۹)شناوری روی آب
هر کسی که در اقیانوس شناور شده باشد می داند که بالا وپایین رفتن با جریان آب چقدر آرامش بخش است(به استثنای کسانی که از آب وحشت دارند،در نتیجه برای آنها تجربه خیلی خوبی نیست)
شناوری-بازنشانی(درمانگری کاهش تحریک محیطی )
 احساس آسودگی شناوری و سبکبالی روی آب با افزودن حدی از فقدان حسی حتی بیشتر هم می شود.
در این شیوه درمان، درون استخری معلق و با استفاده از هزاران پوند نمک اپسوم شناور نگهداشته می شوید،اتاق تاریک و ساکت است،بنابراین درون افکار خودتان غوطه ور می شوید.
ما این تکنیک را برای کسانی که دچار آب هراسی هستند یا از فضاهای تنگ و محصور می ترسند توصیه نمی کنیم.اما کسانی که با شناوری مشکلی ندارند از نفع چنین روشی یعنی کاهش اضطراب و استرس،سفتی کمتر ماهیچه ها و یک حالت ریلکس عمیق بهره می برند.
اگر به یک استخر فقدان حسی دسترسی ندارید.طشت یا وان حمام فرنگی را از آب گرم پر کنید و نگرانی های خودتان را با شناور سازی دور کنید.
۲)برافروختن حس ها
۱۰)بوییدن رایحه خوش بو
هیچ چیزی به سادگی تنفس در فضای یک رایحه خوش بوی آرام کننده نمی تواند برای وضع روانی ما شگفتی آفرین  باشد.اعتقاد براین است که چکیده روغن های واقعی گیاهان بطور مستقیم بر روی نواحی کنترل کننده احساس مغز مانند هیپوتالاموس اثر می گذراند.
بنظر می رسد که اسطو خودوس(عطر سنبل)بطور ویژه اثر آرامش بخشی بر روی ذهن دارد.
۱۱)گوش دادن به موزیک
جستجو در میان آرشیو موزیک قدیمی روشی آسان برای کاهش استرس است.موزیک توانایی تعدیل سطوح هورمون کورتیزون  وبالتبع تسکین استرس را دارد.
اما کدام آهنگ ها و موزیک ها بهترین اثر را دارند؟گاهی اوقات موزیک های آرامش بخش مانند جاز سبک یا کلاسیک باید کارگر باشند،ولی واقعا"،هر موزیکی را که ریلکس کننده بیابید داروی موزیکال مطلوبی خواهد بود.
۳)سبک و آسان سازی
۱۲)سبک گرفتن و شوخی پنداشتن مشکل
 خنده درونی برای روح و سطوح استرس خوب است.خنده اثرات بدنی استرس مانند خستگی و فرسودگی را کاهش می دهد،اما فقط در صورتیکه واقعی باشد چنین اثری خواهد داست.
خنده زورکی چنان اثری ندارد.بنابراین،فیلمی را تماشا کنید تا با صدای بلند و پیوسته بخندید و اجازه دهید تا نگرانی هایتان محو شوند.
۱۳)پناه بردن به  کتاب
در دنیای واقعی مشکلات زیاد و متنوعی برای رفع و رجوع وجود دارد،ولی یک مطالعه واقعی می تواند نگرانی ها را از ذهن محو کند.
۴)رهائی از استرس با خوردن و آشامیدن
۱۴)نوشیدن چایی
در صورتیکه بعلت هیجان خیلی زیاد نمی خوابید،یک استکان چایی سبز بنوشید.بنا به نتیجه یک تحقیق،کسانی که چایی سبز می نوشند بهتر می خوابند و کمتر احساس استرس می کنند.
چایی های نعناع و بابونه بطور ویژه آرامش بخش هستند.اکثر چایی های گیاهی بطور طبیعی عاری از کافئین هستند،اما برای سایر انواع چایی،مراقب محتوای کافئین نوشیدنی دم کرده خودتان باشید.مقدار خیلی زیادی از این ماده شیمیایی القاء کننده وحشت و عصبانیت می تواند اثر متضاد داشته و به بی خوابی منجر گردد.
۱۵)آدامس جویدن
بنظر می رسد که جویدن آدامس بادکنکی ممکن است روشی ساده برای رفع و رجوع استرس باشد،اما اغلب اوقات کسانی که آدامس می جوند باور دارند که به آرامش آنها کمک می کند.محققین می گویند که جویدن آدامس، اثرات استرس بر روی مغز را دفع می کند.
همچنین،هزینه یک بسته آدامس تا حد زیادی ارزانتر از هزینه درمان است.
۱۶)آزمودن مکملCBD
این روزها، مکمل cannabidiol یا CBD(ترکیبی  از گیاه شاهدانه با اثر غیر روان گردانی) در هر چیزی از صمغ ها تا نوشابه ها وجود دارد.اکنون،تحقیق در خصوص این مکمل محبوب اندک است.اما محققین می گویند بطریقی بر روی سیستم عصبی اثر می کند که از آن درمانگر امیدبخشی برای استرس و اضطراب ساخته است.
۱۷)شستشوی ظروف
هر کسی که شستن ظروف را بعنوان یک کار سخت و بیهوده می نگرد،باید در نگرش خود تجدید نظر کند.
بنا به نتیجه یک تحقیق،شستشوی ظروف پس از شام می تواند کار و تلاشی آرامش بخش باشد،بشرطی که متفکرانه صورت گیرد.
سایر وظایف تکراری مانند باغ داری هم اثرات مشابه ای دارند.
 ۵)رفع استرس با ورزش
۱۸)ورزش
شادی و هیجانی که دونده ها پس از دویدن چند دور کامل کسب می کنند یک فوران اندورفین ها، یعنی مواد شیمیایی تقویت کننده وضع روانی طبیعی مغز است.ورزش با افزایش سطوح مواد شیمیایی القاء کننده احساس خوب، در حالیکه کورتیزون و سایر هورمون های استرس را نیز پایین می آورد بطور طبیعی موجب رهائی از استرس می شود.
برای رسیدن به آن شادی و هیجان و در نتیجه تسکین استرس ،نیازی به دویدن شدید نیست.بلکه هر نوع تحرک ورزشی مانند پیاده روی،شنا و رقص به پمپاژ این مواد شیمیایی اثر بخش مغز منجر می گردد.
ادامه دارد
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور