اختلال شخصیت وابسته( DPD)یک نوع اختلال شخصیت مضطرب و اندیشناک است.افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب احساس بیچارگی،سلطه پذیری یا ناتوانی در مراقب از خود می کنند.آنها ممکن است در اتخاذ تصمیمات ساده دچار مشکل شوند.اما فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته از طریق کمک می تواند اعتماد به نفس و خود اتکایی را بیاموزد.
اختلال شخصیت وابسته چیست؟
متخصصان سلامت روانی،شخصیت را بعنوان روش تفکر،احساس و رفتار یک شخص توصیف می کنند.یک اختلال شخصیتی بر روشی که افراد فکر یا عمل و رفتار می کنند اثر می گذارد و موجب می شود تا با گذر زمان بطور متفاوت رفتار کنند.
اختلال شخصیت وابسته یکی از ده نوع اختلال شخصیت است.سایر انواع شامل اختلال شخصیت جامعه ستیز،اختلال شخصیت خود شیفته و اختلال شخصیت پارانویایی هستند.اختلال شخصیت وابسته معمولا" در حین کودکی یا تا سن ۲۹سالگی آغاز می شود. 
افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته نیازی سخت و طاقت فرسا به دیگران جهت مراقبت از خودشان دارند.یک شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب به افراد نزدیک به خود برای رفع نیازهای بدنی و احساسی تکیه می کند.دیگران ممکن است آنها را بعنوان نیازمند یا چسبنده توصیف کنند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته ممکن است بر این باور باشند که نمی توانند از خودشان مراقبت کنند.امکان دارد در اتخاذ تصمیمات روزانه مانند اینکه چه چیزی بپوشند بدون از اطمینان آفرینی دیگران دچار مشکل باشند.
آمارها نشان می دهند که تقریبا" ۱۰درصد بزرگسالان دارای یک اختلال شخصیت هستند.کمتر از ۱درصد بزرگسالان واجد معیارهای ابتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند.احتمال ابتلای زنان به این اختلال بیشتر از مردان است.
*دلایل اختلال شخصیت وابسته (DPD) چه هستند؟
 متخصصان سلامت روانی دلایل بوجود آورنده اختلال شخصیت وابسته را کشف نکرده اند.آنها بر این باورند که اختلال نتیجه ترکیبی از وراثت،محیط و رشد است.
مع الوصف،متخصصان دریافته اند که افراد دارای تجارب زندگی ویژه ای مانند موارد ذیل با احتمال بیشتری به اختلال شخصیت وابسته مبتلا می شوند:
روابط مبتنی بر سوء استفاده و توهین:افرادی که دارای سابقه ای از روابط مبتنی بر سوء استفاده و توهین آمیز هستند دارای خطر بالاتری برای ابتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند.
روان زخم در کودکی:کودکانی که بد زبانی و توهین (شامل توهین و بدزبانی کلامی)و نادیده گرفتن در کودکی را تجربه کرده اند بیشتر مستعد ابتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند.امکان دارد کسانی را که در کودکی یک بیماری مرگبار را تجربه کرده اند هم متاثر سازد.
سابقه خانوادگی:فردی که یک عضو خانواده او مبتلا به اختلال شخصیت وابسته یا اختلال اضطراب دیگری است ممکن است با احتمال بیشتری به بک اختلال شخصیت وابسته مبتلا شود.
رفتارهای خانوادگی یا مذهبی و فرهنگی معین:برخی افراد امکان دارد که بواسطه آداب مذهبی یا فرهنگی که بر وابستگی به قدرت و نفوذ تاکید می کنند به این اختلال مبتلا شوند.اما انفعال و بی ارادگی یا رعایت ادب به تنهایی یک علامت اختلال شخصیت وابسته نیست.
*اثرات و عوارض اختلال شخصیت وابسته چه هستند؟
شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته ممکن است چندین عارضه شامل موارد ذیل داشته باشد؛
 اجتناب از مسئولیت شخصی
به زحمت افتادن از تنها بودن
ترس از رها سازی و دل کندن و یک حس بیچارگی پس از پایان روابط
حساسیت زیاد نسبت به انتقاد
بدبینی و فقدان اعتماد به نفس
به زحمت افتادن در اتخاذ تصمیمات روزانه
اختلال شخصیت وابسته چگونه تشخیص داده می شود؟
تامین کننده مراقبت های سلامتی شما یک آزمایش بدنی انجام می دهد تا دریابد که آیا وضعیت دیگری می تواند موجب اثرات و عوارض گردد.یک تامین کننده سلامت روان اختلال شخصیت وابسته را تشخیص می دهد.
 تامین کننده سلامت روان با شما راجع به سابقه سلامت روان گذشته تان گفتگو می کند.سوالات او ممکن است شامل چگونگی احساس،هر دغدغه و نگرانی روانی دیگر و هر گونه مشکلات در ارتباط با مصرف مواد باشند.تامین کننده جواب های شما را با فاکتورهای فهرست بندی شده در کتابچه راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) مقایسه می کند.
برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته،یک تامین کننده پنج معیار تشخیصی DSM-5را جستجو می کند.این فاکتورها شامل :
ترس غیر واقعی و خیلی شدید از ترک و رها شدگی
احساسات بیچارگی یا اضطراب موقع تنهایی
عدم توانایی مدیریت مسئولیت های زندگی بدون از طلب کمک از دیگران
مشکلات بیان عقیده و نظر بدون ترس از دست دادن پشتیبانی یا تایید و تصدیق
محرک قوی برای کسب پشتیبانی از دیگران،حتی برای کسب آن کارهای غیر لذت بخش را انجام می دهند.
دچار مشکل شدن در تصمیمات روزانه بدون از تایید یا اطمینان آفرینی از طرف دیگران
ادامه دارد
 منبع؛ my.clevelandclinic.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور