چگونه اولگا کاتلکو هر گونه مانع طبیعی را پشت سر می گذارد.

 

اولگا کاتلکو قهرمانی شگفت انگیز است. او بنام خود 30رکورد جهانی ثبت کرده و بیش از700مدال طلا در ورزش های انضباطی هماننددوندگی درون سالن، پرش ارتفاع و پرش طولی دریافت کرده است. او برای شرکت در مسابقات به دور دنیا سفر می کند و هنگامی که در سفر نیست، به تمرینات سخت مشغول است.

 

30رکورد جهانی و 700مدال طلا! شگفت انگیز است. آنچه که مطلقا" متحیر کننده است، این است که اولگا95 سال سن دارد. او مسیر قهرمانی را در سن 77سالگی یعنی هنگامی که مردم فعالیت را ترک می کنند، آغاز کرد.

 

اما اولگا چنین نیست، او یک برنامه تناسب اندام روزانه متعادل کننده قلب، تعادل، تمرین ماهیچه و انعطاف پذیری دارد. او با تمرینات ذهنی همانند پازل و بازی های کارتی که مهارت های عقلی و منطقی را افزایش می‌دهند، مغزش را جوان نگهه می دارد.

 

اما راز اولگا چیست؟ آیا با یک ساختار بدنی خوش یمن متولد شده است؟دانشمندان به تازگی او را تحت آزمایش قرار دادند، آنها از مغز او ام آر آی گرفتند، که مشخص کند آیا آسیب دیدگی عصب ها و یا هرگونه جمع شدگی در آن وجود دارد.قوه درک او را نیز آزمایش کردند. آنچه که یافتند حکایت از آن داشت که قلبش خیلی جوانتر از قلب یک زن 95ساله بود. هیچ اثر پیر شدن بر روی مواد سفید و خاکستری مغزش وجود نداشت.هیچ گونه سستی برروی قشر خارجی مغز و یا فساد لایه های چرب پیرامون آکسون که یک زایده طویل عصبی جهت ارسال فعالیت از عصبی به عصب دیگر است، مشاهده نشد. محققین مظنون هستند که این یافته های شگفت انگیز درواقع حاصل یک سعادتمندی طبیعی نیستند، بلکه ناشی از اثر مستقیم تمرینات بدنی و ادراکی اولگا هستند.

 

دلایل بیشماری حکایت از آن دارد که تمرینات بدنی و ادراکی می تواند مغز و بدن را جوان نگهه دارد. حتی دلیلی وجود دارد که تمرین ادراکی می تواند موجب توانایی های ادراکی و استعدادهایی گردد که به هیچ طریق دیگری قابل دستیابی نیستند. در شدید ترین مورد افراد به خودشان آموزش می دهند که عدد "پی" را تا 25000اعشار بخوانند.کسانی که به این تمرینات شدید مشغول می شوند، بطور نمونه‌ از یادمان هایعنی استراتژی هایی که برای بخاطر آوردن اشیاء و موضوعات کمک می کنند، استفاده می کنند. برای مثال، اگر باید فهرست خریدی شامل شیر، نان و پرتقال را بخاطر آورید، چه کاری می کردید؟ ممکن است، یک مسیر ردیابی در خانه خود ایجاد کنید. با شروع از آشپزخانه، ممکن است مشاهده یک آبشار شیر را تصور کنید، به درون اتاقی نشیمن بروید، ممکن است مشاهده یک بطری آب ترک برداشته به شما احساس ترس ببخشد.وبا قدم زدن بر روی تراست مشاهده درختان پرتقالی را تصور کنید که در میان آنها پارتی کبابی برقرار است، که این یک حس سرگرمی ایجاد می کند. این هیجانات همراه با تصاویر ذهنی می تواند به شما جهت یادآوری لیستی از اقلام کمک کند. (حتی ممکن است، لیستی بزرگتر از3ایتم باشد.)

 

(Source :Psychologytoday. com)

 

ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور