همچنین مفهومی چند وجهی است. محققین از رشد کودک تا مطالعات نظامی پژوهش هایی را مورد بازنگری قرار داده اند.در تمام این تحقیقات کامیابی بطور جایگزین بعنوان سرزندگی ,آموختن,تمرکز بر وظیفه,"سخت ذهنی" یا ترکیبی از همه این مفاهیم تعریف شده است.
دکتر براون توصیح ساده تری عرضه می کند.
"بنظر می رسد که موفقیت به تجربه شخصی یک حس رشد,بهتر شدن در کاری و موفقیت در کسب مهارتی اطلاق می گردد.در ساده ترین اصطلاحات,آنچه که موفقیت تقویت می کند حس خوب نسبت به زندگی و خویشتن و خوب بودن در چیزی است."
اما تقویت کننده این تعریف ساده فهرستی از توانمند سازها یا فاکتورهایی هستند که احتمال موفقیت را افزایش می دهند.پژوهشگران یادآوری می کنند که برای کامیابی و موفقیت همه این فاکتورها لازم نیست,بلکه ترکیبی از برخی عناصر هر دو لیست می تواند به یک زندگی موفقیت آمیز منتهی شود.
"توانمند سازهای"لیست شده توسط مؤلفین شامل 
برخورداری از دیدگاهی مثبت نسبت به زندگی,مذهبی و معنوی بودن,دارای شخصیتی عملگرا و کنشی,علاقه مند و دارای انگیزه,متعهد به آموختن و توسعه دانش,از لحاط روانشناختی قابل انعطاف بودن واز نظر اجتماعی با صلاحیت بودن (یعنی  خانواده,دوستان و همکاران گرداگرد او جمع شده باشند)است.
"توانمند سازهای قرینه ای"شامل قرار گرفتن در موقعیتی است که درون آن چالش ها در مقایسه با قابلیت های فرد در سطحی کافی باشند,و داشتن روابط با افراد بر اساس دلبستگی و اعتماد است.
دریافت حمایت از خانواده,همکاران و کارفرمایان نیز مهم است,برخورداری از استقلال در حد زیاد و قابل اطمینان بودن همانند صلاحیت و شایستگی عناصر کلیدی هستند.
(Source:medicalnewstoday.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور