موج های صوتی حافطه بزرگسالان مسن تر را تقویت می کند,خواب عمیق
یک پژوهش پزشکی جدید مربوط به نورث وسترن گزارش می دهد که,"تحریک صوتی ملایم مانند جریان آب یک آبشار که همزمان با ریتم موج های مغز باشد بطور قابل ملاحظه ای خواب عمیق را در بزرگسالان مسن تر تقویت و توانائی آنها برای یادآوری کلمات را بهبود می بخشد."
خواب عمیق برای تحکیم حافظه حیاتی است.اما با آغاز میانسالی خواب عمیق بطور اساسی کاهش می یابد که دانشمندان بر این باورند این امر در از دست دادن حافظه با افزایش سن نقش دارد.
دکتر فلیس ذی مؤلف ارشد پژوهش,استاد عصب شناسی دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن و یک متخصص خواب دارویی نورث وسترن گفت,"این یک روش بدیع,ساده ,ایمن و غیر دارویی است که امکان دارد به بهبود سلامت مغز کمک کند."این ابزاری بالقوه برای تقویت حافظه در جمعیت مسن و ضعیف تر کردن شیب کاهش نرمال حافظه با افزایش سن است.
در پژوهش13شرکت کننده 60و بالاتر از60سال یک شب تحریک صوتی و یک شب تحریک کاذب دریافت کردند.روش تحریک کاذب با روش تحریک صوتی یکسان بود,اما شرکت کنندگان در حین خواب هیچ نویزی نمی شنیدند.برای هردو جلسات تحریک صوتی وکاذب از شرکت کنندگان شب و دوباره صبح روز بعد یک تست حافظه گرفته شد.توانائی به یاد آوردن پس از تحریک کاذب بطور کلی پس از تست صبح چند درصدی بهبود یافت.لکن,پس از تحریک صوتی بهبود متوسط سه برابر بیشتر بود.
بزرگسالان مسن از مرکز شناخت بیماری آلزایمر و عصب شناسی نورث وسترن بکار گرفته شدند.
*خواب موج کند
درجه تقویت خواب موج کندبا درجه بهبود حافظه ارتباط داشت,بیانگر آن است که خواب موج کند برای حافظه حتی در سن پیری با اهمیت خواهد بود.
ذی گفت,"اگرچه دانشمندان نورث وسترن هنوز اثر شب های تحریک تکراری را بررسی نکرده اند,اما این شیوه می توانداقدامی مؤثر برای استفاده طولانی تر در خانه باشد."
تحقیق قبلی نشان داد که تحریک صوتی اعمال شده در حین خواب عمیق می تواند تحکیم حافظه در افراد جوان را بهبود بخشد,اما هنوز در بزرگسالان مسن تر تست نشده است.
تحقیق جدید افراد مسن تری را هدف گیری کرد که بهره خیلی بیشتر از خواب عمیق برای تقویت حافظه می برند. و از سیستم صوتی بدیعی استفاده کرد که اثر تحریک صوتی را در جمعیت پیرتر افزایش می دهد.
تحقیق از روش جدیدی استفاده کرد که موج های مغز یک فرد را در زمان واقعی می خواند و هنگام خواب عمیق  در یک لحظه دقیق ارتباط عصب آنها را با تحریک صوتی ملایم جفت و جور می کند.
در حین خواب عمیق هر موج مغز یا نوسان تاحدود 1سیکل بر ثانیه در مقایسه با10سیکل بر ثانیه مربوط به زمان بیداری کند می شود.
جیووانی سن توس تاسی همکار مؤلف تحقیق,الگوریتمی ایجاد کرد که صوت را در بخش صعودی نوسان موج کند تحویل می دهد.این تحریک همزمان سازی فعالیت عصب ها را تقویت می کند.
بعد از تحریک صوتی,موج های کند مشارکت کننده های مسن تر درخواب افزایش یافت.
*سودمندی روش
مطالعات بیشتری برای تأیید سودمندی این روش مورد نیاز است و پس از آن امکان ارائه این ایده به مردم جهت استفاده در خانه وجود دارد.مؤلف اول تحقیق نلی پاپلمبروس دانشجوی دکترای عصب شناسی که در آزمایشگاه ذی کار می کند گفت,"ما قصد داریم این را برای مطالعات طولانی مدت در خانه انجام دهیم."
دانشمندان نورث وسترن تحت مدیریت رونیل مولکانی استادیار عصب شناسی در فاینبرگ و یک متخصص خواب دارویی نورث وسترن هم اکنون در حال تست محرک صوتی حین مطالعات خواب شبانه بیمارانی هستند که مشکلاتی در خصوص حافظه دارند.هدف مشخص کردن آن است که آیا تحریک صوتی می تواند حافظه را در بزرگسالان مبتلا به اختلال ادراکی متوسط تقویت کند.
مطالعات قبلی بر روی افرادی با اختلال ادراکی متوسط از طریق همکاری با کن پالر استاد روانشناسی در کالج وینبرگ هنر و علوم در نورث وسترن یک ارتباط احتمالی بین خواب و اختلال حافظه آنها را اثبات کرده است.
(Source:EurekAlert)
ترجمه وتلخیص:غریب واحدی پور