اکتبر ۲۰۲۰
بدبختی ها و حوادث بد می توانند یک رهبر را بطور کامل موفق یا شکست دهند..در عصر کووید۱۹،برخی رهبران بطرز موفقیت آمیزی از عهده چالش مطلع نگهداشتن جوامع،کارکنان و دانش آموزان خود،توقف و شروع مجدد زندگی روزانه،و مدیریت اثرات جانبی از هم گسیختگی اقتصادی و اجتماعی برآمدند.
حال آنکه،سایر رهبران در باتلاق برقراری ارتباط ضعیف،فراهم نکردن اطلاعات قابل اعتماد و قصور در عمل به وعده ها دست و پا می زنند.
کسانی که مدیریت بحران را مطالعه کرده اند می گویند:"اگرچه اپیدمی متفاوت از سایر بحران ها در دوره عمر ما است،با این وجود کاوش ومهارت توسعه یافته  روانشناسان  در بحران های گذشته می تواند ما را از واکنش های خودمان مطلع سازد."در مجموع بر اساس مطالعات آنها رهبرانی که بطور موثر ارتباط برقرار کرده و از اشتباهات خودشان می آموزند از ثبات و توازن لازم برای  موفقیت برخوردارند.ولی رهبرانی که احساسات و افکار خود را پنهان کرده و رفتار و کرداری نوسانی دارند می توانند به حامیان خود زیان رسانده و آنها را منحرف سازند.
دکتر رونالد ریجیو،استاد رهبری و روانشناسی سازمانی در کالج کلرمونت مکنای کالیفرنیامی گوید، آنچه که رهبران باید دریابند آن است که هنگامی بحرانی اتفاق می افتد،نمی توانند با خیالی آسوده و بدون از تلاش بنشینند و فکر کنند که هر مشکلی بطور نرمال  رفع خواهد شد بلکه نیاز است آموزش ببینند،آماده شوند و اقدام کنند."
*ارتباط شفاف
شاید ضروری ترین عنصر رهبری بحران، ارتباط قابل اعتماد و شفاف است.بهترین روش ها برای ارتباط در مواقع بحران که طی سال ها تحقیق سازمانی و روانشناسی به اثبات رسیده اند شامل شفافیت،صداقت و همدلی هستند.
دکتر باروچ فیش هاپ روان شناس ،استاد بخش سیاست گذاری عمومی و مهندسی دانشگاه کارنگی ملون می گوید،" ارتباط خوب با درک سوالاتی که مخاطب دارد و سپس گفتگو با متخصصین  و بازبینی اطلاعات برای جواب دادن دقیق به آنها آغاز می شود.پس از آن رهبران نیاز دارند تا پیغام ها  را ایجاد کرده و برای اطمینان از آنکه مخاطب را مغشوش نمی سازند آنها را  تست کنند."
برای مثال،فرماندار کالیفرنیا،گاوبن نیوزم تا حد زیادی بر تخصص پزشکان و پرسنل حرفه ای  سلامت عمومی برای خلق پیام های خود جهت موکلانش تکیه می کند،بعلاوه این متخصصین نیز در حین مصاحبه های مطبوعاتی او نقش آفرینی می کنند.
در تمام دوره بحران کرونا،رهبران باید اخبار بد خیلی زیادی مانند تمدید های دستورات ماندن در خانه،بیکاری و مرخصی در سطح گسترده،بیماری و مرگ  را رد وبدل می کردند.اما محققان رهبری اتفاق نظر دارند که حتی در چنین شرایط وخیمی،صداقت بهترین سیاست است.
روانشناس جرمی هانتر استادیار  دانشگاه کالیفرنیا می گوید،"شفافیت کامل ضروری است."رهبرانی که اطلاعات را مضایقه می کنند در واقع با چنین کاری برای خودشان مشکلات زیادی ایجاد می کنند زیرا بدگمانی و تردید خلق می کنند.
بنابه تحقیق دانشکده علم روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا،عامه مردم جواب های صادقانه را حتی هنگامی که اخبار بد باشد ترجیح می دهند، و رهبرانی که اعتماد را از دست می دهند بدست آوردن دوباره آن سخت است.اکنون ،آن شامل پذیرفتن این حقیقت هم می شود که دانستن خیلی زیاد در خصوص کرونا ویروس و چگونگی تاثیر آن بر روی زندگی های ما در ماههای بعدی ناشناخته باقی می ماند.
حداقل کردن عدم اطمینانی که در حال تجربه هستیم دو رویی است.آنچه می توانیم تصدیق کنیم آن است که عدم اطمینان همراه با اضطراب است،بنابراین اضطرابی که خیلی از مردم اکنون احساس می کنند یک واکنش مقتضی است.
حتی در مواجه با ابهام،اقداماتی وجود دارند که رهبران با انجام ِآنها به موکلان خودشان اطمینان دوباره می بخشند.
یکی از این اقدامات  برقراری ارتباط با همدلی است،که می تواند شامل تصدیق رنج و سختی شخصی باشد که خیلی از افراد در زمان یک بحران با آن مواجه هستند.
برای مثال،فرماندار نیویورک،اندر کومو،به اشتراک گذاشتن حکایت هایی راجع به خانواده خودش و سایر نیویورکی ها را در حین مصاحبه های مطبوعاتی کرونا ویروس روزانه خود به یک عادت مبدل کرده بود. او راجع به واقعیت احساسی و تجربه زندگی مردم سخن می گوید.بدین طریق،مردم را به جهتی مولدتر بجای جهتی نومید کننده تشویق می کند.
سرانجام،رهبران درمبادله اطلاعات برای پیروان، باید بخاطر داشته باشند که برخی افراد در درک اعداد یا انجام ذهنی  اعمال ریاضی مشکل دارند.این بدان معنا نبست که باید از به اشتراک گذاشتن اطلاعات عددی اجتناب کنند.
ارائه اعداد اشتباهات ادراکی را تصحیح می کند.مردم در صورت عدم وجود اعداد با احتمال خیلی بیشتری ریسک های معین را بیش از اندازه تخمین می زنند.
ادامه دارد
منبع؛ http://p4s.pt/en
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور