ماده جدید قادر به خنک کردن سازه ها بدون نیاز به مصرف آب و انرژی است.
پژوهشگران از دانشگاه کالرادو بولدر ماده جدیدی کشف کرده اند که قادر به سرد کردن سازه ها بدون از مصرف انرژی و آب است,حتی اگر آنها بطور مستقیم زیر نور خورشید باشند.
در پژوهش منتشر شده در مجله علم,ایگزابو ین و همکارانش کار خود را اینگونه تشریح کردند که ماده جدید می تواند یک روش خنک کنندگی سازگار با محیط زیست برای نیروگاههای برق حرارتی باشد که برای حصول به درجه حرارت های ایده ال جهت بکار انداختن ماشین آلات به مقادیر متنابعی آب و برق نیاز دارند.
مطابق با اظهار نظر پژوهشگران,ماده مصنوعی که بصورت لایه ای بر روی یک سطح اعمال می شود,بطور مؤثر سازه زیرین را با انعکاس انرژی خورشیدی خنک می کند در حالیکه هم زمان به سطح بیرونی امکان می دهد که حرارت را بصورت تابش حرارتی مادون قرمز دفع کند.
*تراشه آلومینیوم
ماده جدید پیوندی از شیشه و پلیمراست که فقط 50میکرو متر ضخامت دارد که آن را فقط یک کمی از تراشه آلومینیوم ضخیم تر می کند.و چون نازک است امکان ساخت آن بصورت رول(نورد) وجود دارد که این امر امکان کاربرد اقتصادی و با مقیاس زیاد هم در سازه های مسکونی و هم درسازه های تجاری را میسر می سازد.
ین گفت,"ما احساس می کنیم که  فرآیند ساخت کم هزینه این تکنولوژی خنک کنندگی را برای استفاده در کاربردهای دنیای واقعی قابل تبدیل خواهد کرد."
ماده جدید بر اساس سیستم خنک کنندگی تابشی غیرفعال کار می کند که پروسسی است که بدان طریق شیئ حرارت را بطور طبیعی بصورت تابش مادون قرمز بدون استفاده از انرژی دفع می کند.از تابش حرارتی تا حدی خنک کنندگی طبیعی در شب را نیز می توان انتظار داشت و در برخی نواحی برای خنک کردن املاک مسکونی بکار می رود.لکن,خنک کنندگی درطی روز چالشی تر است چون جزئی ترین مقدار انرژی خورشیدی که بطور مستقیم جذب می شود برای بی اثر کردن تابش غیر فعال کفایت می کند.
پس از آن چالش پژوهشگران رسیدن به ماده ای بود که دو کار را هم زمان انجام دهد:منعکس کردن انرژی ورودی از خورشید و فراهم کردن یک راهی برای دفع تابش مادون قرمز
*کره های ریز شیشه ای
ین و همکارانش برای تحقق هدفشان کره های شیشه ای را جاسازی کردند که بطور نمایانی پراکنده هستند اما نور مادون قرمز را به درون لایه پلیمر می تابانند.سپس یک پوشش نازک  به قسمت زیرین برای تحویل بازتابش طیفی اپتیمم افزوده می شود.
گذشته از خنک کردن نیروگاههای برق و ساختمان ها, همچنین می تواند برای ماکزیمم کردن مدت عمر و بازده پنل های خورشیدی بکار رود.ین گفت اعمال ماده جدید به پنل های خورشیدی می تواند پنل ها را خنک و یک یا دو درصد بازده خورشیدی را بازیابی کند.اگر چه این پنل ها برای مهار انرژی از خورشید طراحی شده اند,ولی می توانند گرم شوند که در نتیجه توانایی تبدیل انرژی خورشیدی آنها کاهش می یابد.
محققین همچنین در جستجوی کشاورزی و فضا بعنوان نواحی بالقوه کاربرد هستند.یک تقاضای امتیاز برای ماده جدید تسلیم شده است و محققین در حال کار با دفتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه کالرادو بولدر برای کشف فرصت های تجاری احتمالی هستند.
(Source:Tech Times)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور