آیا ریاضی می تواند به توضیح بدن و بیماری ها کمک کند
چه چیزی دسته ای از سلول ها را به یک کبد یا ماهیچه تبدیل می کند.چگونه ژن ها به پروتئین ها ,پروتئین ها به سلول ها و سلول ها به بافت ها و اندام ها منتهی می شوند؟
پیچیدگی غیرقابل باور چگونگی تأثیرات متقابل این سیستم های بیولوژیکی ذهن را متحیر و دانشمندان بیوپزشکی سراسر دنیا را به کار در این زمینه وامی دارد.
اما دو دانشمند یک روش جدید اندیشیدن راجع به این مفاهیم را معرفی کرده اند که می تواند زمینه ساز کمک به درک بهتر بدن  و سایر اجزای زنده گردد.
با نوشتن در خلاصه گزارشات آکادمی ملی علوم دو دانشمند از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان و دانشگاه بریکلی کالیفرنیا چارچوبی برای استفاده از ریاضی جهت درک چگونگی اطلاعات ژنتیکی و تأثیرات متقابل بین سلول هایی معرفی کرده اند 
 که به عملکرد واقعی یک نوع ویژه ای از بافت ها منجر می گردند.آنها یادآوری می کنند که چارچوب خیلی ایده الی است و تمام جزئیات این فرآیند را که "ظهور عملکرد"نامیده می شود دربرنمی گیرد.
اما با گامی به عقب و ساخت مدلی ساده شده بر اساس ریاضی امیدوارند پایه واساسی برای دانشمندان مهیا کنند تا به درک وقوع تغییراتی کمک کند که در طی زمان درون وبین سلول ها خلق بافت های زنده را امکان پذیر می سازند.این مدل همچنین می تواند به درک چگونگی پدیدار شدن امراضی مانند سرطان موقعی که تغییرات سلولی مطابق با برنامه پیش نرود کمک کند. 
(Source:EurekAlert)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور