پس از خلق شگفت انگیز جنین مصنوعی به زودی در آزمایشگاه انسان زنده مصنوعی پرورش می یابد
پس از آنکه دانشمندان بطور موفقیت آمیز فقط با استفاده از سلول های بنیادی یک جنین پستاندار خلق کردند,انسان زنده نیز بزودی در آزمایشگاه بدون نیاز به عوامل مقدماتی مانند اسپرم یا تخم پرورش می یابد.
در دانشگاه کمبریج دو نوع سلول بنیادی موش با هم ترکیب و درون یک اسکلت سه بعدی قرار داده شدند.سلول ها پس از چهار روز رشد در یک تانک مواد شیمیایی طراحی شده جهت شبیه سازی شرایط درون رحم ساختار یک جنین زنده موش را به خود گرفتند.
این کشف خارق العاده بعنوان شاهکاری در بیومهندسی(مهندسی زیست)توصیف شده است.که در نهایت می تواند برای دانشمندان امکان پرورش جنین انسان مصنوعی را در آزمایشگاه و بدون از نیاز به تخم یا اسپرم فراهم کند.
رشد جنین به پژوهشگران کمک می کند که مراحل اولیه زندگی انسان را بررسی کنند بطریقی که بتوانند درک کنند که چرا برخی حاملگی ها ناموفق است,اما احتمالا" جدال برانگیز شده و سؤالات اخلاقی در خصوص چگونگی بوجود آمدن زندگی انسان را در پی خواهد داشت.
*تجاربی در خصوص جنین ها
هم اکنون دانشمندان می توانند آزمایشاتی بر روی جنین های بجای مانده از روش درمانی پرورش جنین از طریق اسپرم افراد بارور خارج از شکم آنها انجام دهند,اما چنین جنین هایی بعلت کمبود تغذیه باید بعد از چهارده روز امحاء شوند.
دانشمندان می گویند که امکان خلق تعداد نامحدودی از جنین های مصنوعی در آزمایشگاه می تواند به تحقیقات سرعت ببخشد در حالیکه بطور بالقوه برخی از مرزهای اخلاقی را از بین می برد.
پرفسور مگ دلینا زرنیکا-جیتز از بخش فیزیولوژی,توسعه و علم عصب شناسی دانشگاه کمبریج که تحقیق را هدایت می کرد گفت,"ما فکر می کنیم که شبیه سازی بخش زیادی از رویدادهای مربوط به رشد قبل از 14روز جنین با استفاده از سلول های بنیادی انسان با کاربرد روش مشابه ای از طریق تکتنیک ما در استفاده از سلول های بنیادی موش امکان پذیر است."
خیلی خوشبین هستیم که این ابداع بزرگ به ما امکان دهد که وقایع کلیدی این مرحله حیاتی رشد انسان را مطالعه کنیم بدون از اینکه بطور واقعی بر روی جنین های ناشی از اسپرم افراد بارور درخارج از شکم آنها کار کنیم.دانستن اینکه رشد بطور نرمال چگونه رخ می دهد درک این حقیقت را که چرا اغلب اوقات رشد بدرستی صورت نمی گیرد,امکان پذیر می سازد.
 جنین ها با استفاده سلول های بنیادی مهندسی شده بصورت ژنتیک خلق شده و با سلول های بنیادی ترافوبلاست جنینی اضافی که در یک حاملگی نرمال جفت را تشکیل می دهند کوپل می شوند.
مشخص گردید که تلاش های قبلی برای رشد جنین ها با استفاده از فقط یک نوع ازسلول های بنیادی ناموفق بود زیرا سلول های بنیادی در موقعیت های درست قرار نمی گرفتند.
اما دانشمندان کشف کردند که موقعی سلول های بنیادی"جفتی"دوم به آنها افزوده می شدند,آن دو نوع شروع به گفتگو با همدیگر کرده و بطور مؤثر به همدیگر می گویند کجا بروند.
(Source:The Telegraph)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور