نوشته شده توسط؛دکتر اونس بی یا،۱۳نوامبر۲۰۲۱
موقعی که با شرکت هایی در زمینه پروژه های نوآوری کار می کنم،خواه سرویس ها و محصولات جدید دگرگون کننده صنعت یا ایده های با مقیاس کوچکتر برای ساده و موثر کردن  فرآیندهای درونی باشد ،اغلب می بینم که رهبران و تیم آنها برای تفکر آزادانه یا واقعا" آغاز مشتاقانه فرآیند طوفان فکری دچار چالش هستند.هنگامی هم که سرانجام موفق می شوند تا شرایط را مهیا کنند،لحظه شاد و فرخنده ای است،اما مدتی زمان نیاز هست.
علت ساده است:موقعی که خیال اندیشی(اندیشه پردازی)عادت همیشگی نیست،بخاطر این است که فرهنگ شرکت از آن پشتیبانی نکرده است.این قابل درک است.در بازار پرشتاب امروز،به سختی زمان تنفس وجود دارد، تفکر ابداعی و جلسات طوفان فکری پیرامون آینده صنعت،شرکت یا بخش جای خود دارند.اکثر شرکت ها هنوز با ایده اولیه ای که الهام بخش راه اندازی آنها بود برای موفقیت تلاش می کنند،و کارکنان در حال سپری کردن اکثر اوقات خود برای مواجهه با ضرب العجل های روزانه و و فرو نشاندن احساسات هستند.بطور ساده در اکثر سازمان ها، هیچ زمان یا هزینه ای برای آزادی تفکر و یافتن روش های بهتر انجام امور کنار گذاشته نمی شود.
خیلی از شرکت ها که با آنها کار می کنم مدت خیلی طولانی در حال کار بر روی عملیات روزانه هستند بطوریکه تفکر پیشرو می تواند یک مفهوم غیر معمول باشد. یک مثل قدیمی می گویدکه سپری کردن زمان خیلی زیاد درون کسب و کار، هیچ زمانی برای کار بر روی کسب و کار بجا نمی گذارد.
ما همه می دانیم که شرکت ها به منظور نوآوری و جلو ماندن در رقابت به ایده های جدیدی نیاز دارند.همه آنچه باید انجام دهید چشم دوختن به سازمان هایی نظیر نت فلیکس،آمازون و موارد بیشمار دیگری از این نمونه های موفق است.این ها شرکت هایی هستند که همیشه جلوتر به تغییرات آینده چشم می دوزند، تمایل مشتری را پیگیری می کنند و شجاعانه وضعیت موجود را در هم می شکنند،حتی اگر چنین وضعیتی پایه و اساس شرکت آنها باشد.
هر کدام از این سازمان ها در نو آوری برتر هستند،چون فرهنگ هایی خلق کرده اند که اندیشه پردازی را گرامی می دارند.فقط چند نفر درون  یک اتاق همه ایده ها را تولید نمی کنند‌،بلکه تفکر نوآوری در میان همه بخش ها و سطوح کارکنان سازمان نفوذ می کند.
ده اقدام رهبران موثر در شرکت های نوآور برای تشویق اندیشه پردازی بشرح ذیل هستند.همه مواردی هستند که هر رهبری می تواند از آنها نسخه برداری کند.
۱)فضا سازی
رهبرانی که برای پیشرفت ارزش قائل هستند به کارکنان جهت رویا پردازی و اندیشه پروری فضا،زمان و فرصت می دهند.آنها زمانی را وقف این کار می کنند که توسط ضرب العجل ها و سایر ابتکارات تلف نمی شود.این  زمان می تواند بصورت صرف ناهار خانگی منظم در محل کار، جلسه طوفان فکری هفتگی جهت کاوش مفاهیم نوین،یا زمان شخصی برنامه شده برای تفکر و تصور راجع به مشکلات روزانه باشد.
۲)پاداش دادن به ایده هاو مشکل یابی
آنها سیستم پاداشی ،خواه مالی یا زبانی،برای شناسائی مشکلات و فرصت ها و تولید ایده هایی برای رفع آنها خلق می کنند.ایده ها ارز نوآوری و ابتکار هستند که رشد نمی تواند بدون از آنها اتفاق بیفتد.این رهبران می دانند که در صورت تشویق مناسب، تیم های آنها می توانند یک چشمه هرگز پایان ناپذیر ایده ها باشند.
۳)شفافیت
آنها مشکل یا فرصتی را که مستلزم اندیشه پردازی است به روشنی درک می کنند.به تیم خودشان هدفی می دهند که بخوبی تعریف شده باشد و حس ضرورتی هم پشت آن خلق می کنند.برای نوآوری اعمال فشار به تیم ها ضروری است.در غیر اینصورت،هیچ دلیلی برای بروز نیروی حرکت و بازدهی وجود ندارد.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.success.com
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور