مشکل سلامت روان در مقایسه با سلامت بدنی همراه با برچسبی است که گفتگوی آزاد  و بدون از شرم و خجالت راجع به آن را مشکل می سازد.برخی افراد به احساس استرس،افسردگی،اضطراب یا روان زخم بعنوان نوعی نقص شخصیت یعنی چیزی که مایه خجالت و شرمساری است می نگرند.اما حقیقت آن است که ۸۰درصد ما در برخی مراحل زندگی یک عارضه سلامت روان قابل تشخیص را تجربه خواهیم‌ کرد.بنابراین،خواه از آن آگاه باشید یا نباشید،امکان دارد رئیس تان مستقیم یا از طریق فردی خیلی نزدیک به خودش یک مشکل سلامت روان را تجربه کرده یا خواهد کرد.
این وضعیت در هیچ زمانی واقعی تر از اکنون نبوده است.استرس و دگرگونی اپیدمی کووید۱۹مشکلات سلامت روان را بسرعت افزایش داده است.بطریقی که تعداد کمی از ما مصون باقی مانده ایم.با این وجود،خوشبختانه،تعداد بیشتر و بیشتری از مردم برای به اشتراک گذاشتن آنچه که تجربه کرده اند احساس توانمندی می کنند،در نتیجه به کاهش برچسب  بدنامی برای آنچه که عوارض انسان نرمال است کمک می کنند.
*گفتگو با رئیس
سلامت روان و سوء مصرف مواد هر سال برای شرکت ها بیلیون ها دلار هزینه دارد،بنابراین کارفرمایتان در هر زمانی  که می تواند علاقه مند به گوش دادن و برداشتن گام هایی برای بهبود محیط کار است .
حد وحدودی که برای فاش سازی انتخاب می کنید،تا حد زیادی به شخصیت کارفرما،سطح اعتماد در روابط با او و سطوح راحتی خودتان بستگی دارد.اگر رئیس عامل مشکل مانند قلدری،اذیت یا خلق محیط غیر معمول است، به مافوق او یا کسی در بخش منابع انسانی شرکت نزدیک شوید.
موارد ذیل نیز می تواندکمک می کند:
۱)زمان مناسب را برای گفتگو انتخاب کنید.زمان آرامی در کار برای نزدیکی به کارفرمای خود بیابید،هنگامی که با احتمال بیشتری آرام و بدون از استرس است.برای مثال،این زمان ممکن است بجای اینکه در حین ساعات اوج کار یا قبل از یک ضرب العجل فشار آور باشد آخر هفته  یعنی موقعی باشد که کارها رو به کاهش می گذارند.سعی کنید زمانی را برنامه ریزی کنید که هر دو بدون از حواس پرتی باشید و قطع گفتگو غیر محتمل باشد.
["ارتباط اثربخش"را در سایت توتم نیوز بخوانید.]
۲)بر عملکرد کاری خود متمرکز شوید.بجای اینکه بطور ساده شکایت های خود را فهرست کنید،برای رئیس خود توضیح دهید که چگونه شرایط ویژه در حال اثر گذاری بر توانائی شما برای عملکرد در کارتان هستند.برای مثال،می توانید شرح دهید که چگونه تغییرات ناگهانی در وظایف و مسئولیت هایتان سطوح زیاد استرس را خلق کرده و حملات پانیک تان را بدتر کرده است.
۳)هر وقت ممکن باشد راه حل های واقعی پیشنهاد دهید.
تغییراتی را پیشنهاد دهید که رئیس تان می تواند جهت کمک به بهبود عملکرد کاری شما انجام دهد.برای مثال،اگر نیاز دارید درمانگر خود را ببینید بدون از اینکه دیر سر کار حاضر شوید،در اینصورت جستجوی ساعات کار قابل انعطاف یا برای کار در خانه در روزهای معین هفته می تواند یک راه حل عملی باشد.یا اگر بواسطه کمبود نیرو زیاد کار کرده اید برای اطمینان از آنکه عقب نمانید پیشنهاد دهید تا وظایف با اولویت پایین را که می توانید از قلم  بیندازید یا به دیگری محول کنید.
۴)بخاطر داشته باشید که در تعداد قدرت وجود دارد.اگر هر یک از همکاران نیز تحت قلدری  وآزار و اذیت قرار گرفته یا  از محیط کار منفی رنج می کشد، بعنوان یک گروه به حضور کارفرما رسیدن می تواند به صدایتان وزن بدهد.
۵)رئیس خودتان را درک کنید.این ها برای همه ما،اوقات طاقت فرسا و استرس آفرینی هستند.اپیدمی چگونگی کار کردن را خیلی تغییر داده است و بنظر می رسد که در همه اوقات"نرمال جدید" در حال تغییر است.بنابراین،از رئیس خود انتظار نداشته باشید که بلافاصله جواب همه سوالات را داشته باشد.بلکه به او شانسی بدهید تا راجع به آنچه گفته اید بیندیشد،اما مطمئن شوید که زمانی برای یک جلسه پیگیری تنظیم کنید.
*از حقوق قانونی خود مطلع باشید
بسته به کشور یا وضعیت اقامت،امکان دارد که  برای دریافت مساعدات معقول جهت کمک به انجام وظایف کاری یک حق قانونی داشته باشید.در حالیکه همیشه بهتر است که بجای تن صدای مقابله ای ،روش گفتگوی صلح آمیزی را با کارفرمای خود برگزینید،اما جستجوی جایگاه قانونی خود می تواند به قدرت و نفوذتان برای هریک از درخواست های معقول تان بیفزاید.
مولفین؛کارشناسان ارشد علوم انسانی لارنس رابینسون و ملیندا اسمیت
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور