دچار مشکل شدن در آغاز و پایان پروژه ها بخاطر فقدان اعتماد به نفس یا توانائی برای اتخاذ تصمیمات
اصرار برای جستجوی یک رابطه جدید به منظور فراهم کردن پشتیبانی و تایید و تصدیق موقعی که یک رابطه صمیمی خاتمه می یابد.
چگونه می توانم اختلال شخصیت وابسته را مدیریت یا درمان کنم؟
یک تامین کننده سلامت روان می تواند جهت مدیریت اختلال کمک کند.می توانید از روان درمانی (گفتگو درمانی)مانند روان درمانی شناختی-رفتاری( CBT) استفاده کنید.این شیوه درمانی روش های جدیدی برای رفع و رجوع موقعیت های دشوار یاد می دهد.گفتگو درمانی و روان درمانی شناختی-رفتاری( CBT) مستلزم صرف زمان تا شروع احساس بهتر شدن هستند.
تامین کننده درمان ،از طریق گفتگو درمانی و روان درمانی شناختی-رفتاری( CBT) فرد را برای بهبود اعتماد به نفس هدایت می کند و بیمار تا فعال تر شدن و اتکای بیشتر به خود کار خواهد کرد.تامین کننده با فرد راجع به یافتن روابط مثبت تر نیز گفتگو می کند.یک رابطه معنا دار ،مثبت می تواند اعتماد به نفس  را بسازد و جهت غلبه بر برخی عوارض اختلال شخصیت وابسته کمک کند.
در صورتیکه اختلال شخصیت وابسته موجب افسردگی یا اضطراب گردد،تامین کننده ممکن است دارو تجویز کند.شاید نیاز به مصرف داروهای افسردگی مانند فلاکستین(پروزاک) یا بنا به توصیه تامین کننده خوردن مسکن ها،مانند آلپرزلم( Xanax) باشد.
آیا می توان از اختلال شخصیت وابسته پیشگیری کرد؟
ممکن است قادر به پیشگیری از اختلال شخصیت وابسته نباشید.اما درمان می تواند به کسانی که در خطر ابتلا به اختلال هستند کمک کند تا روش هایی برای اجتناب یا رفع و رجوع موقعیت های دشوار بیابند.
برخی مطالعات نشان داده است که روابط سالم می تواند به پیشگیری از ابتلای کودک در مراحل بعدی زندگی کمک کند.اگر کودکی حتی یک رابطه قوی با یک دوست،پدر یا مادر یا معلم داشته باشد،چنین رابطه ای می تواند به مقابله با اثرات مضر دیگران کمک کند.
چشم انداز برای یک شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته چیست؟
اگر شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته از طریق یک تامین کننده سلامت روان تحت درمان قرار گیرد زندگی احساسی سالمی خواهد داشت. آموختن روش های جدید جهت غلبه بر موقعیت های دشوار می تواند در دیدگاه و چشم انداز کلی آنها نسبت به زندگی تفاوت خلق کند.
مبتلایانی که درمان نمی شوند ممکن است در خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی باشند.بدون از درمان،شخص ممکن است به مواد گرایش یابد و دچار مشکلات اعتیاد به مواد و مصرف الکل گردد.علاوه برآن بدون از درمان،افراد با احتمال بیشتری در روابط توهین آمیز یا ناسالم می مانند.
در هر کشوری مراکز خاصی با خطوط تلفن مستقیم بصورت ۲۴ساعته شبانه روز طی ۳۶۵روز سال برای کمک به کسانی که درگیر روابط خطرناک و توهین آمیز هستند خدمات مجانی و محرمانه عرضه می کنند.
*  چه موقع در ارتباط با اختلال شخصیت وابسته نیاز است که یک تامین کننده مراقبت های سلامتی را ملاقات کنم؟
تامین کننده مراقبت های سلامتی می تواند کمک کند تا درخصوص نیاز جهت دیدار با یک حرفه ای سلامت روان تصمیم بگیرید.
برخی دلایل جهت گفتگو راجع به سلامت روان خود با تامین کننده شامل موارد ذیل هستند:
احساسات اضطراب مکرر
کج خلقی و دمدمی مزاجی
از دست دادن یا تغییر اشتها
تفکرات منفی مداوم راجع به خود
اشکال در تمرکز
*یادداشتی از کلینیک کلیولند (یک مرکز پزشکی آکادمیک غیر انتفاعی در ایالات متحده  با قدمتی ۱۰۰ساله )
اگر اختلال شخصیت وابسته درمان نشود می تواند موجب اضطراب و افسردگی شود.اما یک حرفه ای سلامت روان می تواند کمک کند تا روش های جدیدی برای غلبه بر موقعیت های دشوار بیابید.همچنین بیاموزید که خوداتکایی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.ممکن است چنین پروسه ای مستلزم صرف زمان باشد،اما یک تامین کننده درمان می تواند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
منبع؛ my.clevelandclinic.org
ترجمه و تلخیص غریب واحدی پور