پژوهشگران به یک پدیده فیزیکی پی برده اند که منتهی به زمین لرزه ها می گردد  
محققین به پیش بینی بهتری در خصوص مکانی که زمین لرزه ها بوقوع می پیوندند رسیده اند,اما هنوز در مورد زمانی که رخ می دهند و میزان ویرانگری آنها در ابهام بسر می برند.
دانشمندان در دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی برای یافتن نشانه هایی که به درک بهتر زمین لرزه به آنها کمک کند,در حال بررسی پدیده ای بنام کهنگی هستند.در کهنگی,هر چه مواد مدت طولانی تری در تماس با یکدیگر باشند,برای حرکت آنها نیروی بیشتری مورد نیاز است.این مقاومت, اصطکاک استاتیک نامیده می شود.
عمر طولانی ترچیزی مانند گسل که هنوز در موقعیت ایستایی است,موجب بیشتر شدن اصطکاک استاتیک و قویتر شدن گسل می گردد.
حتی موقعی گسل ها ساکن می مانند,حرکت صفحات هنوز ادامه دارد,با جابجایی صفحات در گسل فشار حادث می گرددتا درنهایت جابجایی آنها به حدی می رسدکه از نیروی اصطکاک استاتیک تجاوز و شروع به لغزش می کنند.زیرا گسل با گذر زمان قویتر شده است,فشار می تواند به میزان زیاد تشکیل شود,و پس از آن مقدار عظیمی انرژی به شکل یک لرزه قدرتمند آزاد گردد.
رابرت کارپیک استاد و رئیس مرکز مهندسی مکانیک و مکانیک های عملی در دانشکده مهندسی و علم کاربردی دانشگاه پنسیلوانیا گفت,"این مکانیزم کهنگی در مشخص کردن علت اساسی مشخصه ناپایدار گسل ها که به زمین لرزه منجر می گردد حیاتی است."اگر کهنگی را نداشتید,در نتیجه گسل ها خیلی به سهولت حرکت می کردند و زمین لرزه های خیلی کوچکتری بصورت تکراری رخ می داد یا حتی امکان داشت حرکت صفحات عینا" روان تر گردد. کهنگی موجب وقوع زمین لرزه های نادر و بزرگی می گردد که می توانند ویرانگر باشند.
دانشمندان برای دهه ها در حال مطالعه حرکت گسل ها و کهنگی در مواد زمین شناسی در سطح کلان بوده اند, که این امر به تئوری ها و مدل های پدیدار شناختی برای توصیف نتایج تجربی آنها منتهی گردیده است.
(Source:EurekAlert)
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور