آیا سر کار در کشمکش با اضطراب،افسردگی ،فرسودگی روانی یا قلدری هستید؟روش هایی برای غلبه بر مشکلات محیط کار سمی،تسکین استرس دورکاری و بهبود بالانس کار- زندگی وجود دارد.
*ارتباط بین کار و سلامت روان
کار می تواند نقش عظیمی در سلامت، کامیابی و رفاه  کلی فرد ایفا کند.علاوه بر فواید مالی،کار می تواند به زندگی معنی،ساختار و مقصود بیفزاید.همچنین تامین کننده حس هویت،تقویت کننده عزت نفس،و عرضه کننده مفری برای فعالیت اجتماعی است.
با وجود این،کار در یک محیط منفی می تواند اثر متضاد داشته باشد  و تلفات سنگینی بر سلامت احساسی و هیجانی اعمال کند.ساعات کار طولانی،کمبود نیروی کار،فقدان پشتیبانی و اذیت و آزار در محیط کار می تواند سطوح استرس را افزایش و در بروز مشکلات سلامت روان مانند اضطراب ،افسردگی و سوء مصرف مواد سهیم باشد.این مشکلات با شیوع اپیدمی کرونا و تغییرات عمده در عادات کاری ما طی چند سال گذشته بدتر شده اند.
برای مثال،خیلی ها ماهها صرف سازگاری با عوامل استرس زای جدید دور کاری کرده اند،ولی اکنون دوباره باید خود را با ایاب و ذهاب و شرایط کار حضوری وفق دهند،چنین وضعیتی موجب ناراحتی ،ناخشنودی و نگرانی راجع به آینده و چگونگی سپری شدن روزها می گردد.
  درست همانگونه که کار می تواند بر سلامت روان اثر بگذارد،سلامت روان هم  می تواند با تحت تاثیر قرار دادن عملکرد شغلی و بهره وری  بر کار اثر بگذارد.در حقیقت،تخمین های اخیر بیانگر آن است که مشکلات سلامت روان سالیانه با اتلاف بهره وری،غیبت از کار و ترک خدمت بر اقتصاد جهان ۱تریلیون دلار هزینه تحمیل می کند.
برای اکثر ما،بخش زیادی از مشکلات محیط کار خارج از کنترل است.فرهنگ در محیط کار توسط کسانی که در موقعیت برتر نسبت به  ما هستند پایه ریزی می گردد و اغلب بدون از ترس از قضاوت یا در معرض خطر قرار گرفتن شغل های خودمان  قادر به سخن گفتن نیستیم.اما خواه مشکلات سلامت روان بواسطه محیط کار بوجود آیند یا ریشه در جای دیگری داشته باشند و در حال اثر گذاری بر عملکردتان در کار باشند،گام هایی وجود دارند که می توانید برای مراقبت از خود و حفاظت از بهزیستی خویش بردارید. با این توصیه هامی توانید بیاموزید که با کارفرمای خود راجع به سلامت روان گفتگو کنید،بر چالش های عمومی محیط کار غلبه کنید،قابلیت انعطاف خود را افزایش دهید و برای بالفعل ساختن پتانسیل خویش در محیط کار و خارج از آن بهتر بکوشید.
*فاکتورهای خطرناک محیط کار برای سلامت روان
چالش های مربوط به کار رایجی که می توانند اثر منفی بر سلامت روان بگذارند شامل موارد ذیل هستند:
۱)ساعات کار طولانی،غیرقابل انعطاف،کمبود نیروی کار بواسطه پر نکردن پست های بلاتصدی یا تعدیل نیروها،یا یک بار کاری رو به افزایش
۲)دور کاری بدون از هیچ تمایز روشنی بین زمان کاری و شخصی
۳)یک محیط کار سمی که قلدری،آزار و اذیت، سوء استفاده و بهره کشی را تقویت می کند.
 ۴)فقدان آموزش و راهنمایی برای نقش مورد انتظار
۵)تبادل اطلاعات غیر روشن یا محدود از طرف مدیریت راجع به وظایف،اهداف یا تصمیم سازی
۶)فقدان پشتیبانی،کمبود تجهیزات یا سایر منابع شغلی یا روش های کاری ناایمن
*علائم و اثرات یک مشکل سلامت روان در کار
ما همه گاهی اوقات روزهای بدی سر کار داریم،روزهایی که هیچ چیزی بنظر خوب پیش نمی رود.امکان دارد مشکل تمرکز داشته باشید،استرس خیلی زیادی احساس کنید،کج خلق باشید،یا مورد قدردانی قرار نگیرید،یا برای تکمیل حتی مقدماتی ترین وظیفه خود فاقد انرژی و انگیزش باشید.اما اگر پیوسته چنین احساسی دارید،می تواند هشداری مبنی بر وجود یک مشکل باشد.
خیلی از مشکلات سلامت روان می توانند بتدریج و به کندی در وجودتان بروز کنند.می توانید آنقدر به احساسات فرسودگی،اضطراب و افسردگی خو بگیرید که شروع به احساس نرمال بودن کنید.اما نادیده گرفتن علائم اولیه یک مشکل موجب محو آن نمی شود،بلکه فقط بمرور زمان بدتر می شود و فرد  را مستعد بیماری و سایر مشکلات سلامت روان می کند،به بروز فرسودگی منجر می شود  و به عملکرد شغلی،روابط و زندگی خانوادگی زیان می رساند.
در حالیکه اثرات مشکلات سلامت روان می تواند بطور وسیعی بنا به وضعیت و شخص تجربه کننده آنها تغییر کنند،ولی مهم است که از هر تغییراتی در خصوص چگونگی تفکر ،احساس و رفتار آگاه باشید.اگر خودتان (یا همکار یا کارمندی)با چندین اثر ذیل شناخته می شوید،می تواند نشان دهنده آن باشد که زمان مطالبه کمک است.
 ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور