اسب بخار یکی از کنایه آمیز ترین واحدهای اندازه گیری است.فراوانی آن به شکل مکانیکی تقریبا" بطور کامل قدرت اسب واقعی و بعنوان یک نتیجه هر فرم مرجع حقیقی را حذف کرده است.تصور کنید که اگر ما مدت نور دهی یک لامپ را با "ساعات شمع" اندازه گیری می کردیم.
ایده موتور بخار از تمایل برای جایگزین کردن اسب ها ناشی شد که حیواناتی نیازمند مراقبت و نگهداری دائم بودند,همچنین دارای محدودیت فیزیکی در قدرت و میزان تحرک بودند.در سال1973جیمزوات که سازنده ابزار در دانشگاه گلاسکو بود مأمور تعمیر یک موتور بخاری ابتدایی گردید.وات مجذوب ایده شده بود اما متوجه عدم بازدهی مطلوب ماشین گردید.او با استفاده از یک محفظه احتراق مجزا برای جلوگیری از اتلاف حرارت مدلی بهبود یافته ساخت.تا سال 1776او در حال فروش موتور بخار وات به کشاورزان و معدنچی هابود.
اما هر محصول جدید نیازمند یک کمپین بازاریابی است,کمپینی که برتری آن را در رقابت نشان دهد.وات به روشی روشن نیاز داشت که نشان دهد چگونه موتور تکی او می تواند کار اسب های چند گانه را تکمیل کند,بنابراین تصمیم به اختراع سیستم متریکی گرفت که بطور ویژه برای اندازه گیری قدرت یک اسب طراحی شده بود.با بررسی هم کره اسب های کوچک و هم اسبان مزرعه دریافت که یک اسب می تواند 32400فوت-پوند را در دقیقه حمل کند,و با شریک تجاری خود متیو بولتن رقم را بصورت 33000استاندارد کرد.
عدد بطور کامل علمی نبود,وات اوج عملکرد اسب ها را منظور کرده بود و برای هدفش تا مادامیکه به اندازه کافی نزدیک به قابل باور باشدبدرستی مهم نبود که اندازه گیری قدرت یک اسب چقدر دقیق باشد.خیلی مشابه با موتور بخارش,سیستم متریک او هم از گردونه خارج شد.به پاس خدمت او به مهندسی,واحد اندازه گیری  پس از مرگش در سال 1969بنام "وات" نامیده شد.
(Source:Road&Track)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور