پژوهشگران سنسر حرارتی ساخته اند که تقریبا" بدون از برق به کار ادامه می دهد
محققین در UCساندیاگو سنسور درجه حرارتی اختراع کرده اند که با مقادیر خیلی جزئی برق درست 113پیکو وات حدود 10بیلیون برابر کمتر از 1وات بکار ادامه می دهد.سنسر در تحقیقی که اخیرا"در گزارشات علمی منتشر شد توصیف گردید.هویی وانگ یکی از مؤلفین پژوهش در اظهار نظری گفت;"ما در حال ساخت چنین سیستم های با مصرف خیلی کم برق هستیم که بطور بالقوه سال ها فقط با یک باتری خیلی کوچک کار کنند."
تیم وسیله ای برای کاهش مصرف برق در دو حوزه اختراع کرده است.اول منبع جریان بود.برای انجام آن از پدیده ای استفاده کردند که خیلی از محققین در حوزه خودشان واقعا" سعی می کنند از آن خلاص شوند.
ترانزیستورها اغلب گیتی دارند که می تواند جریان الکترون ها در مدار را متوقف کند.اما ترانزیستورها بتدریج خیلی ریز و ریزتر می شوند.هرچه ترانزیستورها کوچکتر می شوند مواد گیت نیز نازکتر می شوند و الکترون ها شروع به نشت از طریق آن می کنند,این مشکلی است که بنام "نشت گیت"نامیده می شود. اینجا الکترون های نشتی موجب تأمین برق سنسر می شوند.
هویی گفت,"خیلی از محققین در تلاش جهت خلاص شدن از جریان نشتی هستند.اما ما در حال بهره برداری از آن برای ساخت یک منبع جریان برق بی نهایت کم هستیم."
محققین همچنین مصرف برق را به روشی کاهش دادندکه سنسر درجه حرارت را به عددی دیجیتال تبدیل می کند.نتیجه آن ساخت سنسر درجه حرارتی است که مصرف برق آن 628برابر کمتر از سنسرهای مدرن جریانی است.
سنسرهای با مصرف برق نزدیک صفر دارای رنج درجه حرارت منفی4تا104درجه فارنهایت هستند و بطور بالقوه می توانند در وسایل کامپیوتری قابل پوشیدن ودرسیستم های کنترل خانگی و نیزمحیطی مورد استفاده قرار گیرند. یک موازنه قدرت بین دو نوع سنسر آن است که این سنسر در مقایسه با سنسری که هم اکنون استفاده می شود تا حدودی درجه حرارت را کندتر حدود یک درجه حرارت بر ثانیه می خواند.
(Source:Engadget)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور